וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביי ביי בכמן: התעוררה ופרשה מהמרוץ הרפובליקני

מי שלאורך המרוץ סרבה להפנים את הסקרים, וספגה אתמול מפלה צורבת באיווה, הואילה סוף-סוף לוותר, אך לא על הסגנון: "אמשיך להילחם נגד האג'נדה הסוציאליסטית של אובמה". פרי עדיין כאן

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

חזרה לקרקע: חברת הקונגרס מישל בכמן, שספגה הבוקר מכה אנושה בהתמודדותה על הכרטיס הרפובליקני בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנה הבאה, עת הגיעה למקום השישי בלבד בפריימריז באיווה, הודיעה הערב (רביעי) כי היא פורשת מהמרוץ. בכמן, המייצגת בבית הנבחרים את מינסוטה, סירבה להודיע בשלב זה במי תתמוך בהמשך המירוץ. "החלטתי לזוז הצידה", אמרה בכמן במסיבת עיתונאים בדה מוין, "לא אמשיך להשתתף במירוץ לנשיאות". עם זאת, ביקשה הפוליטיקאית הקיצונית להבהיר: "אמשיך להילחם כדי להביס את האג'נדה הסוציאליסטית של הנשיא אובמה".

מישל בכמן נואמת בכנס בחירות, אוהיו, 20 במאי 2011. JD Pooley, AP
ביי ביי בכמן. חברת הקונגרס פרשה מהמרוץ/AP, JD Pooley

הודעתה של בכמן נחשבת להפתעה, זאת למרות המפלה ביריית הפתיחה של המרוץ הרפובליקני. בכמן זכתה לאמונם של 5% בלבד מהמצביעים, לעומת המנצח – מושל מסצ'וסטס לשעבר, מיט רומני, שזכה לתמיכת כ-25% מהמצביעים – נתון כמעט-זהה למסיים שני, במפתיע – הסנטור לשעבר מפנסילבניה, ריק סנטורום. אחרי השניים דורגו חבר הקונגרס מטקסס, רון פול, דובר בית הנבחרים לשעבר, ניוט גינגריץ', ומושל טקסס לשעבר, ריק פרי. עם זאת, כשנשאלה לאחר היוודע התוצאות האם היא נשארת במרוץ, היא התעקשה: "אני עדיין מאמינה שאני השמרנית האמיתית שתוכל לנצח את אובמה ב-2012".

פרי, בינתיים, נשאר

לא זו בלבד; לאורך כל הדרך לא הצליחה בכמן לזכות למומנטום משמעותי בסקרי דעת הקהל. בשום שלב לא הצליחה בכמן להגיע לשיעור תמיכה גבוה מ-14%, ולאורך מרבית המירוץ אף דשדשה בתחום התמיכה החד-ספרתית. יומיים לפני הבחירות באיווה, ולמרות הסקרים שניבאו תוצאות דומות לאלו שהתגלו בסופו של דבר, היא הייתה משוכנעת כי "התערבות אלוהית" תביא לה את הניצחון, וזאת הודות ל"מומנטום בלתי רגיל" שהיא טוענת שזיהתה. התערבות אלוהית לא הייתה ככל הנראה אתמול בדה מוין, ובכמן נאלצה סוף-סוף להבין כי עליה להכיר לעתים גם בעובדות.

פרישתה של בכמן מהווה מכה קשה ל"תנועת התה" השמרנית, הנחשבת לאגף הימני במפלגה הרפובליקנית. בכמן נחשבת לאולטרא-קונסרבטיבית, שומרת על קו תקיף נגד נישואים חד-מיניים, נגד הפלות, נגד רפורמת הבריאות של אובמה, ובעד צמצום הביטוח הלאומי. לאורך כל כהונתו של הנשיא ברק אובמה שמרה בכמן על קו ביקורתי תקיף במיוחד נגדו. ב-2009, עת פרצה שפעת העופות במדינה, בכמן הגדילה לעשות כשרמזה למעורבות הממשל בפריצת המחלה. "זה די מעניין שההתפרצות הקודמת של המחלה הייתה בשנות ה-70', ובמהלך שלטונו של הנשיא הדמוקרט ג'ימי קרטר", אמרה. ההתפרצות הזו, אגב, התרחשה בזמן ממשלו של הנשיא הרפובליקני ג'ראלד פורד.

עוד מישהו שעשוי לשקול את דרכו בעקבות ההפסד אתמול הוא ריק פרי, שזכה אתמול לתמיכת עשרה אחוזים בלבד מקולות המצביעים. עם זאת, היום הבהיר פרי כי הוא לא הולך לשום מקום, וכי הוא מתכנן להישאר במרוץ. בניגוד לבכמן, הישארותו במרוץ של פרי, שבטרם רשם שורת התבטאויות מביכות זכה אפילו להוביל בסקרים איננה שלולה מהיסוד: למושל טקסס לשעבר, שבסיס תמיכתו בעיקר בדרום ארצות הברית, סיכויים סבירים להצליח בפריימריז שייערכו בשתי מדינות הדרום במהלך ינואר – דרום קרוליינה ופלורידה. אם לא יצליח לרשום הישג בשתי אלה - ייתכן וגם הוא יחשוב אחרת. מי שעוד מכוון את עיקר המאמצים כרגע לשם הוא הפייבוריט (לשעבר) גינגריץ' – שכמו פרי, יעדיף לדלג על השבוע הבא, בו ייערכו הפריימריז בניו המפשייר – ובהם צפוי רומני לזכות ללא אתגר משמעותי.

פריימריז במפלגה הרפובליקנית - כותרות אחרונות
הפריימריז בארה”ב: רומני ניצח באיווה ב-8 קולות
מ-6 ייצא אחד: הפריימריז הרפובליקניים נפתחים
בן 8 הביך את בכמן: ”אמי לסבית ולא צריכה תיקון”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully