וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שינדלר האירני" הציל את חייהם של אלפי יהודים

הספר "צל האריה", שיצא בארצות הברית, מספר את סיפורו של חסיד אומות עולם מוסלמי שפעל בצרפת בזמן מלחמת העולם השניה. תוך סיכון חייו הצליח עבדול חוסיין סארדרי להציל יהודים רבים

"שינדלר" האירני: ספר חדש שיצא בימים האלה בארצות הברית, מגולל את סיפורו של עבדול חוסיין סרדרי, דיפלומט אירני שהוצב בפריז במהלך מלחמת העולם השניה, וסיכן את חייו וחיי הקרובים לו על מנת להציל אלפי יהודים אירנים מידי הנאצים.

איילין סנאהי כהנים, שהייתה רק בת שבע כשנמלטה מצרפת עם משפחתה, סיפרה כי בדומה לאחרים בקהילה האירנית שחייתה באזור פריז, פנתה משפחתה לסרדרי שסיפק לבני משפחתה דרכונים ומסמכי נסיעה למסע הימלטות מסוכן באירופה. "בגבולות, אבא שלי היה רועד", סיפרה, "הוא היה איש חזק, והוא נתן למשפחה שלנו את התחושה שהכל יהיה בסדר". לכהנים אין ספק מיהו האדם שהציל את חייה וחיי בני משפחתה. "אבא שלי תמיד היה אומר שהכל בזכות מר סרדרי. הוא זה שאפשר את הבריחה שלנו". הספר "צל האריה" משרטט את דמותו של סרדרי כרווק הולל שמצא עצמו עובד כראש הלגיון האירני במשימה דיפלומטית, בתחילת מלחמת העולם השניה.

בתקופת השלטון הנאצי, אירן הכריזה על עצמה כניטרלית אך בו בעת רצתה לשמור על קשרי המסחר שלה עם גרמניה. ההסדר התאים להיטלר, וכדי לשמר את היחסים הכריזה מכונת התעמולה הנאצית על האומה האירנית כאומה הדומה מהבחינה הגזעית לאומה הגרמנית.

יהודי אירן ששהו בפריז סבלו מהטרדות ורדיפות, וזוהו פעמים רבות על ידי מלשינים. במקרים מסוימים הגסטאפו התריע כאשר תינוק יהודי נימול, ועל האמהות פקדו להודיע למשרד לעניינים יהודיים כדי שיענדו עליהם את הטלאי הצהוב. בתקופה זו השתמש סרדרי בהשפעתו וקשריו עם בכירים גרמניים כדי להשיג פטור מהחוקים הללו עבור יותר מ-2,000 יהודי אירן, בטענה שאין להם קשר דם עם יהודי אירופה. בספטמבר 1941 הפכה משימתו ההומניטרית של סרדרי למסוכנת יותר. אירן חתמה על הסכם עם בעלות הברית, וסארדארי נקרא לשוב לארצו. אך הוא החליט להישאר בצרפת למרות שסמכויותיו הדיפלומטיות ניטלו ממנו.

בחלק מהמקרים שהיה עליו להציל חיים סיפר סרדרי לנאצים כי ישנם אירנים מסוימים שהושפעו מתורת משה אך אינם נחשבים יהודים, זאת כדי להציל אנשים נוספים. חקירות בעניין נפתחו בברלין שהגיעו עד לאדולף אייכמן. בכספתו של סארדארי נמצאו לאחר המלחמה בין 500 ל-100 דרכונים מזויפים, פריבורז מוקטארי הספר מעריך כי אם היה מספיק להשתמש בכל דרכון ריק עבור אדם או שניים הוא יכול היה להציל 2,000 איש נוספים.

במהלך חייו מעולם לא ביקש סרדרי הכרה על פועלו, והתעקש שרק מילא את חובתו. הוא מת לבדו, בדרום לונדון, לאחר שאיבד את זכויות הפנסיה שלו בעקבות המהפכה בטהרן. "הנה לך אירני מוסלמי שיצא מגדרו וסיכן את חייו, כדי להציל חיים, ללא הבדל דת", אמר מוקטארי והוסיף כי הוא מאמין שהספר ממחיש את הנטייה הסובלנית הטבועה בעם האירני, ממנה מתעלמים לעיתים קרובות באקלים הנוכחי.

עוד בנושא
לראשונה - ערבי מועמד לחסיד אומות עולם
אות חסיד אומות עולם הוענק לקצין גרמני
תיבדק אמינותו של תואר ”חסיד אומות עולם” שהוענק לאוקראיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully