וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המירוץ הרפובליקני: רומני כבש את ניו המפשייר

מושל מסצ'וסטס לשעבר זכה בכ-40% מהקולות בפריימריז השניים לראשות מפלגתו. רון פול שני, וסנטורום, שהפתיע באיווה, נמחץ עם 9% בלבד. ריק פרי נמחק מהמפה עם 1% בלבד מהקולות

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

מיט רומני, לשעבר מושל מסצ'וסטס, ממשיך לצבור נקודות במרוץ לראשות המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית. שבוע אחרי שניצח באיווה ברוב של שמונה קולות בלבד, הוא סחף את הפריימריז בניו המפשייר, אך הפעם, ברוב עצום.

מספירת מרבית הקלפיות, עולה כי בבחירות המקדימות שנערכו במדינה לפנות בוקר (רביעי) זכה רומני ב-39.3 אחוזים מקולות המצביעים, לעומת 22.9% בלבד ליריבו רון פול שהגיע שני. למקום השלישי הגיע מושל יוטה לשעבר, ג'ון האנטסמן, עם 17%, ואחריו יו"ר בית הנבחרים לשעבר, ניוט גינגריץ', עם מעט פחות מ-10%. ריק סנטורום, ההפתעה הגדולה של הבחירות שנערכו באיווה בשבוע שעבר, הגיע רק חמישי, עם 9% בלבד. ריק פרי, לשעבר מושל טקסס, שכבר רמז בשבוע שעבר כי הוא שוקל לפרוש מהמרוץ, כמעט נמחק לגמרי ממפת הבוחרים: הוא קיבל בקושי אחוז אחד מקולות המצביעים.

בנאום הניצחון, אחרי שנספרו למעלה מ-90 אחוזים מהקולות, אמר רומני כי "היום אנו חוגגים, ומחר נחזור לעבודה". בחלק גדול מדבריו, הוא תקף את נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ואמר כי "אנו זוכרים שאובמה הגיע לניו המפשייר, והבטיח לקרב את האנשים יחד ולשפר את אומתנו. השנים האחרונות השתנו, אך לא הציעו תקווה רבה".

נאום הניצחון של מיט רומני בניו המפשייר. רויטרס
רומני ומשפחתו בניו המפשייר/רויטרס

לדברי רומני, "הנשיא אובמה מתעורר מדי בוקר וגאה להכריז שיכול להיות גרוע יותר – אבל זה לא מה שמגדיר אמריקני. אנו יודעים שחייב להיות יותר טוב, ושיהיה יותר טוב. הלילה אנו מבקשים מאנשי דרום קרוליינה הטובים להצטרף לניו המפשייר. אנו חייבים להציע אלטרנטיבה, ואני עומד להוביל אותנו להצלחה הנחשקת ולא להיגרר לתסכול העבר. אנו אומה אחת תחת אלוהים". לתשואות הקהל, הוסיף רומני: "הקמפיין הוא להצלת נפשה של אמריקה. אובמה רוצה לשנות את אמריקה, ואנו רוצים להפוך את המדינה לארץ חופשית ומשגשגת של אפשרויות". רומני הבהיר כי אם ייבחר לנשיא, יתעקש על צבא חזק, ובניגוד לאובמה, יעמוד לצד ידידותיה של האומה, "כמו ישראל".

העיניים נשואות לדרום קרולינה

ההצבעה בניו המפשייר החלה שלשום בכפר הזעיר דיקסוויל נוטץ', שם נרשם תיקו בין רומני להאנטסמן. שניהם, אגב, קיבלו שני קולות בדיוק. האנטסמן הוא המועמד האלמוני ביותר, שכלל לא השתתף בבחירות באיווה. הסקרים בניו המפשייר ניבאו לו תחרות על המקום השני מול רון פול, המועמד ה"אאוטסיידר" והשנוי במחלוקת מטקסס. הנטסמן לא צפוי להוות יריב ממשי בטווח הרחוק יותר, אולם כמו סנטורום, שהשקיע את כל משאביו באיווה והיה רחוק כפסע מניצחון שם, כך האנטסמן השקיע רבות בניו המפשייר, שתהיה כנראה נקודת השיא בקמפיין שלו.

וככלות הכל, לכל הצדדים ברור שגם לניו המפשייר, עם 12 אלקטורים בלבד מתוך 2,286, לא תהיה השפעה רבה מדי על המנצח הסופי, בדיוק כמו איווה הקטנה. בעוד עשרה ימים תצטרף למשחק מדינה משמעותית ראשונה - דרום קרוליינה, שנחשבת לנביאה המסורתית של המועמד הרפובליקני לנשיאות. במדינה הזו, כמו גם בפלורידה הגדולה שתבוא אחריה, הכל עוד פתוח.

עוד בנושא:
הפריימריז מגיעים לניו המפשייר: כולם נגד רומני
רומני? סנטורום? למנצח באיווה קוראים ברק אובמה
הפריימריז בארה"ב: רומני ניצח באיווה ב-8 קולות

(עידכון ראשון: 03:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully