וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח במגרון: המדינה תהרוס שלושה מבנים כמתחייב?

יהושע בריינר

23.7.2011 / 0:36

מחר תסתיים תקופת 45 הימים בהם התחייבה המדינה בפני בג"ץ כי תהרוס את שלושת המבנים הבלתי חוקיים במגרון. במקביל, נמשכים המאמצים להשיג פשרה לפינוי המאחז כולו. המדינה תהרוס?

במאחז מגרון תירשם היום (ראשון) מתיחות רבה, כשתגיע לקיצה תקופת 45 הימים שבתוכם התחייבה המדינה בפני בג"ץ להרוס את שלושת המבנים בו שנבנו בצורה בלתי חוקית. בימים האחרונים התנהל משא ומתן קדחתני בין נציגי היישוב, נציגי מועצת יש"ע ואישי ציבור מהימין לבין משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה, בניסיון להגיע לפשרה ולהימנע מהריסת המבנים, על אף ההתחייבות לבג"ץ. מאות מתנחלים צפויים להעביר את היממה הקרובה במאחז בניסיון למנוע הריסה, והם צפויים לישון בעיר אוהלים שהוקמה במקום.

עוד בנושא
המדינה הוציאה צווי הריסה לשלושה מבנים במגרון
במגרון מחכים לדחפורים: ”מאבק נחוש נגד ההריסה”
”מתגבש פתרון שיותיר המבנים במגרון על כנם”

בשבוע האחרון הועלו מספר הצעות לפתרון הבעיה. בין היתר, הועלתה הצעה לפינוי שלושה מבנים אחרים במאחז, מבנים ניידים (קרוואנים) אשר משמשים למגורי שלוש משפחות אחרות. להסדר הזה מוכנה המדינה להיענות, שכן הדבר יותיר את מספר הנבנים במאחז זהה למצב בו ייהרסו שלושת המבנים שהורה בג"ץ להרוס. לעומת זאת, גורמים הבקיאים במשא ומתן אמרו כי מי שיתנגד לכך יהיו אנשי הפרקליטות, שיתקשו להסביר את הפשרה לבג"ץ. עם זאת, המתנחלים מתעקשים כי שר הביטחון, אהוד ברק, אמר להם כי אין בכוונתו להרוס את המבנים וכי הוא מוכן להגיע לפתרון ביניים.

שורש הבעיה שמציגה הפרקליטות מתבסס על קביעת המינהל האזרחי, לפיה המאחז שיושב על קרקע פלסטינית ונבנה ללא אישור, יועתק ליישוב אדם. אלא שמאז לא קודמו הליכי התכנון לשכונה העתידית, וגם תושבי המאחז עצמו אומרים כי לא יפנו אותו, וכי הם אינם מחויבים להסכם המעבר שנקבע בין משרד הביטחון למועצת יש"ע. בינתיים, הספיקו המתנחלים במאחז להקים שלושה מבני קבע נוספים – המבנים אותם התחייבה המדינה להרוס. במידה ולא ייהרסו השלושה, תיאלץ המדינה להסביר לנשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, מדוע לא עמדה בהתחייבותה.

המדינה התחייבה להרוס את שלושת המבנים בשל עתירה שהגישה תנועת "יש דין", שמאז הספיקה למשוך אותה, לאחר שהתברר כי שלושת המבנים הספציפיים לא נבנו על הקרקע השייכת לפלסטינים שבשמם הגישה את העתירה, וכי הקרקע נמצאת במקום אחר באזור היישוב. כך או כך, עתיד המבנים עדיין אינו ברור, ועיני כולם נשואות למשרד הביטחון ולראש הממשלה, שיהיה חייב להכריע בנושא ביממה הקרובה: האם להרוס את המבנים כפי שהתחייבה המדינה, או להישען על משיכת העתירה, ולבטל את הכוונה להרוס המבנים.

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully