וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הרווחה: 20% מהמשפחות בישראל זקוקות לסיוע

דו"ח השירותים החברתיים של משרד הרווחה ל-2010 חושף עוד כי רבע מבני הנוער במדינה נדרשים לסיוע, כמו גם יותר ממחצית מהקשישים. כמעט מיליון וחצי בני אדם מטופלים במשרד

אחת מכל חמש משפחות נזקקו לסיוע רווחה בשנת 2010, כך עולה מדו"ח השירותים החברתיים, שפרסם היום (שני) משרד הרווחה והשירותים החברתיים. הדו"ח, אשר נערך על ידי אגף המחקר של המשרד, מציג את מצבם הקשה של שכבות רבות בחברה הישראלית, הנתמכות על ידי המשרד, נכון לשנת 2010.

עוד עולה מהדו"ח כי 17% מהאוכלוסייה - 1,319,000 איש - מטופלים בשרותי הרווחה, מתוכם כ-440 אלף הם ילדים עד גיל 18, המהווים כ-18% מכלל הילדים והנוער בארץ. כאמור, מעל 447 אלף משקי בית, המהווים 20% מהאוכלוסייה נדרשים לעזרת רשויות הרווחה.

הפגנת מחאה על הטיפול ב"ילדי ביבי" הסובלים מעוני ורעב מול קריית הממשלה בבאר שבע, דצמבר 2010. אלברטו דנקברג
רבע מבני הנוער במדינה מטופלים על ידי רשויות הרווחה/אלברטו דנקברג

סיוע משרד הרווחה מכוון בעיקר למשפחות הסובלות מעוני, מתפקוד לקוי של הורים או ילדים, מבעיות הקשורות לזקנה ומסיבות רפואיות. שתי קבוצות גיל בולטות במיוחד בקרב הרשומים במשרד - בני נוער בגילאי 12-17, אשר רבע מהאוכלוסייה במדינה בגילאים אלו מטופלת על ידי המשרד, וקשישים מעל גיל 75, שיותר ממחצית מכלל האוכלוסייה בגילאים אלה רשומים במשרד.

הדו"ח, שמתייחס לשנת 2010 בלבד, מספק נתונים אודות המצב החברתי-כלכלי שממנו נבעה המחאה החברתית בקיץ האחרון. הסקירה מציגה קשר חזק מאוד בין שיעורי משקי בית המטופלים במשרד לבין המעמד הסוציו-אקונומי: אחוז משקי הבית הרשומים במחלקות לשירותים החברתיים בשני העשירונים הנמוכים הינו כפול מאשר בשני העשירונים העליונים. אותו קשר נמצא גם אצל ילדים: בעשירון התחתון כ-22% ילדים בגילאי 0–11 וכ-46% ילדים בגילאי 12-17 רשומים במשרד הרווחה, לעומת 3.5% בגילאי 0-11 ו-8% בגילאי 12-17 בעשירון העליון.

הנתונים מבליטים את הקשר בין רמת ההשכלה לצורך בסיוע רווחה – רוב הרשומים במחלקות לשירותים חברתיים הם בעלי השכלה נמוכה. הפער משמעותי במיוחד בגילאי הביניים (25-64), כש-62% מהרשומים במשרד הרווחה הם ברמת השכלה של סיום תיכון או פחות מזה, לעומת בעלי התואר האקדמי, המהווים רק 11% מהרשומים. בקרב בני ה-15 ומעלה כמעט 46% מהרשומים במחלקות לשירותים חברתיים הם בעלי השכלה שאינה מגיעה לסיום של בית ספר תיכון.

פערים בין קבוצות בחברה

אי השוויון בין קבוצות שונות בחברה גם כן בולט בדו"ח. 25% מקרב האזרחים הערבים ישראלים מטופלים על ידי משרד הרווחה, לעומת כ-15% אצל היהודים. כמו כן, 63% מעולי אתיופיה רשומים במשרד, לעומת 13% בלבד בקרב עולים מאירופה, אמריקה ומדינות ברית המועצות לשעבר. פער קיים גם אצל ילידי הארץ, כש-23% מהילדים לאב מאפריקה רשומים במשרד הרווחה, לעומת רק מחצית מכך בקרב ילדים לאב מאירופה או אמריקה.

סוגיה נוספת העולה מן הדו"ח היא העברת אספקת השירותים החברתיים מרשויות הממשלה עצמן אל ארגוני המגזר השלישי. כ-40% מתקציב משרד הרווחה, מעל מיליארד וחצי שקלים, מופנה בפועל לרכישת שירותים מארגונים ללא מטרות רווח ולתמיכה בהם.

עוד בנושא:
דו"ח: המשבר הכלכלי פגע בעיקר בעשירונים הנמוכים
דו"ח העוני האלטרנטיבי: מחריפה מצוקת הילדים
הביטוח הלאומי: שליש מהילדים היו עניים בשנה החולפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully