וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אירן שיבשה פעילות לוויין ריגול של ה-CIA

האירוע התרחש לפני כשנתיים, במהלכו אירן "עיוורה" את הלוויין באמצעות שימוש בקרני לייזר. עוד דווח כי אירן השתלטה על מערכות הניווט של המל"ט האמריקאי והנחיתה אותו, והוא לא הופל

גורם מודיעין אירופי אמר כי אירן "עיוורה" לוויין ריגול של ה-CIA ובכך שיבשה את פעולתו, כך דווח היום (שבת) בעיתון "The Christian Science Monitor". על פי הדיווח, האירוע התרחש במהלך השנתיים האחרונות במהלכו אירן הצליחה "לעוור לוויין ריגול של ה-CIA על ידי כיוון קרני לייזר שפגעו בלוויין באופן כמעט מדוייק".

בנוסף, העיתון חשף פרטים חדשים על מטוס הריגול האמריקאי, ה-RQ-170, שהופל על ידי אירן לפני כשבועיים. על פי הדיווח, אירן טוענת כי השתמשה בטכניקות מקוונות ששיבשו את מערכותיו של המטוס ללא הטייס ובכך אפשרו להם להשתלט עליו ולהנחית אותו במדינתם. הדיווח סותר את הידיעות על כך שהמל"ט הופל על ידי האירנים. מהנדס אירני אמר לעיתון כי אירן השתלטה על מערכת הניווט של המטוס וכי המהנדסים גרמו למערכות המטוס "לחשוב" שהוא שב לבסיסו האמריקאי, וכך הונחת בשטח האויב.

"לאירן אין יכולת טכנית כזאת"

מנגד, מומחים אמריקאים הסבירו כי לאירן אין את היכולת הטכנית לבצע השתלטות שכזאת. דניס גורמלי, מומחה לכלי טייס לא מאוישים באוניברסיטת פיטסבורג בפנסילבניה שבארצות הברית, אמר כי "מערכות ההגנה האוויריות של אירן הן מסוג כזה שאינו בעל היכולת לאתר כלי טייס כמו ה-RQ-170".

בתוך כך, בתחילת השבוע דווח כי בארצות הברית חוששים שאירן תוכל ללמוד את הרכבם של משטחי הציפוי המורכבים על חלקו החיצוני של המל"ט, מדגם RQ-170, הצבועים בצבע מיוחד שאינו מחזיר הדי מכ"ם ומעניק לכלי הטיס יכולות חמקניות מסוימות. חשש נוסף שעלה הוא שבאירן יוכלו לחקור את מערכות האוויוניקה של המטוס ואת מערכות איסוף המידע שלו, או לגלות איזה מידע המטוס אגר בטיסתו מעל אירן, משימה שבארצות הברית מכחישים שהמטוס יצא אליה.

ראש הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט בטהרן, פרבז סורורי, אמר כי המידע שהופק מהמטוס ישמש "לגיבוש תביעה נגד ארצות הברית" בגין חדירה לשטח האווירי של אירן. בכיר ביטחוני נוסף בפרלמנט, חוסיין איברהימי, טען כי "לאירן אפשרויות שונות וטכנולוגיות שהאויב אינו מודע להן", ואמר כי הבנת הטכנולוגיה החמקנית של כלי הטיס ומערכותיו היא "הדבר הטוב ביותר עבור אירן כעת". מחוקקים נוספים בטהרן אמרו כי "האמריקנים מודאגים מאוד מאז הפלת כלי הטיס", בשל מערכות המודיעין המתקדמות שהאירנים איתרו בו, וכי בוושינגטון צריכים להבין כי אירן תפענח את המידע.

יחד עם זאת, לפי כמה דיווחים, קהילת המודיעין האמריקאית הייתה מעורבת בהפעלת המל"ט, שהיה במשימה מעל שמי אפגניסטן. משימתו הראשית, ככל הנראה, הייתה לתור אחר פעילות אפשרית של מורדים במדינה, ולא כללה, לכאורה, הוראה לחדור לשמי אירן. גורמים אמריקאים רשמיים התחייבו לאורך השנים כי אינם טסים מעל שטחה האווירי של אירן. באשר לנסיבות בהן מצא המטוס את דרכו אל הארץ, מתנהלת מלחמת גרסאות: בעוד שהאירנים טוענים כי המל"ט הופל על ידי משמרות המהפכה, ב-CIA אומרים שהמטוס נפל בשל תקלה במערכת ההנחיה במהלך משימת הריגול, ודאה באיטיות לקרקע.

עוד באותו נושא:
אובמה: ביקשנו מאירן שתשיב אלינו את המל"ט
אירן מציגה: זהו מל"ט הריגול האמריקאי שלכדנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully