וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיבה שבגללה התחיל חאלד משעל לדבר במתינות?

ניר יהב

1.1.2012 / 10:46

"מאבק עממי" במקום "מאבק מזוין". חאלד משעל מאמץ מדיניות מתונה, ובשיחות סגורות סיפר כי חמאס הולך לקראת שינוי פוליטי. הסיבה לכך נעוצה בעצה שנתנו האחים המוסלמים במצרים לפלסטינים

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, משתמש בתקופה האחרונה בשפה הרבה יותר מתונה ופחות לוחמנית מבעבר. במקום לדבר על "מאבק מזוין" הוא החל להדגיש בנאומיו את הצורך ב"מאבק עממי". בנוסף, הוא מזכיר הרבה יותר את הצורך ב"שותפות פוליטית" עם פתח ומדגיש כי ארגונו מעוניין בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67'. בנוסף התרבו באחרונה הדיווחים על כך שחמאס מעוניין להצטרף לאש"ף ואולי אף לקבל את ההסכמים שנחתמו בין אש"ף לישראל.

מה גרם לשינוי אצל משעל? לטענת גורמים המקורבים לחמאס, מעורבותם ההולכת וגוברת של האחים המוסלמים במזרח התיכון הובילה לשינוי. הגורמים אמרו לעיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון כי האחים המוסלמים מעוניינים לשלוט במדינות האזור ולצורך כך הם חייבים להיכנס לתוך המבנה הפוליטי הקיים. "זוהי העצה המרכזית שנתנו האחים המוסלמים במצרים לאחיהם בפלסטין", הוסיפו.

גורמים בכירים בחמאס סיפרו כי בפגישות סגורות אמר משעל להנהגת חמאס ברצועת עזה כי חמאס הולך לקראת שינוי פוליטי ולכן מילים כגון "פיוס", "שותפות" ו-"הכרה" הן הסיסמאות של שינוי זה. "משעל הביע התפעלות רבה ממה שקרה בטוניסיה, שם נוסדה ברית בין האחים המוסלמים, השמאל והלאומיים", אמר גורם בכיר בחמאס. הגורם סיפר עוד כי התפרצות המחאה בסוריה הובילה אף היא להתמתנות בשפה המדינית שבה משתמש חמאס.

"העם הפלסטיני גדול יותר מחמאס"

גורמים בחמאס גילו כי מתינותם של משעל וסגנו, מוסא אבו מרזוק, המתואר כ-"מוח האסטרטגי של חמאס", מעוררת ביקורת בקרב גורמי כוח רבים ברצועת עזה, "בעיקר בקרב אלו האחראים על הפעילות הכלכלית, הביטחונית והצבאית בעזה". לדברי הגורמים, משעל ויתר המנהיגים מודעים היטב לביקורת ולקשיים ולכן הם מקדמים את שיחות הפיוס עם פתח באיטיות רבה מכפי שהיו רוצים.

"על אף כל אלה, משעל נחוש להמשיך להוביל את השינוי בחמאס ללא שום התחבטויות וספקות", הוסיפו הגורמים, שציטטו את משעל באמרו לראשי חמאס בעזה כי "פלסטין גדולה יותר וחשובה יותר מרצועת עזה" וכי "העם הפלסטיני גדול יותר מחמאס".

עוד בנושא:
חאלד משעל דן עם אבו מאזן על הצטרפות חמאס לאש"ף
חמאס וקהיר מתקרבים? הניה יוצא לסבב שיחות בעולם

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully