וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן תשגר מחר טילים ארוכי-טווח כחלק מהתרגיל במפרץ

סגן מפקד חיל הים האירני חשף כי במסגרת השלב האחרון של התרגיל בן עשרת הימים, ישגר הצי טילים "מסוגים שונים", "כדי להכין את הצי לעימותים עם האויב במצבי מלחמה"

המלחמה הקרה בין אירן למערב נמשכת: חיל הים האירני ישגר היום (שבת) טילים ארוכי טווח, במסגרת התמרון הענק שעורך הצי במפרץ הפרסי, וכהמשך להפגנת השרירים מול המערב, שהתעמת השבוע עם אירן על רקע איומיה לסגור את מיצרי הורמוז, ובכך לפגוע פגיעה אנושה בשוק הנפט העולמי.

"הצי האירני יבחן סוגים שונים של טילים", אמר סגן מפקד חיל הים, אדמירל מחמוד מוסאווי, לסוכנות הידיעות החצי-רשמית פארס, "ובכלל זאת, גם טילים ארוכי טווח". עוד הבהיר מוסאווי כי מדובר בשלב האחרון של התמרון אותו עורכת אירן בשבוע האחרון, וציין כי "מטרת השלב להכין את הצי לעימותים עם האויב במצבי מלחמה".

טילי שיהאב 3 אירנים. Ho, AP
אירן תתרגל מחר את שיגורם? טילי שיהאב 3/AP, Ho

על פי ההערכות המודיעיניות במערב, לאירן שורה של מערכות טילים בליסטיים, בעלי יכולת גבוהה וטווח המכסה את ישראל, ואף אזורים במזרח אירופה. המרכזי שבכלים אלה הוא השיהאב 3, המתקדם והחדיש בסדרתו. במערב מעריכים כי הוא מסוגל להגיע לטווח של 1,500 קילומטרים, ולשאת ראש קרב של למעלה מקילוגרם.

התמרון שהרגיז את ארצות הברית

התמרון האירני בן עשרת הימים, שזכה לכינוי "וולאיט-אי 90", מתקיים במיצרים שבין אירן לעומאן, ואשר רוחבם כ-6.5 קילומטרים בלבד. הם משמשים, הלכה למעשה, כנתיב היחידי לייצוא עבור שורת יצרניות נפט וגז טבעי מרכזיות – עירק, כווית, קטאר, בחריין ואיחוד האמירויות. גם עבור ערב הסעודית, זהו נתיב הייצוא העיקרי (אף שיש לה גם גישה לים סוף). לפי נתונים בינלאומיים, כשליש מהנפט הנפוץ בעולם בדרך הים, עובר דרך מיצרי הורמוז.

במהלך התמרון ביקש מפקד הצי האירני, חביבאללה סייארי, להתגרות במערב, והתייחס לאפשרות שאירן תחסום את המיצרים. "חסימת המעבר היא בהחלט בהישג ידם של כוחות צבא אירן, אבל הסמכות לקבל החלטה בסדר גודל כזה נתונה בידי ראשי המדינה", אמר האדמירל. בהמשך אף הוסיף סייארי כי סגירת מעבר נפט דרך מיצרי הורמוז היא "קלה יותר משתיית כוס מים". יחד עם זאת סייג את דבריו ואמר כי "כרגע אין לנו צורך לסגור את המעבר בעוד יש לנו שליטה על מפרץ עומאן ואנחנו יכולים לשלוט על העברת הנפט שם. בתוך כך, סגן נשיא אירן, רזה רחימי, אמר אתמול כי אם יוטלו סנקציות על ייבוא נפט ממנה, היא לא תאפשר כלל מעבר נפט דרך מיצרי הורמוז המקשרים בין מפרץ עומאן שבאוקיינוס ההודי לבין המפרץ הפרסי - אחת מדרכי המעבר העיקריות למסחר בנפט. "אם המערב יטיל סנקציות על ייצוא הנפט של אירן, אף טיפה אחת של נפט לא תוכל לעבור דרך מיצרי הורמוז", אמר.

בארצות הברית הגיבו בחריפות לאיום האירני. גורם בצי החמישי של הצבא האמריקני, המוצב במפרץ הפרסי, אמר לרויטרס כי "המעבר החופשי של סחורות ושירותים במיצרים הינו קריטי לשגשוג האזורי ואף העולמי", והוסיף כי "כל מי שמבקש להפר את התנועה במים בינלאומיים, אינו חלק ממשפחת העמים, ולא נסבול כל ניסיון כזה". כשנשאל האם הצי ינקוט בצעדים קונקרטיים כדי להיערך לאיומים שכאלה, הבהיר הגורם: "אנו נחזיק נוכחות מאסיבית באזור, כדי למנוע כל פעילות שעשוי להפר את האיזון".

עוד בנושא
ארה”ב: ”לא נסבול כל הפרעה לתנועת סחורות במפרץ הפרסי”
אירן מאיימת: ”סנקציות? טיפת נפט לא תצא מהמפרץ”
מתכוננים לעימות? צבא אירן פתח בתרגיל ימי גדול

(עדכון ראשון: 14:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully