וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שבחי כנר לנתניהו בטקס בכרמל - ניצול פוליטי"

פנחס וולף

19.12.2011 / 18:14

"יזם וסייע" היו רק חלק מדברי השבח שהרעיף המנחה דן כנר על בנימין נתניהו, בטקס לציון שנה לאסון הכרמל, שבועות לפני פרסום דו"ח מבקר המדינה. התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו לבוא

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד)

בעוד שבועות אחדים צפוי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לפרסם דו"ח ובו הוא עשוי למתוח ביקורת חריפה על הממשלה והדרג המדיני אודות תפקודם והיערכותם הלקויה בטרם השריפה בכרמל, שהביאה למחיר הנורא של האסון – 44 הרוגים. היום, בטקס לציון שנה לאסון, ומול המשפחות השכולות, בחר מנחה הטקס, דן כנר, דווקא לשבח את העומד באותה הממשלה בדיוק, בנימין נתניהו, בטרם עלה לנאום. כנר אמר כי נתניהו "יזם, רתם, עודד, הקים וסייע", וציין עוד כי ראש הממשלה "היה הראשון להגיב ולרתום את כל המאמצים" כדי להתמודד עם האסון.

בערוץ 2 דווח הערב כי ביום חמישי האחרון, כשנתניהו החליט להשתתף בטקס, ביקשה לשכתו את דברי הקישור בטקס מלשכת השר לביטחון פנים, ולאחר שערכה אותם ועשתה בהם שינויים, הוחזרה ללשכת השר לביטחון פנים ומשם למנחה האירוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הראשון להגיב ולרתום את כל המאמצים"? נתניהו, היום בטקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו לבוא. יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', תקפה את הדברים הצורמים, ואמרה כי "שיר ההלל של מנחה הטקס לזכר הנספים היה בגדר ציניות והיעדר רגישות מוחלט. הדברים הוכתבו מן הסתם בידי לשכת ראש הממשלה, אחרת אין להם הסבר הגיוני".

יחימוביץ' המשיכה ואמרה כי "מדובר בניצול ציני של טקס רגיש מאין כמותו. במיוחד צורם הדבר על רקע חלקו של נתניהו במה שהוביל לאסון: ייבוש שירותי הכבאות, הרעבתם, קיצוץ תקנים, הזנחה מוחלטת והתנערות של הממשלה מאחריותה לאזרחיה. מחזה האבסורד הזה מתרחש שעה שמשפחות מבכות את יקיריהן, מי שביתם נשרף מתרוצצים בבתי המשפט, כדי לקבל פיצוי על מה שנגרם בגלל מחדלי הממשלה, דוח המבקר טרם פורסם, ונמשכים ניסיונות הפגיעה בכבאים ששבו והתריעו מבעוד מועד מפני האסון".

ח"כ יואל חסון (קדימה) אמר כי "דברי השבח וההלל שנאמרו כלפי נתניהו הינם שיא של חוצפה וחוסר רגישות בוטה. לא צריך דו"ח מבקר כדי להבין מה קרה באסון, דן כנר מסכם זאת כנראה טוב יותר, באמצעות מסרים שהוכתבו ע"י לשכת רה"מ במטרה לשטוף לציבור את המוח. מי שעד לפני יומיים סירב להגיע לטקס הפך אותו בעזות מצח לבמה של פולחן אישיות. מישהו בלשכת ראש הממשלה התבלבל ושכח שכאן לא צפון קוריאה".

בליכוד הגיבו לדברי יואל חסון ואמרו כי "הוא כנראה צעיר מדי בכדי לזכור שציפי לבני היא זאת שהצביעה בעד סגירת טייסת הכיבוי ב- 2002. אותה טייסת שרה"מ נתניהו הקים כיבתה בשנה האחרונה למעלה מ- 50 שריפות".

"הזנחנו חזית מסוכנת"

מי שמתח ביקורת על הממשלה בטקס עצמו היה יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין. במהלך הטקס, התייחס ריבלין להיערכות המדינה לאסון, ואמר כי "כבר 63 שנים שאנו נערכים לכל אויב בצבא טילים מערכות מתקדמות, ואולם חזית אחת, מסוכנת לא פחות, הזנחנו. כשלנו בהיערכות ולו הבסיסית מצד איתני הטבע. מדינת ישראל המנהלת סדר יום ביטחוני מורכב בתושייה אומץ וחוכמה, הבטוחה בעצמתה הצבאית נתפסה לפני שנה בלהבות האש ללא מוכנות עם מערך כבאות לקוי – כבאיות ישנות ומעטות, מחסור בכוח אדם, ללא תכנית ותרגול להתמודדות עם אסון טבע בממדים אלה".

ריבלין פנה לבני המשפחות ואמר כי "אתם למדתם מהו מחיר כבד, הכבד מכל – מחירה היקר של השאננות. אני יודע שהכאב והעוול בוער בקרבכם. אתם דורשים צדק ולא עריפת ראשים אקראית. אנו לא נצא ידי חובת אהוביכם אלא רק על ידי תפיסת אשמים ותלייתם. עלינו לתרגם הכעס לעריכת רפורמה מקיפה להתגוננות מול אסונות טבע והתקפות על העורף – רפורמה עליה הצביעה בעבר ועדת וינוגרד".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "אכן ראש הממשלה היה הראשון שזיהה את גודל האסון, הביא מטוסי כיבוי מ-18 מדינות זרות ויזם הקמת טייסת כחול-לבן שכיבתה בשנה האחרונה 150 שריפות".

עוד בנושא:
לאחר הביקורת: נתניהו הודיע שישתתף בטקס אסון הכרמל
ישי: "אסון הכרמל קרה בגלל כשל פיקודי מקומי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully