וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה ההכנה לחוק מינוי שופטים: "דיל מסריח"

פנחס וולף

2.1.2012 / 11:51

לפי הצעת החוק אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים יהיה נציג ימין, מה שיקל על שר המשפטים למנות אישים מטעמו כשופטים. בדיון בחוק זעמו באופוזיציה: "זה מביש ומבזה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר; עריכה: גידי וינסטוק)

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (שני) בהכנה לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. השינוי בחוק מבקש להוביל לכך שאחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים יהיה נציג הקואליציה בלשכה, המזוהה עם הימין הפוליטי. הדבר יגרום לכך שחמישה מתוך תשעת חברי הוועדה יהיו אנשי ימין, מה שיקל על שר המשפטים, יעקב נאמן, ועל נציגי הימין בוועדה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזי והשלום.

הסיכוי הוא כמעט ודאי שהחוק יעבור בהצבעה בקריאה השנייה והשלישית, שיתקיימו ככל הנראה בשבוע הבא, וזאת עקב תמיכת הממשלה בו. סיעת ש"ס תומכת בהצעת החוק, בשל היא ההסדר המוצע בוועדה למינוי דיינים, שנועד להביא לתמיכתה גם ב"חוק גרוניס" שיעלה הערב להצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

נציגת משרד המשפטים תקפה בחריפות את הצעת החוק ואמרה כי "הצעת החוק הזאת מעידה על עצמה בצורה ברורה שתכליתה אינו אלא שינוי בדיעבד רק משום שתוצאות הבחירה לא מוצאת חן בעיני חברי כנסת כאלה או אחרים. הכנסת מנצלת לרעה את אפשרותה לחוקק חוקים. אין מדובר במהלך אחיד ורוחבי. המתווה לוועדה למינוי דיינים וקאדים נותן כוח מכריע לראש לשכת עורכי הדין. עצם המהלך של הדחת הנציגים המכהנים הוא מהלך מאוד בעייתי ופוגע בחוק יסוד השפיטה ובאוטונומיה של לשכת עורכי הדין לנהל את ענייניה".

"להשתין מהמקפצה"

ההצעה קובעת כי ראש לשכת עורכי הדין יבחר את שני חברי הוועדה למינוי דיינים מטעם לשכת עורכי הדין. הכוונה היא שראש הלשכה, המזוהה עם הימין, ימנה מועמדים שמוסכמים גם על החרדים. ההצעה קובעת כי רק אם יהיה רוב של שני שלישים מכלל חברי לשכת עורכי הדין נגד המועמד של ראש הלשכה, הוא ייאלץ לוותר על בחירתו, ובמקום המועמד שלו ייכנס מועמד הרוב. הליך דומה לבחירה למינוי דיינים יהיה גם בבחירת נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי קאדים, כאשר אחד מהנציגים יהיה חייב להיות מוסלמי. עם זאת, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) אמר בוועדה כי יהדות התורה מתנגדת להצעת החוק.

חברי האופוזיציה הגיבו בחריפות להצעת החוק, ולתמיכתה של ש"ס בו. "אני מבקש להכריז על הישיבה כישיבה לא חוקית המסכנת את הדמוקרטיה, ולחילופי לחשוף מה המניעים העומדים מאחורי כל סעיף", דרש חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) בפתח הישיבה. "כמעט כל הצעה שמגיעה לכאן היא אנטי דמוקרטית בעליל". הוא פנה לחבר הכנסת אלקין והגדיר אותו כ"ילד הכאפות שלמד איך לחבוט בכנסת ה- 18". טיבי הוסיף כי מטרתה של הכנסת היא "לשלוח יד בכל ארגון ובכל גוף ויהי מה", והוסיף כי "למה יהודים מתערבים במינוי קאדים, מה זה עניינכם. למה יש לכם נציג בוועדה למינוי קאדים, מי אתם בכלל"?

חבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ) אמר כי "החוק הזה זה להשתין על הכנסת מהמקפצה. לקחת חוק ולעשות ממנו פלסתר. משפך במקום משפט". הוא הוסיף כי "זהו אחד הדילים המסריחים בתולדות המדינה. הקואליציה דורסת בלי למצמץ את כללי הבחירה של שופטים ודיינים, ואפילו לא מסתירה את המטרה: להבטיח רוב לימין הקיצוני בוועדה לבחירת שופטים, ושליטה מוחלטת לחרדים בוועדה למינוי דיינים".

הורוביץ' המשיך ואמר כי "החוק מקנה סמכויות דיקטטוריות לראש לשכת עורכי הדין, כופה את הדחת הנציגים הקיימים שכבר נבחרו על-ידי עורכי הדין, וחוסם בפעם הראשונה מינוי נשים לוועדת הדיינים".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"חילול הקודש"

ואילו חבר הכנסת יצחק הרצוג (העבודה) אמר כי "זה אחד המסמכים המבישים והמבזים ביותר. כולם יודעים שזה דיל עם ש"ס, ואתם מחללים את הקודש. זאת שערורייה שאין כדוגמתה. אתם מתנהלים באמצעות חילול הקודש בתהליכים מבזים של קומבינות קטנות".

על פי ההצעה, ראש לשכת עורכי הדין ימנה את שני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים כאשר ביכולתו לבחור במינוי שני גברים, ולא למנות אישה. עם זאת, יש לציין כי גם כיום נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה הם שני גברים, ובנוסח החוק הנוכחי לא נכתב במפורש שיש למנות אישה כנציגה.

חבר הכנסת הרצוג אמר כי "כולם מדברים גבוהה גבוהה על הדרת נשים, וכולם עושים הכל שלא תהיה נציגה אישה בוועדה". בתגובה לכך אמר חבר הכנסת זאב אלקין (ליכוד) כי החוק יכול לסייע במינוי אישה כנציגה, כי כיום הנציגים הם שני גברים. ראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי אמר כי יעשה הכל כדי שאכן תמונה אישה כנציגה. עם זאת, הוא סירב לומר אם האישה תהיה מוסכמת עם ש"ס.

חבר הכנסת יוחנן פלסנר (קדימה) תקף גם הוא את החוק. ?מדובר בחוק הדחה שנועד להכשיר דיל סיבובי ומסריח בין הימין הקיצוני וש?ס. החוק המוצע הוא בלתי חוקתי ובלתי לגיטימי ותכליתו היחידה היא להביא לפיטוריהם של הנציגים הנבחרים והחוקיים של לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים", אמר פלסנר, והוסיף כי "שר המשפטים, שבוחר לתפקד כעורך הדין הפרטי והקונסילירי של ראש הממשלה, נחוש לקדם חקיקה המנוגדת באופן עמוק למסורת הנהוגה בכנסת על פיה לא מקדמים חוקים שהם רטרואקטיביים ופרסונאליים, ובניגוד לעמדת הדרג המקצועי ומבלי שנתקיים על כך דיון בממשלה?

ראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי אמר כי "מדובר בחוק טוב השומר על ערכי הדמוקרטיה. באמצעות החוק הזה קולם של חברי לשכת עורכי הדין ישמע. אנחנו נהיה ערוכים לחוק הנוכחי ובתוך חודש ימים נוכל להיערך בחירות חוזרות".

עוד בנושא

נסללה הדרך: ”חוק גרוניס” צפוי לעבור בשבוע הבא
קיפאון: החוקים לשינוי מבנה העליון יידחו, שוב
ש”ס: נתמוך בחוק גרוניס - אם תשונה ועדת השופטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully