וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למדינה: פנו את מגרון עד סוף חודש מרץ

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

2.8.2011 / 13:05

אחרי חמש שנות דיונים קיבל בג"ץ את עתירתה של תנועת "שלום עכשיו" והורה למדינה לפנות את המאחז מגרון. נגד שלושה מבנים בהתנחלות כבר הוצאו צווי הריסה - שביצועם עדיין מתעכב

מאבק בן חמש שנים הגיע לסיומו: בג"ץ הורה היום (שלישי) למדינה לפנות את המאחז מגרון שמצפון לירושלים עד ה-31 במרץ 2012. בכך קיבל בג"ץ את העתירה שהוגשה על ידי תנועת "שלום עכשיו" נגד המדינה לאחר שזו התעכבה בפינוי המאחז.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, כתבה בפסק הדין כי מדובר באחד המקרים הקשים והחריגים ביותר בכל הנוגע להקמת מאחז בלתי חוקי שהובאו בפני בג"ץ. היא ציינה כי מדובר במאחז הבלתי חוקי הגדול ביותר ביהודה ושומרון, בו גרים 250 תושבים וכי אין ספק שפינויו בכוח עלול להיות מסובך. לדבריה, "זאת הסיבה שבית המשפט נתן למדינה זמן רב כדי להגיע לפינוי בהסכמה".

עוד על מאחז מגרון:
המדינה ביקשה דחייה נוספת לפינוי המאחז מגרון
מתח במגרון: המדינה תהרוס שלושה מבנים כמתחייב?
במגרון מחכים לדחפורים: "מאבק נחוש נגד ההריסה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תושבי מגרון הודיעו כי הם אינם צד להסכם וכי הם מסרבים להתפנות. המאחז מגרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד אמרה ביניש כי לא ניתן לתת ארכה נוספת כדי להמתין להשלמת התוכנית להעביר את התושבים לשכונה שתוקם בהתנחלות אדם הסמוכה. השופטים מתחו ביקורת על התנהלות המדינה וטענו שניתן היה להקטין או לבטל את הקושי בפינוי המאחז, לו הייתה המדינה פועלת בצורה אפקטיבית ומונעת את הקמתו והתרחבותו. ביניש ציינה כי מתחילת הדרך טענה המדינה שלא ניתן להשלים עם קיומו של המאחז הבלתי חוקי, אולם במהלך חמש השנים, המאחז רק גדל והתרחב. "השתלשלות זו בעייתית בלשון המעטה", כתבה ביניש.

הפסיקה היום באה לאחר שבג"ץ דן במשך חמש שנים בעתירה שהוגשה על ידי תנועת שלום עכשיו בשנת 2006בשמם של פלסטינים מהאזור. המדינה הודתה כבר לאחר הגשת העתירה כי מדובר במאחז בלתי חוקי שנבנה על קרקע פרטית, אולם ביקשה להשהות את הפינוי על מנת לגבש הסכמה עם המתיישבים שתאפשר פינוי בהסכמה.

כשנתיים לאחר מכן הודיע משרד הביטחון לבג"ץ כי הגיע להסכם עם מועצת יש"ע על התוכנית להעביר את התושבים לאדם. לפני כשבוע הודיעה המדינה כי בתוך מספר חודשים יסתיימו עבודות התשתית בשכונה החדשה, ולאחר מכן יתאפשר לתושבי מגרון לרכוש קרקע במקום, שם יוכלו לבנות את בתיהם ללא מכרז.

מסרבים להתפנות

ואולם, בשלב זה, הודיעו תושבי מגרון כי הם אינם צד להסכם וכי הם מסרבים להתפנות. בינתיים, המשיכה הבנייה במאחז ונגד שלושה מבנים שנבנו בניגוד לחוק הוצאו צווי הריסה. הצווים טרם הוצאו לפועל, לאחר שהמדינה ביקשה דחייה של חודשיים נוספים.

המדינה ביקשה אז מבית המשפט לא לתת פסק דין בעתירה ולאפשר ארכה עד חודש מרץ 2012, אז תעדכן לגבי התפתחויות הבנייה והתקדמות פינוי המאחז בהסכמה. השופטים ציינו בפסק הדין כי פתרון השכונה באדם אינו מתקדם בקצב סביר ושסיכויי הצלחתו לוטים בערפל בשל חוסר הסכמה מצד תושבי מגרון.

הם תבעו להשיב את הקרקע לבעליה החוקיים אולם העניקו למדינה כחצי שנה כדי להתארגן לפינוי המאחז והביעו תקווה שתושבי מגרון יקבלו בהסכמה את הפינוי ויעברו לכל מקום אחר שיוצע להם.

מתנועת שלום עכשיו נמסר בתגובה כי "אנחנו קוראים למתנחלים לגלות אחריות למצב הכלכלי והחברתי במדינה ולחסוך את עלויות הפינוי בכוח ולפנות את המאחז באופן שקט ומסודר לאלתר. מחובתנו לדרוש מהממשלה לגנוז את התוכנית להעניק בתים צמודי קרקע ללא מכרז לפורעי החוק במאחז בזמן שבכל הארץ הציבור קורס בשל מצוקת דיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully