וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: המשבר הכלכלי פגע בעיקר בעשירונים הנמוכים

26.12.2010 / 0:00

הפערים בחברה מעמיקים? מדו"ח "מרכז אדוה" עולה כי הכנסת שלושת העשירונים הנמוכים בישראל היתה הנפגעת העיקרית במשבר העולמי: "החוסר בהכנסות ממיסים בא תמיד על חשבון השכבות החלשות"

"מרכז אדוה" פרסם הלילה (ראשון) את דו"ח "תמונת מצב חברתית" לשנת 2010. מהנתונים עולה כי המשבר הכלכלי העולמי פגע בקברניטי המשק באופן מתון יחסית, אך הפערים ואי השוויון בישראל העמיקו.

מהדו"ח עולה כי הצמיחה בתמ"ג הישראלי לא התחלקה באופן שווה בחברה הישראלית, וכי בין השנים 2000-2009 לא חלחלו פירותיה כלפי מטה. המשבר הכלכלי העולמי פגע בצורה החמורה ביותר בשלושת העשירונים הנמוכים, שהכנסתם נעה בין 3,000 ל-7,000 שקלים. ההכנסה הממוצעת של העשירון התחתון של משקי הבית ירדה ב-2009 ב5.7%, זו של העשירון השני ירדה ב1.9% וזו של העשירון השלישי ירדה ב2.4%. הפגיעה בשאר העשירונים הייתה קטנה ביותר, מלבד העשירון העליון, שהכנסתו הממוצעת ירדה ב1.3%.

המשבר הפיננסי העולמי פגע ברוב משקי הבית בישראל, אך שני העשירונים היחידים שהכנסתם לא נפגעה היו העשירונים ה-6 ו-7, שהכנסתם נעה בין 13 ל-16 אלף שקלים בחודש.

ב-2009 חלקם של ארבעת העשירונים הנמוכים של משקי הבית בעוגת ההכנסות הכללית היה קטן משהיה ב-2000, עדות לפערים המעמיקים. במהלך העשור 2000-2009, חלקם של ארבעת העשירונים הנמוכים בעוגת ההכנסות ירד מ-17.0% ל-16.3%, בעוד שחלקו של העשירון העליון גדל, מ-28.0% ל-28.5%.

ד"ר שלמה סבירסקי, המנהל האקדמי של מרכז אדוה, ניתח את הפערים החברתיים המשתקפים בנתונים וטען כי המדיניות של הממשלות האחרונות בישראל הייתה להמר על הצמיחה הכלכלית שמובלת על ידי המגזר העסקי. "אותו מגזר עסקי לא רואה את נושא החלוקה הצודקת כייעודו. זהו תפקידה של הממשלה. המדיניות הממשלתית להפחתת מיסים לדוגמא, מיטיבה רק עם השכבות החזקות. החוסר בהכנסות ממיסים בא תמיד על חשבון השכבות החלשות".

שלום כלכלי?

הדו"ח מציין כי יכולתה של ישראל לצמוח באופן יציב לאורך פרקי זמן ארוכים נפגעת מאוד מהיעדר הסכם מדיני עם הפלסטינים. בעשור הנוכחי, בעוד שהתמ"ג לנפש במזרח אסיה ובמזרח אירופה גדל מאוד – לדוגמא, 9.6% בסין ו-4.1% בפולין, התמ"ג לנפש של ישראל גדל רק ב-1.6%.

במרכז אדוה מצביעים על כך שבתקופת האינתיפאדה השנייה התמ"ג לנפש בישראל לא רק שלא גדל, אלא קטן. אמנם, ישנן מדינות עשירות במערב שצמחו אף הן בשיעורים נמוכים, אלא שהתמ"ג לנפש אצלן היה גבוה הרבה יותר מזה של ישראל מלכתחילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully