וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הכפר ש"מרד" הצליח לכופף השלטון בסין

הדייגים ניצחו את המפלגה הקומוניסטית? 13 ימים לאחר שתושבי הכפר ווקאן גירשו ממנו את הרשויות במחאה על גזל אדמותיהם, מאותתים השלטונות כי יסכימו להשיב את האדמות ולשחרר עצורים

תושבי הכפר הסיני ווקאן, שסיפור המאבק שלו נגד השלטונות המקומיים פורסם בשבוע האחרון ברחבי העולם, יכולים היום (רביעי) לרשום לעצמם ניצחון במאבקם נגד הרשויות, אותן הם מאשימים בגזל אדמותיהם ובהריגתו של מנהיגם, שו ז'ינבו, בשבוע שעבר. לפי הדיווחים המגיעים ממחוז גואנגדונג שבדרום-מזרח מדינת הענק, הרשויות הסכימו לשחרר מהכלא ארבעה מהפעילים בכפר שנעצרו, ולהשיב לאיכרים בכפר את האדמות שנלקחו מהם ונמסרו ליזמי פיתוח נדל"ן. כמו כן, הסכימו הרשויות לקיים חקירה מחודשת של מותו של שו בן ה-42, שמת לפני שבוע בזמן שהיה במעצר, וגופתו מעולם לא הושבה למשפחתו. בתמורה, הסכימו תושבי הכפר להשהות לעת עתה הפגנה גדולה שתכננו לקיים מחר.

גם בסין דורשים צדק חברתי: סיפורו של הכפר שהעז למרוד

תושבי הכפר ווקאן שבדרום סין נושאים שלט המקבל את פני השלטונות חזרה לכפר, בעקבות הסדר שהושג, 21 בדצמבר 2011. רויטרס
תושבי ווקאן מציגים היום שלט המקבל בברכה את חזרת השלטונות לכפר, בעקבות ההסדר המסתמן/רויטרס

היום צפוי סגן מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית במחוז, ז'ו מינגואו, להיפגש עם שני מנהיגי הפעילים בכפר, לין זולואן ויאנג סמאו, כדי לסכם את פרטי ההבנות. "ניפגש עמם ונציג את דרישותינו", סיפר היום לין בן ה-60 ל"טלגרף", כשעייפות רבה ניכרת עליו. "אנחנו ניתן להם הזדמנות להסכים לדרישותינו עד סוף היום. אם לא, נקיים מחר את ההפגנה כמתוכנן. אחת הדרישות החשובות ביותר שלנו היא שהם יכירו במועצת הכפר שהקמנו, ובה 12 מנציגינו".

נציגי המועצה אף פנו היום לכלל תושבי הכפר באסיפה שהתקיימה בו, והפצירו בהם להסיר את שלטי המחאה ולחזור לחייהם הרגילים - בתנאי, כמובן, שהשלטונות יעמדו במילתם. "השגנו את שלנו, ואנחנו לא נתעקש להמשיך לעשות רעש", הסביר יאנג בראיון לסוכנות רויטרס. "השלטונות הסכימו לדרישותינו הראשוניות. אם הם לא יעמדו בהתחייבויותיהם - נשוב להפגין".

תושבי הכפר ווקאן בסין מפגינים נגד שחיתות השלטונות המקומיים, דצמבר 2011. רויטרס
אחת מהפגנות המחאה בכפר, בשבוע שעבר/רויטרס

יש לציין כי גם נגד לין ויאנג תלויים צווי מעצר בשל חלקם בארגון ה"מרד" בכפר הדייגים בן 20,000 התושבים, שהחל לפני 13 ימים ובמהלכו גורשו ממנו המשטרה וכל נציגי הרשויות. בימים האחרונים היה נתון הכפר תחת מצור משטרתי, הכניסות אליו נסגרו וקווי האספקה שלו נותקו על ידי כוחות הביטחון.

חשש מהתלקחות מחאה אזורית?

נראה כי אחת הסיבות העיקריות שהביאו את השלטונות להגיע לפשרה תושבי עם הכפר היא החשש מפני התפשטות המחאה למוקדים נוספים, אף שהשלטון פעל רבות כדי למנוע את דליפת המידע ואף חסם את כל החיפושים באינטרנט על שם הכפר.

תושבי הכפר ווקאן שבדרום סין מתכנסים כדי לשמוע על הסכם שהושג עם הרשויות המקומיות, 21 בדצמבר 2011. רויטרס
תושבי הכפר נאספו היום כדי לשמוע על ההסדר הנרקם/רויטרס

אולם המידע בכל זאת הגיע לסינים רבים, ובימים האחרונים אף התקיימו הפגנות הזדהות עמו במוקדים נוספים בגואנגדונג. לפי דיווח סוכנות הידיעות הצרפתית, ביום ראשון הפגינו שלושה תושבים בכירה המרכזית של בירת המחוז, מטרופולין-הענק גואנגזו, לאות הזדהות עם הכפר - ומיד נעצרו.

אולם אתמול כבר התקיים מפגן מחאה משמעותי הרבה יותר, בעיירה היימן שבה 130,000 תושבים, הנמצאת כ-120 קילמוטרים מווקאן. תושביה של עיירה זו מיקדו את מחאתם בתחנת כוח פחמית הפועלת בעיירה, שהם מבקשים את העברתה בגלל הנזק לבריאותם. המפגינים ניסו להסתער על בניין הממשל המקומי, ופוזרו בגז מדמיע. ההפגנה אמנם לא הייתה קשורה ישירות לאירועים בווקאן, אולם נראה כי החשש מהתלקחות גל מחאה כללי במחוז הוביל את הרשויות לנסות להגיע כמה שיותר מהר להסדר עם הכפר המורד.

  • עוד באותו נושא:
  • סין
  • ווקאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully