וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל עובדי הקבלן: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה כללי

עיני דורש לצמצם את העובדים המועסקים בצורה זו. אם לא, איים יו"ר ההסתדרות, בתוך שבועיים יושבת המשק. ”לא יכול להיות צדק חברתי ללא טיפול בבעיה. אני מקווה שנביא בשורה לעם ישראל”

"קרה משהו בקיץ 2011. ציבור שלם של אזרחים יצא לרחובות תחת הסיסמה העם דורש צדק חברתי, ולא יוכל להיות צדק חברתי בלי ההתייחסות לנושא עובדי הקבלן", כך אמר היום (שלישי) יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שהכריז על סכסוך עבודה כללי במשק בדרישה לצמצם את מספר עובדי הקבלן. הכרזה זו תאפשר להסתדרות להשבית את המשק בתוך שבועיים.

מדובר בהכרזה יוצאת דופן, מפני שעד עתה הוכרזו סכסוכי עבודה במשק בנושאים של תוספות שכר או הסכמי עבודה חדשים. ההחלטה עדיין כרוכה באישור של בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) הכולל את כל הסיעות הפוליטיות בארגון, שיתכנס בהמשך היום כדי לאשר באופו פורמלי את סכסוך העבודה.

"המחאה החברתית יצרה פלטפורמה שהנה יש סוף סוף אווירה שצריך לעשות מעשה. לצערי לא קיבלנו בשורה בנושא של ליבת העשייה שלנו - ולא רק שלא קיבלנו בשורה, אלא העסק הולך אחורה. עובדי הקבלן הפכו להיות שקופים. המספרים האמיתיים הם הרבה יותר גדולים ממה שמדברים עליהם", הוסיף עיני.

עוד בנושא:
הדיווח הראשוני על ההחלטה להכריז על סכסוך עבודה
מחקר: מעסיקים מעדיפים עובדי קבלן - בגלל הפיטורים

עופר עיני במסיבת עיתונאים על מחאת הדיור, יולי 2011. שי אוקנין
"זו ההזדמנות של כולנו לעשות חברה צודקת יותר". עיני/שי אוקנין

"המעסיק משלם עבור העובד עמלת תיווך במקום לתת את הכסף לעובד. נוצר פה סוג של סחר עבדים", אמר עוד עיני, שהזכיר גם בדבריו את מאבק עובדי ההוסטלים לניצולי שואה פגועי נפש, שלאחרונה פתחו בעיצומים במחאה על הכוונה להפוך אותם לעובדי קבלן, ואמר כי כוונה זו "קוממה אותו". עיני פנה בדבריו לשרי ממשלה ולחברי הכנסת, ואמר כי עליהם "לטפל בנושא הזה ולצמצם בכל הכוח את מספר עובדי הקבלן".

"המהלך הזה הוא היסטורי", הוסיף. "זו ההזדמנות של כולנו לעשות חברה צודקת יותר, הגונה יותר, עם קצת יותר כבוד לאזרחים. אם נצליח בו, הצלחנו לתת את הסטארט הכי גדול לשינוי פני החברה בישראל. הצלחנו לתת לאלפי עובדים בישראל את הכבוד. אני מקווה שכך אכן יהיה בשבועיים הקרובים. אם לא, אנחנו מתכוונים ללכת עם הנושא הזה ולהביא פתרון – בכל היכולת שלנו, ואני אומר בכנות – אני ישבתי השבוע עם מאות מראשי ועדי העובדים, ראיתי את החשמל בעיניים שלהם. היום מבחינתי אנחנו יוצאים לדרך שאני מקווה שבעוד פרק זמן לא ארוך נביא בשורה לעם ישראל".

ההסתדרות דורשת העסקה ישירה של עובדי קבלן, בעיקר במגזר הציבורי ולהביא לכך שמספרם יצומצם "למינימום הכרחי". ההסתדרות אף החלה בעבודה השוטפת בנושא. יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, ייעזר במומחים מחוץ להסתדרות שייתנו לו ייעוץ בנושא עובדי הקבלן. מדובר בפרופ' רות בן-ישראל, כלת פרס ישראל, ומי שנחשבת למומחית בעלת שם בכל הנוגע לזכויות עובדים ויחסי עבודה, וכן בפרופ' אביה ספיבק, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, שערך מחקר בנושא העסקה ישירה של עובדי הקבלן. ספיבק גם עומד יחד עם פרופ' יוסי יונה, בראש צוות המומחים של המחאה החברתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully