וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז מגיעים לניו המפשייר: כולם נגד רומני

אחרי הניצחון הדחוק של מיט רומני באיווה, מגיעות הבחירות המקדימות הרפובליקניות לתחנה השנייה - שם הוא צפוי לנצח בקלות. העיניים כבר נשואות למדינה הבאה - דרום קרוליינה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית בארצות הברית נמשכות, ואחרי הניצחון הדחוק של מיט רומני באיווה, המדינה הראשונה בה נערכו בחירות, בשבוע שעבר, מגיע תורה של ניו המפשייר שבצפון-מזרח המדינה. המדינה הקטנטנה והשלווה, בה חיים פחות ממיליון וחצי תושבים, זוכה בימים האחרונים לסיקור תקשורתי נרחב, בשל המאבק המתנהל בה היום בין ששת מועמדי המפלגה על הזכות להתמודד מול ברק אובמה בבחירות לנשיאות בנובמבר.

תוצאות סופיות מניו המפשייר צפויות רק מחר בבוקר, אולם כל הסקרים מנבאים ניצחון שני לרומני, מושל מסצ'וסטס לשעבר, שבאיווה גבר על ריק סנטורום על חודם של שמונה קולות. הפעם, עם זאת, ההערכות הן שאיש העסקים המיליונר ינצח בפער גדול הרבה יותר, והקרב הוא בעיקר על המקום השני.

תומכיו של רון פול מקבלים את פני אוטובוס הקמפיין של ניוט גינגריץ' בחניון הקאנטרי-קלאב בעיירה נשואה, ניו המפשייר, לקראת הבחירות המקדימות במדינה, 9 בינואר 2011. רויטרס
תומכיו של רון פול מקבלים את אוטובוס הקמפיין של ניוט גינגריץ', אתמול בעיירה נשואה בניו המפשייר/רויטרס

בעימות האחרון במדינה, בחר רומני כהרגלו להתמקד בברק אובמה, בהנחה שבתוך מפלגתו שלו הוא כבר יסתדר. "אני מאמין שאם אנחנו רוצים להחליף את מי שהיה פוליטיקאי כל חייו כמו ברק אובמה, לו לא היה ניסיון בהנהגה של שום דבר, עליכם לבחור מישהו שלא היה פוליטיקאי במשך כל חייו, שלא בילה את כל הקריירה שלו בוושינגטון, ובמקום זאת הוכיח פעם אחר פעם שהוא יכול להנהיג", העיד על עצמו.

הסינדרלה של ניו המפשייר: האנטסמן

ההצבעה בניו המפשייר כבר החלה אמש, בכפר הזעיר דיקסוויל נוטץ', שם נרשם תיקו בין רומני לג'ון האנטסמן, מושל יוטה לשעבר. שניהם, אגב, קיבלו שני קולות בדיוק. האנטסמן הוא המועמד האלמוני ביותר, שכלל לא השתתף בבחירות באיווה, אולם לפי הסקרים, בניו המפשייר הוא מתחרה על המקום השני מול רון פול, המועמד ה"אאוטסיידר" והשנוי במחלוקת מטקסס. האנטסמן לא צפוי להוות יריב ממשי בטווח הרחוק יותר, אולם כמו סנטורום, שהשקיע את כל משאביו באיווה והיה רחוק כפסע מניצחון שם, כך האנטסמן השקיע רבות בניו המפשייר, שתהיה כנראה נקודת השיא בקמפיין שלו.

המועמד לנשיאות ג'ון האנטסמן נואם בפני קהל בבית העירייה בעיירה אקסטר, ניו המפשייר, לפני הבחירות המקדימות במדינה, 9 בינואר 2012. רויטרס
נקודת השיא של הקמפיין שלו. ג'ון האנטסמן עם קהל אוהד בניו המפשייר/רויטרס

כל המתמודדים ניצלו את הימים האחרונים כדי לחבוט ברומני עד כמה שניתן. מי שכבר הסיר את הכפפות הוא יו"ר בית הנבחרים לשעבר, ניוט גינגריץ' - המועמד שנחשב לבעל הסיכוי הגבוה ביותר לנצח את רומני - שממשיך בקו בו החל בראיון לרשת CBS בשבוע שעבר, בו כינה את רומני במפורש "שקרן". השבוע פורסם כי המיליארדר היהודי שלדון אדלסון תרם לגינגריץ' חמישה מיליון דולרים דרך ארגון עצמאי - וגינגריץ' צפוי להשתמש בכסף הזה לצורך קמפיין בוטה הרבה יותר נגד המועמד המוביל.

בינתיים, כמו כולם, הוא נלחם על הקולות הצפים. "אם תחליטו שאתם אוהבים את מה שאני עושה, אני מקווה שתדברו עם החברים והשכנים שלכם, ותשכנעו אותם להצביע עבורי מחר", אמר באחד מנאומיו האחרונים. "אם אתם לא אוהבים את מה שאני עושה, אני מקווה שלא תגידו שום דבר לאף אחד".

עימות של רשת ABC בין ששת מועמדי המפלגה הרפובליקנית בעיירה קונקורד, ניו המפשייר, לקראת הבחירות המקדימות במדינה, 8 בינואר 2012. מימין: ריק פרי, ניוט גינגריץ', ריק סנטורום, מיט רומני, רון פול, ג'ון האנטסמן. רויטרס
ששת המועמדים באחד העימותים השבוע בניו המפשייר/רויטרס

בינתיים, את הרגעים המיוחדים בפריימריז ממשיך לספק ריק פרי. מושל טקסס לשעבר, שכבר עמד על סף פרישה אחרי הכישלון באיווה, ממשיך לנסות למשוך קולות בדרכו הייחודית - כמו למשל ההבטחה שלו מאחד העימותים השבוע להשיב את צבא ארה"ב לעירק. "אנחנו מאפשרים לאירנים לחזור לעירק ולהשתלט על המדינה", הסביר, "למרות כל האוצרות, הן בדם והן בכסף, שבזבזנו בעירק, כי הנשיא הזה רוצה לסגת לבסיס הליברלי השמאלי שלו. אני חושב שזו טעות. אנחנו הולכים לראות את אירן נכנסת לשם במהירות האור".

וככלות הכל, לכל הצדדים ברור שגם לניו המפשייר, עם 12 אלקטורים בלבד מתוך 2,286, לא תהיה השפעה רבה מדי על המנצח הסופי, בדיוק עמו איווה הקטנה. אבל בעוד עשרה ימים תצטרף למשחק מדינה משמעותית ראשונה - דרום קרוליינה, שנחשבת לנבאת מסורתית של המועמד הרפובליקני לנשיאות. במדינה הזו, כמו גם בפלורידה הגדולה שתבוא אחריה, הכל עוד פתוח.

ארה"ב בוחרת נשיא - עוד כותרות:
כלכלן ירוץ כמועמד עצמאי לנשיאות ארה"ב
אחרי איווה: סנטורום מודה לאל, פרי שוקל פרישה
רומני? סנטורום? למנצח באיווה קוראים ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully