וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין קבע: לא לשביתה בגלל עובדי הקבלן

גלעד גרוסמן וענת שלו

11.1.2012 / 0:29

השופטים שלחו את ההסתדרות והאוצר לשלושה שבועות של משא ומתן נוסף בכדי למנוע "מגה שביתה" על רקע העסקת עובדי הקבלן. בהסתדרות דורשים העברת עובדים אלו למעמד עובדי קבע

בית הדין הארצי לעבודה דחה אמש (שלישי) את בקשת ההסתדרות לפתוח בשביתה כללית בשל המשך העסקת עובדי הקבלן במגזר הציבורי בתנאים פוגעניים. "לעת הזו טרם הגיעה העת לחרוץ את הדין בקביעת סיווג השביתה המתוכננת, זכות ההסתדרות לשבות, מידתיותה והיקפה של השביתה וכי על הצדדים להוסיף ולמצות את מהלכי המשא המתן באופן אפקטיבי ומעשי בפיקוחו של בית דין זה", נכתב בהחלטה. השבתה כללית של המשק יכולה להתקיים רק שבועיים לאחר הכרזת סכסוך עבודה מצד ההסתדרות, הכרזה שכאמור דחה היום בית הדין וצו המניעה הזמני שהוציא בעבר נשאר בתוקפו.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הכריז על סכסוך עבודה כללי במשק עוד בחודש אוקטובר האחרון, במטרה לפתור את סוגיית עובדי הקבלן. מאז מנהלים נציגי ההסתדרות, משרד האוצר ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים משא ומתן, בחסות בית הדין הארצי לעבודה, במטרה להגיע להסכמה בנושא, אך הוא שרוי במבוי סתום כמעט מתחילתו. ההסתדרות דורשת לקבוע לוח זמנים שבו יועברו רוב עובדי הקבלן, המוערכים ב-300 עד 400 אלף עובדים, למעמד של עובדים קבועים המועסקים ישירות על ידי מזמין השירות. האוצר מתנגד למהלך בנימוק שהוא כרוך בעלויות גבוהות למדינה ולמעסיקים הפרטיים, אך מסכים לשיפור של שכרם ותנאי העסקתם של עובדי הקבלן.

עוד נכתב בהחלטת בית הדין כי מדיניות בית הדין לעבודה היא לעודד את הצדדים לנהל משא ומתן וליישב את הסכסוך בהסכמה, במיוחד כשמדובר ב"מגה סכסוכים" בעלי השלכות רוחב על המשק והכלכלה שתוצאתם ב"מגה שביתה". נשיאת בית הדין, השופטת נילי ארד קבע עוד כי יש צורך בהסדרת התופעה של העסקה באמצעות קבלנים ומיקור חוץ ועיקר המחלוקת היא באמצעים הנדרשים להסדרת התופעה.

"ננהל משא ומתן שידינו קשורות"

השופטת הבהירה כי לא ניתן לשלול את זכות השביתה בסכסוך, אולם "עוד לא הגענו כאמור לשלב הזה", וכי יש לתת הזדמנות נוספת למשא ומתן. בית הדין הורה לצדדים להמשיך לקיים שיחות במשך שלושה שבועות נוספים ושהמשא ומתן יהיה מאומץ ואינטנסיבי כאשר הצדדים יעדכנו את בית המשפט עד יום ראשון הקרוב על ההתקדמות במגעים. ביום ראשון גם יתייצבו הצדדים בלשכת הנשיאה ארד כדי לעדכנה במשא ומתן. אם לאחר שלושה שבועות לא יגיעו הצדדים להסכמה, על ההסתדרות להודיע לבית הדין שבוע מראש על מועד שביתה מתוכננת ועל היקפה בבית הדין יחליט לגבי הבקשה.

עופר עיני, מסר בתגובה כי "החלטת בית הדין מקשה על ההסתדרות להביא בשורה אמתית לעובדי הקבלן בישראל". עיני הוסיף ואמר כי "ברור שעתה נאלץ לנהל משא ומתן שידינו קשורות ללא יכולת ליצור לחץ אמתי על הממשלה והמעסיקים. חשבנו שבית הדין ישכיל להבין שישנה היום הזדמנות בלתי חוזרת להתחיל ולצמצם את תופעת עובדי הקבלן, שהפכה לסמל של ניצול שיטתי של העובדים המוחלשים ביותר. אולם ההבנה הזאת כנראה עדיין לא חלחלה". עיני הוסיף ואמר כי ההסתדרות תמשיך את המאבק למען עובדי הקבלן "נמשיך לנהל מו"מ ונקווה בכל זאת לתוצאה טובה. אולם במידה ולא תהיה התקדמות במו"מ נחזור לביה"ד ונבקש שוב לממש את זכות השביתה שאין צודקת ממנה".

אורי מתוקי, פעיל "הפורום לצדק חברתי" הגדיר את ההחלטה כ"בשורות לא טובות". הוא הוסיף כי בפורום מקבלים את בית המשפט והחלטותיו, "אבל זאת החלטה מצערת והיא מעמידה את בית הדין לעבודה לצד אלה שמבקשים את נפשה של העבודה המאורגנת בישראל". לדבריו, "המאבק לצדק חברתי, אחד הדברים האלמנטריים ביותר בתוכו הוא העסקה הוגנת. עובדי הקבלן הוא אחד הנושאים המוצדקים ביותר לצאת עליו לשביתה, היא אמצעי ולא מטרה אבל כשבית הדין עומד כמחסום ומונע את האפשרות היחידה שיש להם לעשות משהו. יש כאן עמדה שננקטת הפוגעת בציבור העובדים החלושים וזה מחזיר אותנו אחורה."


עובדי הקבלן - כותרות אחרונות

ההסתדרות מבקשת מבית המשפט לאשר שביתה במשק
ההסתדרות חידשה את איום השביתה הכללית במשק
בגלל עובדי הקבלן: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה כללי

(עדכון אחרון: 19:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully