וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר: ליקויים בהגנה על קטינים וקשישים

קובי דוד

20.12.2011 / 16:00

מבקר המדינה פנה למשרד הרווחה כדי לשדרג נושא ההגנה והפיקוח על המוגדרים "חסרי ישע". ברשויות המקומיות: שימוש לא ראוי בכספי ציבור בעיריית אלעד, "השמטת נתונים" בעיריית נתניה

אחת מהסוגיות הרגישות ביותר הקיימות במדינת ישראל, טיפולן של הרשויות המקומיות בנושא ההגנה על קטינים וזקנים חסרי ישע, תפסה נדבך חשוב בדו"ח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס המפורסם היום (שני). ביקורת המבקר נעשתה בעיריות חולון, קריית מלאכי, אור יהודה, בת ים וחיפה.

אחד הנושאים הבעייתיים שהתגלו במרבית הרשויות שנבדקו הוא נשא פקיד הסעד, אשר היעדר הנחיות ברורות המועברות אליהם עלול לפגוע בהגנה על אלה שנפגעו ובטיפול שהם זקוקים לו, לדברי המבקר.

המבקר פנה למשרד הרווחה לכונן סדר חדש סביב נושא הגנה ופיקוח של קטינים וזקנים חסרי ישע. בדו"ח ציין המבקר כי "על משרד הרווחה לפעול לאלתר, בתיאום עם משרד הבריאות והמשטרה, ליצירת תקשורת רציפה בין גורמי הרווחה בעיריות ובין גורמי הטיפול בקטינים ובזקנים, כדי שדיווחים על חשד לפגיעה בהם יגיעו לידי פקידי הסעד והם יזכו לטיפול נאות ולהגנה הראויה".

בנתניה משמיטים, באלעד מפזרים

הבקרה על אופן התנהלותן של שש הרשויות שנבדקו, אינה מעלה שביעות רצון מתפקוד הרשויות. הרשויות שנבדקו הן עיריות אלעד, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, קרית גת והמועצה המקומית גדרה.

המבקר ציין כי ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, "הערימה קשיים על עבודת משרד מבקר המדינה", והוסיף כי השמיטה נתונים מהותיים שהיו חיוניים לביקורת. "התברר כי נוספו ליומני הפגישות, או נגרעו מהם, גם נתונים רלוונטיים לבקירות", נכתב.

עירייה נוספת שעוררה את חמת המבקר היא עיריית אלעד והעומד בראשה, יצחק עידן. לטענת המבקר, עיריית אלעד אחראית לאישורן שלא כדין של הוצאות שונות עבור לשכת ראש העירייה, ובכך נתנה יד לשימוש לא ראוי בכספה.

בין ההוצאות המוזכרות, צויינו פרסומים שמימנה העירייה המתארים את פועלו של ראש העירייה והאדרת שמו. "הפרסומים פיארו את שמו ופועלו, ולפיכך יש בהם מאפייני תעמולת בחירות ומוטב שלא היו ממומנים, בעלות לא מועטה, מקופת הרשות המקומית".

ליקויי מרכז השלטון המקומי לא תוקנו

דו"ח מבקר המדינה חושף תמונת מצב לא מעודדת על אופן התנהלות מרכז השלטון המקומי, ומציין כי לא חלו שינויים מהותיים מהדו"ח הקודם. בשנת 2008 פרסם המבקר דו"ח שתקף בחריפות את המרכז בתחומי ניהול, ארגון, כוח אדם ושכר. הממצאים, באותה העת, העידו על ליקוי בתפקודם של מוסדות המרכז ועל פערים בין הנורמות הנהוגות במערכות הציבוריות, ובכללן אלה שברשויות המקומיות, לבין דרכי טיפול המרכז בתחומי כוח האדם והשכר.

ממצאי הדו"ח הנוכחי מלמדים כי המרכז לא תיקן ליקויים מהותיים שהועלו בדו"ח הקודם, כשהמבקר מציין בפירוש כי "השלטון המקומי צריך לעשות בדק בית יסודי כדי להבטיח ניהול ופעילות תקינים". בתוך כך, הוסיף המבקר כי "המרכז לא הסדיר את פעילות ההנהלה והוועדות ולא תיקן דפוסי תפקוד לקויים בענייני כוח אדם".

עם זאת, המעקב העלה כי תוקנו ליקויים בנושא תשלום השכר לעובדים, כאשר הופסק התשלום בעד שעות נוספות גלובליות, הופסקו התשלומים בעד צריכת דלק ושימוש בטלפון נייד והונהגו נהלי עבודה חדשים.

מהמרכז לשלטון מקומי נמסר בתגובה כי "מרכז השלטון המקומי מודה על בדיקת המבקר ורואה בה חשיבות ממשית וכלי עבודה לכל דבר. לאחר כניסתו של שלמה בוחבוט לתפקיד היו"ר בינואר 2009 הוא פעל באומץ ליישום דו"ח המבקר משנת 2008, תוך התמודדות עם מצב אבסורדי של סחיטה ואיומים מצד בכיר בארגון אשר יש נגדו המלצה לכתב אישום בגין איומים אלו".

עוד נמסר בתגובת המרכז לשלטון מקומי כי "חרף הניסיונות להצר את צעדיו ולהכשילו בדרכים נואלות, בוחבוט המשיך בנחישות לבצע בדיקה מעמיקה בארגון וגילה תוך כך מעילה בהיקף של מיליוני שקלים לכאורה על ידי אותו בכיר. בדו"ח המבקר צוין כי הגורמים שחששו מביקורת בתוך הארגון פנו להסתדרות, נקטו באיומים משפטיים ואף השיגו צו מבית הדין לעבודה. מתוך הדוח: "רק באוגוסט 2010, כעשרה חודשים לאחר שהוצא הצו הזמני, החליט בית המשפט לבטל את הצו. עד אז נבצר מן המרכז לבצע שינויים במערך השכר של עובדיו".

דו"ח המבקר - כותרות אחרונות
מבקר המדינה: הרשויות המקומיות לא הפיקו לקחים ממלחמת לבנון
המבקר: פרסום הדו"ח על הכרמל משתהה בשל החמרת הממצאים
המבקר: "יידרשו 100 שנים להשלמת שיקום הנחלים"
דו"ח המבקר: חקירות מתעכבות, תיקים נסגרים ללא סיבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully