וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: "נשק קונבנציונלי לא יחדור המתקן בקום"

11.1.2012 / 0:20

לדבריו, המתקן הגרעיני "פרודו" שוכן בעומק של 90 מטרים ולכן קשה לתקוף אותו באמצעים "שגרתיים". הוא ציין כי קואליצייה מערבית תצטרך להנחית כוחות קרקעיים במקרה של תקיפה

אחרי שביום שני הודיעה אירן כי החלה להעשיר אורניום במתקן "פרודו" הסמוך לעיר קום, אמר אמש (שלישי) גורם ביטחוני בכיר כי האתר המדובר שוכן בעומק של 90 מטרים מתחת לפני האדמה ולכן קיים קושי לתקוף אותו באמצעות נשק קונבנציונלי שגרתי. הגורם העריך כי אם קואליציית צבאות במערב יחליטו לתקוף את המתקן, ייאלצו הצבאות התוקפים להשתמש בכוחות קרקעיים ולא רק בתקיפה מהאוויר, מאחר והפצצות הקונבנציונאליות יכולות לגרום להרס רב ובעל משמעות בסביבה הקרובה למתקן, אך הן לא חודרות לעומקים כאלו.

באירן מקווים כי העברת כל פעילות ההעשרה - תהליך מרכזי בייצורו של נשק גרעיני - מהמתקן הגלוי ליד נתנז למתקן ליד התת-קרקעי ליד קום, תקשה מאוד לתקוף אותו מהאוויר. בחודשים האחרונים נשמעו דיווחים רבים על העברת צנטריפוגות ההעשרה מהמתקן בנתנז לקום, בשל החשש האירני מתקיפה. אתמול פרסם עיתון שמרני באירן כי ההעשרה במתקן פרודו כבר החלה, ומוקדם יותר אישרו זאת גם גורמים דיפלומטיים ששוחחו בנושא עם רויטרס.

במערב מעריכים כי המתקן נועד להעשרת אורניום ואחסנת חומרים בין טון לשני טונות של אורניום מועשר ברמה של 20%. לאחרונה נודע לגורמים במערב שעוקבים אחרי פרויקט הגרעין האירני, כי במקום החלו לבנות מתקנים נוספים כדי להרחיב את קצב ההתקדמות ברגע שתתקבל ההחלטה לעבור לתהליך של העשרת אורניום ברמה של 90%.

עם זאת, במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי במידה וטהרן תחליט לעבור להעשרת אורניום ברמה הנדרשת לייצור פצצה גרעינית, התהליך יארך לפחות שנה וחצי ולאחר מכן יידרשו לאירנים עוד מספר שנים כדי להגיע למספר פצצות גרעין בודדות. במסגרת הערכות במערכת הביטחון, עולה כי במהלך תקופת התכנית הרב שנתית הנוכחית יעלה הפוטנציאל לאפשרות שהאירנים יעבירו את הייצור לקצב של מתקן צבאי.

פצצות חודרות בונקר פגומות

בחודש שעבר פורסם בוואלה! חדשות כי התגלה פגם בסוג פצצות חודרות בונקר המיוצרות בארצות הברית שעל פי פרסומים זרים הועברו לישראל. במסגרת תביעה משפטית המתקיימת בארצות הברית, חשף משרד המשפטים בוושינגטון כי ספקית רכיבים מרכזית להרכבת הפצצות, חברת "קמן - מוצרים מדויקים" מאורלנדו שבפלורידה, החליפה ביודעין מרכיבים בראש הנפץ וייתכן שמרעום הפצצה עלול להיות מופעל כבר באוויר, מעל הבונקר שהפצצה נועדה להחריב.

על פי פרסומים זרים, יוצרו למעלה מ-10,000 פצצות מהסוג הנידון בתביעה, GBU-28. חלק מהן נמכרו לשלוש מדינות זרות, ולפי ההערכה, אחת ממדינות אלה היא ישראל. משרד המשפטים האמריקני הגדיר את הכשל בייצור "רשלנות מכוונת", שעשויה לגרום סיכון לכוחות הצבאיים המשתמשים בפצצה. ההערכה היא שסדרת הפצצות, בעלות הרכיבים הפגומים, הגיעה גם לחיל האוויר הישראלי. דובר צה"ל מסר אז כי "מטעמים ברורים לא נוכל להתייחס לנושא".

מאמץ הגרעין האירני - כותרות אחרונות:
אירן מאשרת: התחלנו להעשיר אורניום מתחת לאדמה
ארה"ב לאירן: העשרת האורניום בקום - "לא מקובלת"
חשש: ישראל קנתה פצצות חודרות-בונקר פגומות

(עדכון אחרון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully