וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה: "המתקן בדימונה לא סטרילי, קורות תקלות"

גלעד גרוסמן

14.12.2011 / 19:14

המשפט המתנהל נגד הוועדה לאנרגיה אטומית ממשיך לספק עובדות מדאיגות על התנהלות הכור. בין היתר: בכמה מקרים מכשירי מדידת הקרינה היו תקולים חמש שנים בטרם תוקנו

בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה נמשך היום (רביעי) משפט תביעת הפיצויים שהגישו 44 עובדי הקריה למחקר גרעיני נגד הוועדה לאנרגיה אטומית, הטוענים כי חלו במחלות קשות בעקבות שנות עבודתם בכור. במשפט נחשפו חלק מהטענות של התובעים, שאם יתבררו כנכונות, מציגות את ההתנהלות בכור באופן קשה.

ד"ר דן ליטאי, שכיהן בעבר כסגן ראש אגף האבטחה בכור בדימונה, ומשמש כיום כיועץ לקמ"ג (קריה למחקר גרעיני - ג.ג.) המשיך בעדותו במשפט, והתייחס לתקלות שקרו בעבר בכור. לדבריו, הנוהל בכור קבע כי בכל מקרה בו נתגלתה תקלה, נקבע כי יש לתחם את האזור ולבדוק את העובדים ששהו במקום. "היו כמה תקלות כאלה", העיד ד"ר ליטאי. "בתקלה כזאת תוחמים את האזור ומטפלים בתקלה [...] קמ"ג הוא לא מוסד סטרילי לחלוטין, קורות בו תקלות וקרו בו תקלות מהיום שהוקמה ואני מניח שעד היום הזה". עוד התברר כי במספר פעמים הייתה בעיה בכיול המכשירים שבדקו את רמת הקרינה, כשבאחד המקרים לקח חמש שנים עד שעלו על התקלה ותיקנו אותה.

הקריה למחקר גרעיני (הכור) בדימונה – 2004. GettyImages
"אחד העובדים הבחין בנוזל מוזר צהבהב היוצא מצנרת מים". הכור בדימונה/GettyImages

פרקליטם של התובעים, עורך הדין אילן קנר, שאל את ד"ר דן ליטאי על שורת תקלות שהציגו בפניו עובדים. באחד המקרים טען אחד התובעים כי בשנת 1992 נשפכה חבית שהכילה חומר רדיואקטיבי באזור שנחשב ל"שטח קר", כלומר כזה שאין בו קרינה. "אני לא מכיר דבר כזה", השיב ד"ר ליטאי. "כבר קרה שמסיעים חבילות עם דברים וטרקטור מתהפך ונשפך. זו תקלה וצריך לטפל בה", אמר. במקרה אחר נטען כי ב-1995 הבחין אחד העובדים ב"נוזל מוזר צהבהב שיוצא מצנרת מים", ובהמשך התברר כי מדובר בחומר רדיואקטיבי. "מוזר ביותר", השיב ליטאי.

44 עובדי הכור תובעים את המדינה

במקרה אחר הציג קנר קטע מתביעה שנידונה בבית המשפט בבאר שבע, ובה נטען כי נמצא זיהום רדיואקטיבי במטבח המרכזי של קמ"ג שהיה כל-כך חמור, עד שאפילו המחלקה שעוסקת בניקוי וטיהור מזיהום רדיואקטיבי לא הצליחה לטהרו. בשלב זה התנגדו בפרקליטות לדברים, ואמרו שהמקרה לא הוכח. בהמשך עלה כי מדובר בזיהום במערכת הקיטור בה בישלו במטבח, ולא במטבח עצמו. "למיטב זכרוני הזיהום בתוך צנרת הקיטור היה קל. אני לא זוכר שהמטבח היה מזוהם", העיד ד"ר ליטאי.

בימים אלה מתנהל משפטם של 44 עובדים לשעבר בכור בדימונה ובמרכז המחקר בנחל שורק לשעבר ובני משפחתם, הטוענים שחלו במחלות כתוצאה מחשיפה מוגברת לקרינה. במשפט נטען כי מקומות העבודה היו מזדהמים מחומרים שונים לא פעם, ולא סופר לעובדים עם באילו חומרים הם מתעסקים.

עוד בנושא:
בלי לבדוק: סכנת הקרינה בכו?ר הוערכה "על סמך ניסיון"
"עובדי הכור נחשפו לרמות קרינה גבוהות מהמותר"

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully