וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצור תולדות הזמן: סמואה תעבור הלילה ישר לשבת

במדינת האיים החליטו שעדיף להיות באותו תאריך עם אוסטרליה מאשר עם ארה"ב, והלילה יזיזו את השעון שעה אחת אחורה, כלומר 23 שעות קדימה, ויהפכו מהמדינה המערבית ביותר למזרחית ביותר

במשך שנים, היו תושבי סמואה האנשים האחרונים בכדור הארץ לראות מדי יום את השמש שוקעת. החל ממחר, יום שישי, הם יהפכו להיות הראשונים שיצפו בה זורחת מדי יום - רק שעבורם זה לא יהיה יום שישי, אלא שבת. הכיצד? פשוט מאוד: הרשויות במדינת האיים באוקיינוס השקט החליטו במאי האחרון להתאים את השעון שלה לשעה התקפה באזור זמן אחד מערבית לה - וכך בעצם לעבור לאזור זמן זה, הנמצא מצדו השני של קו התאריך הבינלאומי, ולהפוך ברגע אחד מהמדינה המערבית (וה"מאוחרת") ביותר בעולם, למדינה המזרחית (וה"מוקדמת") ביותר.

וכך, על פי שקיבל במאי האחרון ראש ממשלת סמואה, טוילפה סאיללה, מיום חמישי ה-29 בדצמבר תעבור המדינה הישר ליום שבת ה-31 בדצמבר. באוקטובר התקבלה החלטה דומה בשכן הצפוני של סמואה, האי הזעיר טוקלאו (טריטוריה של ניו זילנד שבה חיים 1,400 תושבים), וגם הוא יצטרף לסמואה במהלך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יום שישי ה-30 בדצמבר 2011, לפיכך, יימחק מדפי ההיסטוריה בסמואה ובטוקלאו. מי שחוגג יום הולדת בתאריך זה, יצטרך לעשות זאת יום מוקדם או מאוחר יותר. החוק הבינלאומי, אגב, מתיר לכל מדינה לקבוע באופן עצמאי את אזורי הזמן שלה ולערוך בהם שינויים, כל עוד היא מיידעת את הקהילה הבינלאומית.

"מפסידים שני ימי עסקים כל שבוע"

סמואה, מדינת איים בת כ-180,000 תושבים, שוכנת במרכז האוקיינוס השקט, רק 32 קילומטרים ממזרח למקום השרירותי בו עובר קו התאריך הבינלאומי - קו האורך 180, הנמצא בדיוק מצדו השני של העולם ביחס לקו האפס, הלוא הוא קו גריניץ'. החלוקה הזו נקבעה בוועידת מרידיאן הבינלאומית ב-1884, אולם בפועל, כמו רוב קווי השעה בעולם, אין מדובר בקו ישר אלא ב"זיג-זג" שמתעקל ועובר בין מדינות האיים השונות באוקיינוס. כך למשל, בחלקו הצפוני הוא נוטה מזרחה כדי שניתן יהיה להכליל את הקצה המזרחי של סיביר באותו תאריך יחד עם שאר רוסיה, אך לאחר מכן נע מזרחה כדי שאיי הוואי יוכלו להיות באותו תאריך עם יתר ארצות הברית.

אגב, זו אינה הפעם הראשונה שסמואה נודדת מעבר לקו התאריך. עם ייסוד חלוקת הזמנים הבינלאומית, שכנו אייה ממערב לקו, ורק ב-1892 עברו למזרחו, לאחר שאיש עסקים אמריקאי שכנע את תושביהם כי ישתלם להם להיות באותו אזור זמן ען ארה"ב. יותר ממאה שנה חלפו בטרם הגיעו הרשויות במדינה, שהפכה במשך השנים למושבה גרמנית וזכתה בעצמאותה ב-1962, למסקנה כי למעשה, חשוב יותר הקשר עם אוסטרליה וניו זילנד שממערב לה מאשר עם ארה"ב שממזרח לה - ולכן החליטו על "הזזת" הקו בחזרה. בכך הצטרפה לשכנתה הצפונית, איי קיריבאטי, שהכריזה על צעד דומה ב-1995, אף שמבחינה גיאוגרפית, היא נמצאת בעומקו של חצי הכדור המערבי אף יותר מסמואה.

"עד כה, בעסקים שלנו עם ניו זילנד ואוסטרליה, היינו מפסידים שני ימי עבודה מדי שבוע", הסביר באחרונה הנשיא סאיללה את המניעים להחלטה. "כשפה יום שישי, בניו זילנד שבת, וכשאנחנו בכנסייה ביום ראשון, כבר עושים עסקים בתחילת שבוע העבודה בסידני ובבריסביין". עוד ציין כי גם העסקים עם סין וסינגפור ישתפרו בעקבות השינוי: "המסחר עם האזור כולו יהפוך להרבה יותר קל".

לאחר השינוי, יוכתר אי חדש בתור הנקודה המערבית ביותר בעולם: סמואה האמריקאית - טריטוריה בשליטת ארה"ב הנמצאת רק כשעת טיסה אחת ממזרח לסמואה.

  • עוד באותו נושא:
  • סמואה
  • זמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully