וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צילומי לווין: מתקן הגרעין באירן לא נפגע בפיצוץ

10.12.2011 / 2:43

מכון מחקר אמריקני מצביע על כך שהמתקן ליד העיר איספהן לא נפגע בפיצוץ המסתורי בחודש שעבר. עם זאת, מסיבה לא ברורה, מבנה תת קרקעי נמחק לגמרי. לפי דיווח קודם, האתר עצמו ניזוק

התעלומה סביב הפיצוץ במתקן הגרעין באירן נמשכת - גם במערב. המכון למדע וביטחון בינלאומי בארצות הברית (ISIS) הודיע אתמול (שישי) כי תצלומי לוויין עדכניים שברשותו מראים שהמתקן להמרת אורניום בעיר איספהן שבאירן לא נפגע כתוצאה מהפיצוץ שארע בחודש שעבר, בניגוד לדיווח קודם. עם זאת, מראים התצלומים כי באתר אחר באזור ששימש לאחסון, נראו סימני הריסות ואף נראו דחפורים ששיטחו את הקרקע. במכון טוענים שלא נמצאו ראיות לנזק מהפיצוץ, אך כי סימנים באזור, הנמצא במרחק כ-400 מטרים מהמתקן להמרת אורניום, מצביעים על "שינוי משמעותי" שהתרחש בו.

לפי תצלומי לוויין של איספהן, שאסף המכון, ושצולמו בתחילת החודש, "לא נראה שיש כל ראיה גלויה לפיה התרחש פיצוץ, כגון נשק או פסולת בנין באזור המתקן הגרעיני". עם זאת, בתצלומי לוויין, מאוגוסט האחרון, נראית רמפה המובילה למנהרה תת קרקעית, וכמה בניינים על פני השטח. התצלומים מדצמבר מראים כי הבניינים "נמחקו", וכי ציוד כבד נראה בסביבת האזור בו נמצאו עקבות בולדוזורים על הקרקע. לעת עתה לא נמצא הסבר לשינוי המשמעותי: "לא ברור איך ולמה המבנים כבר אינם במקום". המתקן התת קרקעי היה בשימוש כמכרה מלח בשנות ה-80, ובעת האחרונה שימש לאחסון, אך לא ברור מה אוחסן בו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך נראה האתר בחודש אוגוסט. ניתן להבחין ברמפה המובילה למתקן תת-קרקעי, שייתכן שנבנה בצורה המגנה עליו מתקפה אווירית/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בצילום מחודש דצמבר, כמה בניינים "נעלמו" מהאתר, וניתן להבין בעקבות של דחפורים, אך בניגוד לדיווח ב"טיימס", לא ניכרים סימני הרס משמעותיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתוח זה של צילומי הלוויין סותר פרסום ב"טיימס" הלונדוני לפני כשבועיים, לפיו הפיצוץ המסתורי, בסמוך לעיר, גרם נזק למפעל האורניום, המהווה את אחד המרכיבים החשובים בתוכנית הגרעין של אירן. העיתון, שהסתמך על צילומי לוויין ו"מקורות ביון ישראליים", טען כי מקורותיו אמרו כי "אין ספק" שמדובר בפיצוץ מכוון של המתקן. על פי הפרסום ב"טיימס", המקורות סירבו להתייחס לעובדה שישראל עומדת מאחורי הפיצוץ.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הפיצוץ באיספהן - פחות משבועיים אחרי ה"תקלה המסתורית" ליד טהרן

המתקן הגרעיני סמוך לאיספהן ממלא תפקיד מרכזי בשלבים הראשוניים של ייצור נשק גרעיני: מוזן אליו אורניום במצב של "עוגה צהובה", אותו ממירים במקום באמצעים כימיים לאורניום במצב גזי. לאחר מכן הוא מועבר למתקן העשרת האורניום המרכזי, הנמצא ליד העיר נתנז, שם הוא עובר העשרה בסרכזות (צנטריפוגות).

הפיצוץ באיספהן אירע פחות משבועיים לאחר פיצוץ מסתורי נוסף בבסיס צבאי אירני, בכפר בידג'נה שליד הבירה טהרן, בו עסקו ככל הנראה בפיתוח טילים בליסטיים. בפיצוץ נהרגו 36 בני אדם, בהם הגנרל חסן טהרני מוקדם, שנחשב ל"אבי תוכנית הטילים" האירנית. בעקבות הפיצוץ צוטטו כמה גורמים בין היתר באירן, שהאשימו את המוסד באחריות לו, אולם הגרסה האירנית הרשמית נותרה שמדובר בתאונה.

עוד בנושא
דיווח: מתקן גרעין נפגע בפיצוץ האחרון באירן
דיווח באירן: פיצוץ עז אירע במחסן תחמושת ליד איספהן
עמוד הפייסבוק של ברק על הפיצוץ באירן: ”כן ירבו”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully