וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: וינשטיין לא יגן על חוק לשכת עורכי הדין

גלעד גרוסמן ופנחס וולף

2.1.2012 / 20:30

התיקון לחוק שעניינו בשינוי הוועדה לבחירת שופטים, אושר בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. וינשטיין: ההסדר מעורר קשיים חוקתיים. על רקע ההתנגדות, ידון נתניהו בנושא עם נאמן בטרם ההצבעה

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הביע היום (שני) התנגדותו לנוסח התיקון לחוק לשכת עורכי הדין, שתכליתו שינוי הוועדה לבחירת שופטים, כפי שהוצע בוועדת החוקה של הכנסת. וינשטיין אמר כי ההסדר בכללתו מעורר קשיים חוקתיים. מכאן ניתן להסיק כי במידה ויהיו עתירות לבג"ץ נגד החוק, וההערכות הן שבמחנה האופוזיציה בלשכת עורכי הדין אכן יעתרו נגדו, וינשטיין לא יגן עליו.

ועדת החוקה אישרה בדיון את הכנת החוק, הקובע כי ייערכו בחירות חוזרות בלשכת עורכי הדין לנציגיה של הלשכה בוועדה למינוי שופטים, לקריאה שנייה ושלישית. עמדתו של וינשטיין הועברה באמצעות המשנה ליועץ, אורית קורן, שמסרה כי "השינוי אינו עולה בקנה אחד עם הכנסת כמחוקקת נורמות ראויות ומהווה ניצול כוחו של המחוקק לרעה", זאת משום שהיא מתערבת בתהליך הבחירה של חברים בוועדה בה גם נציגיה חברים, לצורך השגת תוצאה פרסונאלית ולצורך השפעה על יחסי הכוחות בוועדה. "הצעת החוק ובעיקר ההוראה לפיה תופסק כהונתם של נציגי לשכת עורכי הדין שנבחרו רק לאחרונה לתקופה של שלוש שנים, מעידה על עצמה בצורה ברורה שתכליתה אינה אלא שינוי בדיעבד של תוצאות הבחירות וכללי הבחירה בלשכת עורכי הדין", מסרה עורכת הדין קורן.

סערה בליכוד בעקבות התיקון לחוק

בתוך כך, בעקבות דיון סוער שהתקיים בסיעת הליכוד לאחר אישור הנוסח בוועדת החוקה, החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדון בנושא החוק עם שר המשפטים, יעקב נאמן, זאת בטרם יועבר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. השר דן מרידור הוביל בסיעת הליכוד את ההתנגדות החריפה להצעת החוק, ואמר כי "לא ייתכן שנצביע בעד חוק שמבטל בחירה דמוקרטית ומבטל רטרואקטיבית בחירות שנעשו. החוק שגובש בכנסת שונה לחלוטין ממה שאושר בוועדת השרים לחקיקה, ולפיכך יש להחזיר את הנושא לדיון מחודש". מרידור הוסיף כי "מדובר בחוק שאינו חוקתי על פי חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה". לעמדת מרידור הצטרפו גם השרים לימור לבנת וגדעון סער. לצד זאת, גם שר הביטחון, אהוד ברק, הביע התנגדותו לתיקון לחוק והודיע כי יפנה לנתניהו בדרישה לקיים בנושא דיון חוזר בממשלה.

מנגד, יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין וח"כ דני דנון הביעו תמיכתם בתיקון החוק. "אני לא מצליח להבין את פשר התנגדות השרים, שהביעו התנגדות רק כעת, כאשר כבר מזה מספר שבועות פורסם שהולכים לחקיקה שתקצר את הקדנציה של חברי הוועדה למינוי שופטים מטעם לשכת עורכי הדין", אמר אלקין בשיחה עם וואלה! חדשות לאחר הישיבה הסוערת והוסיף כי "אותם שרים מתערבים בתחום סמכותו של שר המשפטים באופן בוטה, לאחר שהממשלה כבר הביעה תמיכה בחוק. באופן מתמיה, כל מי שנלחם נגדו בעבר - נלחם נגדו גם כעת, כאשר הוא לא מסוגל לקבל את ההכרעה שהתקבלה". ח"כ דנון אמר כי "זו לא הפעם הראשונה שיש התקפלות בין שרים בליכוד. זה כבר קרה בעבר, בנושא הקמת ועדות החקירה הפרלמנטרית לבדיקת מימון ארגוני השמאל, נבחרנו למשול ולא להתקפל".

השינוי בחוק מבקש להוביל לכך שאחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים יהיה נציג הקואליציה בלשכה, המזוהה עם הימין הפוליטי. לאחרונה בחרה לשכת עורכי הדין שני נציגים מחברי האופוזיציה בלשכה, רחל בן ארי וחאלד זועבי, אשר נחשבים לקרובים בדעותיהם לנשיאת העליון ביניש.
על פי הצעת החוק החדשה, יהיו נציגי הלשכה באופן אוטומטי העומד בראשה, דורון ברזילי, המועדף על שר המשפטים יעקב נאמן, ונציג מטעם האופוזיציה לברזילי. בכך יובטח לנאמן רוב מוחלט בלשכה, בניגוד לעמדת מרבית חברי הלשכה, הקובעת כיום את הנציגים.

במידה והתערבות נתניהו לא תשפיע על נוסח החוק, הוא יעבור כמעט בוודאות בהצבעה בקריאה השנייה והשלישית, שיתקיימו ככל הנראה בשבוע הבא.

עוד באותו נושא:
אושרה ההכנה לחוק מינוי שופטים: "דיל מסריח"
ש"ס: נתמוך בחוק גרוניס - אם תשונה ועדת השופטים
החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים דוהר קדימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully