וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהרן ברק: הכנסת רוצה להשתחרר ממגבלות הדמוקרטיה

גלעד גרוסמן

21.12.2011 / 20:31

נשיא העליון בדימוס יצא להגנת מערכת המשפט, על רקע יוזמות החקיקה המבקשות לשנות את מבנה?. הנשיאה ביניש: "הפוליטיקאים לא מבינים שבדמוקרטיה יש גם ערכים, לא רק שלטון הרוב"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: דניאל בוק; עריכה: אמיר קוטיגרו)

נותן כתף: נשיא בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' אהרן ברק, יצא הערב (רביעי) להגנת מערכת המשפט, אל מול שורת יוזמות החקיקה המבקשות להגביל את בית המשפט העליון ולשנות את מבנהו. בכנס לציון 20 שנה למהפכת זכויות האדם שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה, במעמד נשיאת בית המשפט העליון הנוכחית, השופטת דורית ביניש, ביקש ברק למתוח ביקורת על יוזמות החקיקה, בדומה לנאומה של ביניש בנושא בראשית החודש. "בכנסת נבחנות הצעות של פניהן אינן חוקתיות", אמר ברק, "גברה התחושה כי הרוב הפרלמנטרי מבקש למצות עד תום את כוחו כרוב, תוך השתחררות מההגבלות שהדמוקרטיה החוקתית מטילה על הרוב".

בדבריו התייחס ברק גם לסוגיית אפליית הנשים, וציין כי "מחוץ לכנסת אנו עדים לתופעות שאינן עולות בקנה אחד עם המפכה החוקתית: כך לעניין הפליה נגד נשים. כך לעניין הפליה נגד בני המיעוט הערבי החי בקרבנו, וכך לעניין התנהלותו של מיעוט מבוטל בשטחים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
כמה לוקחים ברצינות את חוקי היסוד אם ניתן לסטות מהם בהוראת שעה? הנשיאה ביניש/מערכת וואלה, צילום מסך

גם הנשיאה ביניש נשאה דברים באירוע. "ספק אם התרבות הפוליטית-חברתית שלנו עברה שינוי משמעותי בעקבות המהפכה החוקתית. כמה לוקחים ברצינות את חוקי היסוד אם ניתן לסטות מהם בהוראת שעה?". בדבריה התייחסה ביניש גם לביקורת שספגה על נאומה החריף להגנת מערכת המשפט בראשית החודש, ואמרה כי "הביקורת המשפטית על החקיקה הינה עובדה קיימת שיש לקבל אותה". ביניש הוסיפה כי "המאבק הגדול בבית המשפט אינו קשור למהפכה החוקתית. זהו ויכוח משום שהתפישה המסורתית של הפוליטיקאים היא שדמוקרטיה זה שלטון הרוב, ולפוליטיקאים קשה לקבל שדמוקרטיה היא גם ערכים מהותיים ולא רק שלטון הרוב. אלמלא החשש מביקורת שיפוטית, אני לא רוצה לחשוב לאן היינו מגיעים עם חקיקה".

"רוחות רעות נושבות מכיוון הכנסת"

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופט מישאל חשין, אמר באירוע כי "יש רוחות רעות שנושבות מכיוון הכנסת, ויש מקום לחשש". הוא הוסיף כי "בלי ביקורת שיפוטית לא נוכל להגדיר עצמנו כמדינה דמוקרטית, ואם תוגבל הגישה לבית המשפט, הוא יגסוס".

בראשית החודש יצאה הנשיאה ביניש במתקפה חריפה ונדירה, לפחות מצדה, נגד יוזמות החקיקה, ונגד ההתלהמות של כמה מחברי הכנסת מהימין נגד מערכת המשפט. "הכתובת הייתה על הקיר, ההתרעות נשמעו, אבל אף אחד לא קם", אמרה ביניש בנאום שנשאה בכנס בים המלח. "משך מספר שנים מתנהל מסע התופס תאוצה משנה לשנה, במטרה להחליש את מערכת המשפט ובראשה בית המשפט העליון. זהו מסע של דה-לגיטימציה שבראשו עומדים מספר פוליטיקאים, חברי כנסת ואף שרי ממשלה, שמנצלים את חסינותם ומוסרים לציבור הרחב מידע מוטעה ומטעה שהידרדר להסתה המופנית נגד בית המשפט, נגד חבר שופטיו ונגד עבודתו השיפוטית".

בשבוע שעבר חתמו 68 אנשי רוח, בהם 22 חתני וכלות פרס ישראל, על עצומה הקוראת לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להורות על הקפאת החקיקה שנועדה להגביל את כוחה של הרשות המחוקקת ולשנות את מבנהו של בית המשפט העליון. החותמים, בהם הסופר עמוס עוז, הבמאי זוכה פרס גלובוס הזהב, ארי פולמן, ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל.) שלמה גזית והמחזאי יהושע סובול, כתבו במכתבם הפתוח כי "לפני האיש שהממשלה והקואליציה שלו עסוקות בהחרבת הדמוקרטיה, עומדת ברירה חדה וברורה. או שיאפשר לגל הנוכחי להמשיך ויהפוך עצמו למהרס הדמוקרטיה והמשפט בישראל, או שיעצור מיד. יעצור ויודיע שלפחות עד לסוף מושב החורף של הכנסת מוקפאת החקיקה וכניסתן לתוקף של כל הצעות החוק הנוגעות לבתי המשפט, לתקשורת ולארגוני החברה האזרחית בישראל".

הקרב על בית המשפט העליון - כותרות אחרונות
אנשי רוח לנתניהו: ”הקפא החקיקה - או שתהרוס הדמוקרטיה”
קיפאון: החוקים לשינוי מבנה העליון יידחו, שוב
הסחף נמשך: הצעת חוק נגד שופט ערבי בעליון

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully