וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטי הביטוח הלאומי מאיימים להחריף העיצומים

ענת שלו

14.1.2012 / 16:46

75 הפרקליטים פתחו בעיצומים לפני כשבוע, בעקבות דרישת האוצר להחתמת כרטיס נוכחות פעמיים ביום. כתוצאה מכך הדיונים בתיקיהם של כ-750 מבקשי קצבאות תקועים

פרקליטי הביטוח הלאומי מאיימים להחריף את העיצומים, אשר הם מקיימים בשבוע האחרון, ולפתוח בשביתה מלאה. לפני שבוע פתחו 75 פרקליטי הביטוח הלאומי בעיצומים, וכתוצאה מכך 750 תיקים של מבקשי קצבאות הנדונים בבתי הדין ובערכאות השונות, חלקם עוד מ-2006, תקועים. לטענת הפרקליטים קוצצו למעלה מ-2,000 שקלים משכרם בממוצע במשכורת דצמבר.

תחילתו של סכסוך העבודה הנוכחי בנובמבר 2010, אז קיבלו הפרקליטים מכתב מההנהלה, שהופנה אליהם דרך משרד האוצר. עורכי הדין נדרשו להחתים כרטיס נוכחות פעמיים ביום, בעוד שעד אותה העת החתימו כרטיס פעם אחת ביום. זאת, עקב אופיה המיוחד של עבודתם הנעשית רבות מחוץ למשרד, כולל הכנה לתיקים הנעשית בבית (לשם כך אף ניתן להם תקציב לרכוש מחשבים ותוכנות משפטיות הביתה) והופעה בדיונים. ניסיונות ההידברות בין הפרקליטים למוסד לא הועילו. הנהלת המוסד סירבה לוותר ואף החלה לפני מספר חודשים כבר לנכות לעורכי הדין משכרם עקב אי החתמת כרטיס הנוכחות פעם נוספת. ממשכורתם האחרונה של הפרקליטים נוכו, כאמור, בממוצע מעל 2,000 שקלים.

"ליבנו עם המבוטחים, אך אין לנו ברירה"

"תראה לי עוד סקטור שהיו מורידים לו למעלה מ- 2,000 שקלים מהמשכורת והוא לא היה שובת", אמרה בשיחה עם וואלה! חדשות עו"ד ענת רישין-נקש, פרקליטה במוסד לביטוח הלאומי. "אנחנו מגיעים לעבודה באופן רגיל, עובדים על תיקים, מגיעים לדיונים ומאבדים על כך כסף. ליבנו עם המבוטחים אך לא נותרה לנו ברירה. ההנהלה לא ממהרת לסיים את זה, הם אומרים ש'כשנסיים את העיצומים נדבר' אבל לא נסיים אותם אם לא יוחזר לנו כספנו".

עו"ד רישין-נקש מסבירה כי נעשו ניסיונות למזער את פגעי השביתה, אך הנהלת המוסד אינה משתפת פעולה. "בהתחלה ניסינו לשבות באופן המינימלי ביותר. במגזרים אחרים כבר מזמן היו משביתים את כל המשק – למשל את כל תנועת הרכבות, היו משבשים את כל החיים הציבוריים. ניסינו להקים ועדת חריגים כדי שמקרים דחופים ידונו באופן פרטני, אך המוסד אינו משתף איתנו פעולה ולא מעביר לנו מקרים כאלה". היא הוסיפה כי "לא רצינו להגיע למצב הזה אבל מדובר בהרעה חד-צדדית בתנאי העבודה ובנוהג העבודה שקיים עשרות שנים בניגוד לחוק. ההנהלה צריכה לבוא, לנהל איתנו משא ומתן ולתת לנו פיצוי הולם".

קוראים לפרקליטים לחזור לעבודה

שרה (שם בדוי), אלמנה הממתינה לקצבת שארים מזה שנה וחצי, סיפרה לוואלה! חדשות מאז שבעלה נפטר היא מחכה זה זמן רב להכרעה בתיקה בביטוח לאומי. "אני ממש צריכה את הכסף, זה ממש ענין של הישרדות ואני כבר לא יודעת כמה עוד אני אוכל לחכות", סיפרה. "מצד שני", היא טוענת, "זה לא יאומן שפשוט מורידים לאנשים בשכר ומצפים מהם לעבוד כרגיל. אני מקווה שהם ימצאו פתרון בקרוב, כי אני כבר לא יודעת מה לעשות. זה עניין של חיים ומוות בשבילי, כמו גם בשביל אנשים אחרים שמחכים."

יתר המקרים שתקועים כעת בבתי הדין הם מקרים סוציאליים, בהם מקרים הממתינים משנת 2006, של נכים שמחכים להסדר קצבת נכותם, אלמנות המחכות לקצבאות שארים ומקרים דומים נוספים. עו"ד מארון עילוטי מחיפה מייצג שלושה תיקים המחכים להכרעה בבתי הדין. "מדובר במקרים קשים, אנשים שממש צריכים את הכסף, וכולם תקועים כרגע. כולם מתרעמים אבל אנחנו מבינים את הצורך של הפרקליטים לשבות. זה לא הגיוני מה שעושים להם".

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה: "אנו תמהים על הכוונה להחריף את העיצומים כיוון שנציגי המוסד שמטפלים בנושא נמצאים בקשר רצוף עם הפרקליטים. אנו קוראים להם לחזור לעבודה ולפתור את המחלוקתו על שולחן הדיונים ולא באמצעות עיצומים".

שביתות אחרונות:
בית הדין קבע: לא לשביתה בגלל עובדי הקבלן
שיבושים ברכבת: הקווים לראשון וירושלים לא יפעלו
הושהתה שביתת הסגל הזוטר באוניברסיטאות


לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully