וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ש"ס: נתמוך בחוק גרוניס - אם תשונה ועדת השופטים

פנחס וולף

11.12.2011 / 20:45

הסיעה החרדית הודיעה כי תתמוך בחוק שמבקש לקבוע את זהות נשיא העליון הבא, רק אם גם הרכב הוועדה לבחירת שופטים יעלה להצבעה - בשל הסעיף הנוגע לוועדת הדיינים. "שיביאו פתרונות"

ש"ס עושה שריר: אחת השותפות הבכירות בקואליציה הודיעה כי תתמוך ב"חוק גרוניס", שנועד לאפשר את מינויו של שופט העליון אשר גרוניס לנשיאות בית המשפט, רק אם יובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בסמיכות לחוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. את ש"ס פחות מטריד סעיף המחלוקת, המבקש לקבוע את זהות שני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה – אלא הסעיף הנוגע לשינוי הרכב הוועדה לבחירת דיינים. בעקבות התעקשותה, נראה כי ההצבעה על "חוק גרוניס" תדחה שוב ולא תעלה מחר להצבעה.

ערעור חיים פרלמן בבית משפט עליון – יולי 2010. עומר מירון
ההצבעה שתאפשר את מינויו לנשיא העליון תעלה מחר או לא? השופט גרוניס/עומר מירון

לפי שעה, קיימת בעיה בקידום החוק לשינוי הרכב הוועדה. לשכת עורכי הדין קיימה כבר בחירות לנציגיה בוועדה, וקיים ניסיון למצוא ניסוח שיכריח את הלשכה לקיים בחירות חוזרות, על פי החוק החדש, משום שמדובר בחקיקה רטרואקטיבית, ובניגוד למקובל. עקב הסיבוך החוקתי, כנראה שוועדת החוקה לא תצביע השבוע על הצעת החוק בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. השינוי המוצע בוועדות מינוי הדיינים דומה לזה שמוצע בזו לבחירת שופטים: היא קובעת כי נציג לשכת עורכי הדין בוועדה יהיה ראש לשכת עורכי הדין או נציג מטעמו, בניגוד למצב היום, לפיה הנציג נבחר ממליאת לשכת עורכי הדין, הלעומתית ליושב הראש, ועל כן סביר ויהיה בעל עמדות נוחות פחות לש"ס.

"שישימו ב'טיפול נמרץ' גם את חוק השופטים"

"אם מדברים על שינוי בחוק הקשור למערכת המשפט, גם חוק לשכת עורכי הדין חשוב לנו", הסביר יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אברהם מיכאלי. "מי שרוצה לקדם את 'חוק גרוניס', שישים ב'טיפול נמרץ' גם את החוק השני. שיביאו פתרונות לעניין".

יוזם "חוק גרוניס", ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ (האיחוד הלאומי), הודיע שיאבק על כך שהחוק שלו יעלה להצבעה כבר מחר, לאחר שההצבעה עליו נדחתה מהשבוע שעבר, בשל שהותו בחו"ל. עם זאת, גם הוא החליט "לעשות שרירים" לממשלה, מסיבה שונה מזו של ש"ס. היום, ועדת השרים לחקיקה דחתה בחודשיים את ההצבעה על הצעת חוק שלו להכשרת בתים במאחזים. כץ הודיע כי יבקש מסיעת האיחוד הלאומי להפסיק כל שיתוף פעולה עם הממשלה עד שהצעתו תקודם. בכל מקרה, בכוונתו להביא את הצעת החוק שלו להצבעה כבר ביום רביעי הקרוב במליאת הכנסת, כד להביך את חברי הכנסת מימין שייאלצו להתנגד להצעה.

שני החוקים אותם מקדמות סיעות הקואליציה והימין מבקשות לשנות את מבנהו והתנהלוותו של בית המשפט העליון והשופטים בו. האחת, "חוק גרוניס", שנועד לאפשר לשופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, לשמש כנשיא בית המשפט העליון, עם פרישתה של הנשיאה הנוכחית, דורית ביניש, בפברואר הקרוב, למרות שיוותרו לו אז פחות משלוש שנים עד שיגיע בעצמו לגיל פרישה. האחרת מבקשת לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים: על פי ההצעה, שתוקנה בהליך חריג בוועדת החוקה של הכנסת, שני החברים בוועדה מטעם הלשכה יועמדו לבחירת חברי המועצה הארצית של הלשכה. בכך, נמנעה בעיה של סתירה לחוק יסוד: השפיטה, הקובע כי "הנציגים ייבחרו", ולא יהיו חברים בה אוטומטית.

המאבק על בית המשפט העליון - עוד בנושא
השינוי בוועדה לבחירת שופטים אושר בקריאה ראשונה
החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים דוהר קדימה
קדימה: ”דגל שחור מתנוסס מעל חוק גרוניס”

לפניות לכתב: pinchas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully