וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק חינוך חינם: בש"ס חייכו, ישראל ביתנו מאוכזבת

טל שלו

9.1.2012 / 2:05

בתום הישיבה המרתונית שבסופה אושר החוק ניכרה שביעות רצון רבה בקרבת ראש הממשלה, אך היה גם מי שמתח ביקורת. "המשאבים מוגבלים", אמרו בישראל ביתנו, וגם שר הביטחון הביע דאגה מהמהלך

בסביבת ראש הממשלה, שר האוצר ושרי ש"ס נצפו אמש (ראשון) לא מעט חיוכים, אחרי ישיבת הממשלה המרתונית שבסופה אושר חוק חינוך חובה חינם לגיל 3. "ראש הממשלה הפגין נחישות, וכבר בסוף השבוע אמר שהוא יעביר את התוכנית, וכך אכן עשה", אמר גורם בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו. מגעים קדחתניים בין ראש המטה בלשכתו, נתן אשל, וסגן שר האוצר יצחק כהן לבין אנשי ש"ס הם שהולידו את הדיל שסלל את דרכו של ראש הממשלה לאישור התוכנית, במסגרתה החל משנת הלימודים הבאה ייהנו כרבע מיליון ילדים בגילאי 3-4 מגנים ציבוריים.

בש"ס חגגו הערב הישג כפול. מעבר לביטול הקיצוץ ברשויות המקומיות ובפרויקט שיקום השכונות במשרד השיכון, הביעו במפלגה סיפוק על כך שהצליחו "לקחת את הכדור לישראל ביתנו". באוקטובר, לפני אישור מתווה טרכטנברג, התסריט היה דומה. גם אז הצהירו ש"ס וישראל ביתנו שתיהן כי יתנגדו למתווה, ובסופו של דבר, אחרי משא ומתן אינטנסיבי, שרי ישראל ביתנו הבטיחו את תמיכתם במתווה תמורת התחייבויות שונות, בהן שינוי הקריטריונים לדיור הציבורי. הערב, שרי ישראל ביתנו היו אלה שהביעו אכזבה. "ישראל ביתנו עדיין דוגלת בחוק חינוך חינם והחלתו מגיל חצי שנה, אבל המשאבים מוגבלים וצריך לתת תיעדוף למי שלוקח חלק במאמץ הלאומי, בשירות הצבאי ובשוק התעסוקה", אמר גורם בכיר במפלגה לוואלה! חדשות, והדגיש כי תמיכתם של שרי ש"ס בתוכנית בסופו של דבר, "מראה בדיוק שנעשה כאן דבר הפוך".

רה"מ בינימין נתניהו השרים שטייניץ סער וכחלון במסיבת עיתונאים על חינוך חינם לילדים בני 3, ינואר 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
לא מעט חיוכים נצפו אמש בסביבת לשכת ראש הממשלה לאחר אישור התוכנית. משה כחלון/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

כמו כן, בישראל ביתנו הביעו דאגה מ"רמזים מכיוון ש"ס", לפיהם במסגרת ההסכמות עם נתניהו קיבלה המפלגה התחייבות הפוכה להתחייבות שקיבלה ישראל ביתנו לגבי הקריטריונים של הזכאות לדיור הציבורי, כתנאי לתמיכתה במתווה. במסגרת ההסכמות שנחתמו אז בין האוצר וישראל ביתנו, תנאי הסף לזכאות לדיור ציבורי יהיה כושר ההשתכרות, קריטריון שמבטיח כי מי שעובד ייהנה מדיור בר השגה. "אני מתקשה להאמין ששר האוצר יפעל בניגוד להסכם חתום עם ישראל ביתנו", אמר שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, שניהל אז וגם בימים האחרונים את המגעים מול אנשי האוצר, "שכן הדבר יהווה פגיעה לא רק בשותפה הקואליציונית אלא בראש ובראשונה בציבור העובד, שנושא על כתפיו את כל המשק".

תקציב הביטחון: יעלון התייצב לימין ברק

לא רק עם אנשי ש"ס הצליחו אנשי האוצר להגיע להבנות. שני שרים נוספים, שרת החקלאות אורית נוקד והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום החלו את היום כמתנגדים לקיצוץ וסיימו אותו בהצבעה תומכת. השר שלום, שבישיבת שרי הליכוד בבוקר עוד התעמת עם ראש הממשלה ושר החינוך גדעון סער סביב התנגדותו לתוכנית וכינה אותה "הזויה ובזויה", בירך בסופו של דבר על אישורה, לאחר שהוחלט לצמצם בצורה משמעותית את הקיצוץ בתקציב משרדו – מ-38 מיליון שקלים לעשרה מיליון בסופו של דבר. "התנגדותי העזה הייתה לכך שמימון החוק יעשה על גבם של ילדי הנגב והגליל", אמר שלום בתום הישיבה, והוסיף כי "הגענו להבנות עם כל הגורמים ואנו נמשיך במרץ בפיתוח הנגב והגליל. העובדה שילדי קריית שמונה לא יממנו את קיסריה זה דבר חשוב". שרת החקלאות, אורית נוקד, תמכה בניגוד לעמדת שאר שרי סיעתה בתוכנית, בעקבות הסרת הכוונה לבטל את חוק הגליל, המבטיח הטבות בגובה 100 מיליון לתושבי האזור. "ביטול חוק הגליל היה מביא לניתוק הגליל ממדינת ישראל והיה מביא פגיעה אנושה בתושבים רבים, בתעסוקתם ובכבודם", אמרה השרה בתום הדיון.

מנגד, חברה לסיעה ברק היה פחות מרוצה מהמהלך. גורמים בסביבת שר הביטחון אמרו כי הקרב בין לובשי המדים לדרג המדיני, שעמד בלב חילופי הדברים החריגים בין שר האוצר לרמטכ"ל, צפוי להמשיך לעלות על סדר היום הציבורי בימים הקרובים. ברק, שהביע גם הוא אכזבה על אישור התוכנית, הכוללת בין היתר דרישה להתייעלות ולשקיפות בתקציב הביטחון וכן קיצוץ עתידי. למרות שחלק מדרישות האוצר מול מערכת הביטחון לא התקבלו, בסביבת שר הביטחון הביעו דאגה מההשלכות של הקיצוץ העתידי על העתיד, לנוכח האתגרים הביטחוניים ואי הוודאות האזורית. "האוצר אינו רוצה שקיפות כי אם שליטה", אמר שר הביטחון ברק בישיבה. "משרד האוצר אינו יכול לקבוע לצה"ל ולמערכת הביטחון איזה טיל לפתח או איזה סוג תחמושת מטוסים לרכוש. משמעות כזו היא פגיעה קשה בסמכויות הרמטכ"ל".

באופן לא טבעי מבחינה פוליטית , אשי צבא נוסף לשעבר התייצב לצדו של ברק בנושא השקיפות וההתייעלות - השר לעניינים אסטרטגיים, משה בוגי יעלון. "אני מסתייג משליטה של האוצר בניהול התקציב", אמר בישיבה. "האחריות מוטלת על השר אך אין בידיו הסמכות המלאה לנהל את ענייני משרדו בשל שליטת האוצר בניהול תקציבו. המשרד היחידי שבו יש הלימה בין סמכות לאחריות הוא משרד הביטחון. חשוב לשמר זאת ואף להחיל זאת על המשרדים האחרים".

לקריאה נוספת
חוק חינוך חינם מגיל 3 אושר בממשלה; "יום חג"
עימות חריף בין שטייניץ לרמטכ"ל בישיבת הממשלה
נתניהו לצד ברק: לא לקצץ בתקציב הביטחון - להגדילו
ליברמן לא מתקפל: ממשיך להתנגד לקיצוץ הרוחבי


לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully