וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עובדי הכור נחשפו לרמות קרינה גבוהות מהמותר"

גלעד גרוסמן

7.12.2011 / 19:13

ראש תחום הבטיחות הגרעינית לשעבר במרכז למחקר גרעיני בשורק, אמרה במשפט של 44 העובדים לשעבר התובעים את הכור על מחלות שונות: "אז היו סטנדרטים אחרים, לא התייחסו לנושא הקרינה"

בשנות ה-70 נחשפו עובדי הכור הגרעיני בדימונה לכמויות קרינה גבוהות משמעותית מאלה המותרות היום בחוק – כך העידה היום (רביעי) ד"ר תלמה בירן, לשעבר ראש תחום הבטיחות הגרעינית במרכז למחקר גרעיני בנחל שורק, במהלך משפטים של 44 העובדים לשעבר בכור, שהגישו תביעה נגד מדינת ישראל, לאחר שלטענתם חלו בשורה ארוכות של מחלות כתוצאה מחשיפה לקרינה ולחומרים כימיים.

ד"ר בירן סיפרה עוד כי עובדי מרכז המחקר בנחל שורק, וגם קריית המחקר בדימונה, היו מזדהמים מחומרים שונים לא פעם, וכלל לא סופר להם עם אילו חומרים הם עובדים. היא סיפרה עוד כי בשנות ה-70 וה-80 לא ניתנה חשיבות רבה לנושא החשיפה לקרינה. "היו אז סטנדרטים אחרים", אמרה. בירן טענה עוד כי לאחר שכתבה חוות דעת בנושא, פנו אליה אנשי הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב), ואיימו עליה, לטענתה, כי יעמידו אותה לדין בשל עבירות של צנזורה. פרקליטם של התובעים, עורך הדין אילן קנר, אמר כי הדיון היום בבית המשפט היה "מרגש", וציין כי הוא "מוריד את הכובע בפני מי שהייתה במשך שנים רבות חלק מהגוף הזה, ועכשיו החליטה לחשוף את האמת על מה שקרה".

לפני כשנה הגיש בכיר לשעבר במכון בשורק תביעה נגד הוועדה לאנרגיה אטומית, לאחר שבתום 35 שנה בהן עבד בשורק ובדימונה, חלה בסרטן הריאות. בתביעה שהגיש לבית המשפט המחוזי בפתח תקווה טען הבכיר כי באמצע שנות ה-60 התרחשה בקריה "תאונה גרעינית חמורה", ובסוף 1966 הוא נשלח למתקן כדי לסייע בטיפול בתוצאות התאונה. לטענת התובע, הוא נחשף לקרינה מייננת ממקורות רדיואקטיביים שונים, ולחומרים כימיים שונים וכתוצאה מכך חלה בסרטן. בתביעה נטען כי הוועדה לאנרגיה אטומית לא סיפקה אמצעי מיגון לעובדים, ולא מיגנה את המכשירים השונים מפני סכנת דליפה רדיואקטיבית. כפיצוי, הוא דרש מהוועדה לשלם לו סכום שעלה על 2.5 מיליון שקלים.

ממשרד הביטחון נמסר כי הוא "דוחה מכל וכל את הטענה השקרית לפיה אנשי מלמ"ב איימו כביכול על כותבת חוות דעת בעניין הקמ"ג והממ"ג. מדובר בטענות סרק. אנשי הממונה על הביטחון במערכת הביטחון הפנו באופן ענייני את תשומת לבה של כותבת חוות הדעת לכך שאין לכלול בחוות הדעת נושאים מסווגים מחשש לפגיעה בביטחון המדינה. תפקיד המלמ"ב הוא למנוע חשיפת מידע מסווג, כך עשינו בעבר וכך נמשיך לעשות גם בעתיד. יודגש, כי שופטת בית המשפט קבלה את עמדת המלמ"ב לפיה יחול צו איסור פרסום על נושאים שיש בהם כדי לפגוש בביטחון המדינה".


עוד בנושא
נערכים לארמגדון: בדימונה מתרגלים דליפה גרעינית
"תאונה גרעינית חמורה בכור בדימונה בשנות ה-60”


לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully