וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק חינוך חינם מגיל 3 אושר בממשלה; "יום חג"

טל שלו ופנחס וולף

8.1.2012 / 18:53

ראש הממשלה השיג את תמיכתה של ש"ס, ובכך הצליח להעביר את הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה. נתניהו: "אנחנו מתקנים היום עיוות היסטורי". 21 שרים תמכו, 8 שרים - בהם ברק - התנגדו

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

למרות התנגדותם של חלק מהשרים, חוק חינוך חובה חינם מגיל שלוש אושר הערב (ראשון) בממשלה. זאת לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצליח להשיג את תמיכתם של שרי ש"ס בתכניתו לבצע קיצוץ רוחבי של 4% במשרדי הממשלה - מלבד הביטחון. מגעים קדחתניים שניהל ראש המטה של ראש הממשלה, בראשות נתן אשל, מול שרי ש"ס, הם שהובילו לכך שהסירו התנגדותם לתמיכתם בתכנית. בתכנית תמכו 21 שרים מול 8 מתנגדים - חמשת שרי ישראל ביתנו ו-3 משרי העצמאות: שר הביטחון אהוד ברק, השר להגנת העורף מתן וילנאי ושר התעשייה, המסחר והתעסוקה שלום שמחון. השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, הסיר את התנגדותו לחוק לאחר שהצליח לצמצם את הקיצוץ בתקציב משרדו מ-30 מיליון שקלים ל-10 מיליון שקלים בלבד.

"אנחנו מתקנים היום עיוות היסטורי", אמר היום נתניהו במסיבת עיתונאים שערך בירושלים, זמן קצר לאחר אישור התכנית, "וזו ברכה גדולה (...) אי אפשר לטפל בעץ החינוך אם לא מטפלים בכל מרכיביו. אני חושב שזו ברכה, אפילו יום חג למדינת ישראל, וסוף סוף אנחנו עושים דבר שדיברו עליו כל השנים".

בהמשך הסביר נתניהו כי בניגוד ליתר משרדי הממשלה בחר שלא לקצץ בתקציב משרד הביטחון. "טרכטנברג דיבר על מקורות המימון לחינוך בחינם, שיבואו בראש ובראשונה מתקציב הביטחון. אני שקלתי זאת והחלטתי כי לאור ההתרחשויות באזורנו זה יהיה משגה, אפילו משגה גדול לקצץ בתקציב הביטחון. יתר על כן, חשבתי שצריך להגדיל את תקציב הביטחון. אנחנו מוסיפים שלושה מיליארד שקלים לתקציב הביטחון - זה גידול משמעותי ולהערכתי כמי שאחראי בסופו של דבר על ביטחון ישראל, זה מענה ראוי לאתגרים ולאיומים. היינו צריכים לקחת את התוספות הללו ממקורות אחרים מתרומה של משרדים אחרים וגם מתרומה של מערכת הביטחון".

ש"ס הסירה התנגדותה, נתניהו השיג רוב

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר לאחר אישור הצעת החוק בממשלה כי "מדובר בהגשמת חלומם של שרי האוצר מזה 30 שנה להחלת סטנדרטים מתקדמים של שקיפות ובקרה על התקציב הגדול מכולם, הלא הוא תקציב הביטחון. ההחלטה החדשה תחסוך במהלך העשור הקרוב מיליארדים רבים לטובת תקציבי החינוך, הרווחה וגם לטובת תקציב צה"ל עצמו. בנוסף, הוחלט להפוך את ישראל לאחת המדינות המובילות בעולם המעניקות חינוך חינם מגיל 3 ומשקיעות בחינוך ובהכשרת הדור הבא מבעוד מועד. אלו שתי החלטות היסטוריות שישרתו את ישראל ואת אזרחיה לשנים רבות".

גורמים בסביבתו של יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, מסרו כי השר "הגיע להסכמה מול האוצר שלא יבוצע קיצוץ ברשויות המקומיות ובפרויקט שיקום שכונות בשיכון, ועל כן ש"ס הצביעה בעד", זאת על אף שבבוקר הביע ישי התנגדות לתוכנית. לאחר אישור החוק הוסיף ישי כי מדובר ב"חוק ראוי ומבורך, אך חשוב היה לוודא שלא יפגע בשכבות החלשות בחברה".

שר החינוך, גדעון סער, התייחס מוקדם יותר לנושא בישיבת הממשלה, ואמר כי "ההחלטות היום הן חשובות, אפילו היסטוריות ומצטרפות למהלכים קודמים שעשתה הממשלה הנוכחית בחינוך ובהשכלה הגבוהה. הן מציבות את החינוך במקום טוב יותר בסדר העדיפויות הלאומי, בניגוד לממשלות קודמות שדיברו על כך ולא עשו". עוד אמר סער, כי "מכלול הצעדים - סבסוד גני הילדים לגילאי 3-4, יום חינוך ארוך בהדרגה, הקלה בנטל תשלומי הורים למעוטי יכולת, חיזוק תנועות הנוער - ממוקדים בחיזוק המשפחות הצעירות והשכבות החלשות. ההשקעה בגיל הרך היא קריטית".

עוד באותו נושא:
נתניהו לצד ברק: לא לקצץ בתקציב הביטחון - להגדילו
נתניהו: קיצוץ רוחבי עבור חינוך חינם מגיל שלוש
ליברמן לא מתקפל: ממשיך להתנגד לקיצוץ הרוחבי

(עדכון ראשון: 16:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully