וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי סורג ובריח: משה קצב נכנס לכלא מעשיהו

יום הדין הגיע: חמש שנים וחצי לאחר שהתפוצצה הפרשה שבסופה הורשע נשיא מדינה לשעבר באונס ובעבירות מין נוספות, החל משה קצב לרצות 7 שנות מאסר. "היום אתם קוברים אדם חי"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, שי מכלוף, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

היסטוריה בישראל: לראשונה מקום המדינה נכנס הבוקר (רביעי) נשיא לשעבר לכלא. בשעה 10:07 סיים משה קצב את רגעיו האחרונים כאדם חופשי, והתחיל לרצות את עונש שבע שנות המאסר שנגזרו עליו בגין הרשעתו בשני מקרי אונס ועבירות מין נוספות. את קצב ליוו בדרך לכלא מעשיהו ברמלה אחיו ליאור ובנו אריאל. עשרות סקרנים התגודדו מול שערי הכלא וחלקם צעקו לעבר קצב: "אנחנו אוהבים אותך".

בדיוק בשעה 9:00 יצא קצב מביתו בקריית מלאכי לעבר כלא מעשיהו. במקום שררה המולה רבה וחלק ממקורביו של קצב זעקו: "הוא זכאי, הוא זכאי". בהצהרה קצרה שמסר בפתח ביתו, המשיך קצב לטעון לחפותו. "היום הסתיים מאבק עקוב מדם, ללא הפוגה", אמר קצב בזעם. "במשך חמש שנים וחצי, בתסכול ובזעם, עבורו ועבור כל מכריי. כל מכריי יודעים שההאשמות אינן נכונות – כי הם מכירים אותי. ככל שנאבקתי יותר על חפותי, כך נאבקו בי יותר. במדינת ישראל מוציאים היום אדם להורג על סמך התרשמויות, בלי עדויות בזמן אמת ובלי ראיות".

משה קצב, נשיא המדינה לשעבר של מדינת ישראל בדרכו האחרונה לכלא, דצמבר 2011. רויטרס
"במדינת ישראל מוציאים היום אדם להורג על סמך התרשמויות, בלי עדויות בזמן אמת ובלי ראיות". קצב נפרד מבנו אריאל עם כניסתו לכלא, הבוקר/רויטרס

קצב המשיך לזעוק את תאוריית ההגנה שלו, שהתמוססה בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון ואמר כי "במדינת ישראל מוציאים אדם להורג לאחר שמנעו בעדי להביא ארבעה עדי הגנה בזמן אמת. מוציאים אדם להורג לאחר שבית המשפט המחוזי פסל ארבעה יומנים מזמן אמת מ-1998 של ארבעה אנשים שונים. לאחר שבית המשפט התנהל בדלתיים סגורות, גם אם רצו להגן על מישהו, אפשר היה לשמור על האנונימיות שלהן. מוציאים אדם להורג לאחר שלא קיבלו את עמדת פרקליט מחוז ירושלים, שחשב לסגור את התיק לפני חמש שנים".

עוד אמר הנשיא השמיני כי "האמנתי בתום לבי לפרקליטות ולמשטרה. מוציאים היום אדם להורג כי בית המשפט לא האמין ל-20 עדים והעדיף להאמין ל-20 עדים אחרים, שאף אחד מהם לא מזמן אמת. יום אחד תיחשף האמת, יבוא האמת, אינני יודע מתי. זה יהיה איתכם או בלעדיכם, זה יהיה איתי או בלעדיי. יש דבר גרוע מדי מהרשעת נשיא מדינה בפלילים, זה כאשר מדינה מכניסה לכלא סב לנכדים, נשיא מדינה, על לא עוול בכפו. אני חוזר ומצהיר בפני קבל עם ועולם וכל מכריי יודעים שזאת האמת, מעולם לא פגעתי באיש. יום אחד ייפתחו עיניכם. המצפון של מי שעשה את העוולה יתעורר. תראו שקברתם אדם חי. אם יש צדק הופע נא מיד".

משה קצב יוצא מביתו בדרך לכלא, נובמבר 2011. נמרוד סונדרס
"אם יש צדק, הופע נא מיד". קצב ביציאה מביתו, הבוקר/נמרוד סונדרס

בחודש יולי 2006 נפגש קצב עם היועץ המשפטי לשעבר מני מזוז והתלונן בפניו על ניסיון סחיטה כלפיו מצד עובדת לשעבר במשרדו. לאחר שהנשיא השמיני הפך ממתלונן לחשוד בעבירות מין, החלה החקירה באזהרה של קצב ובחודש אוקטובר 2006 המליצה המשטרה למזוז להגיש נגד קצב כתב אישום. כמה חודשים לאחר מכן פורסמה טיוטת כתב האישום נגד קצב, אולם קצב הכחיש את כל המיוחס לו. בחודש יוני 2007 נחתם הסדר הטיעון בין קצב לפרקליטות המדינה, אך בעת פתיחת משפטו בחודש אפריל 2008, הודיעו הפרקליטים כי קצב חזר בו מהסדר הטיעון.

בעקבות ההחלטה של קצב לחזור בו מהסדר הטיעון, גובש נגדו כתב אישום מחמיר שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב בחודש מרץ 2009. קצב כפר בהאשמות נגדו והכחיש לאורך כל משפטו קיום יחסי מין בינו לבין המתלוננות. בחודש דצמבר 2010 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב את קצב בשתי עבירות אונס, עבירות מעשה מגונה ועבירות של הטרדה מינית. בחודש מרץ 2011 גזר בית המשפט על קצב שבע שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי ופיצוי בסך 125 אלף שקלים לקורבנותיו.

קצב ערער לבית המשפט העליון על הרשעתו ובשל כך נדחה ריצוי עונשו עד להכרעת הערעור. שופטי העליון דחו את ערעורו של קצב וקבעו שאת עונש המאסר שלו הוא יתחיל לרצות החל מהיום. קצב לא ויתר ובסוף חודש נובמבר פנה שוב לבית המשפט בבקשה לקיים דיון בפני הרכב שופטים מורחב.

רגע לפני כניסתו לכלא, העניק קצב ראיון ל"ניו יורק טיימס". גם בראיון שפורסם הלילה המשיך קצב לטעון שהוא חף מפשע. קצב הביע בראיון את אכזבתו ממערכת המשפט בישראל וטען כי "כשהייתי נשיא קיבלתי 10 אלף בקשות חנינה, בכל החנינות טענו העותרים שהם קורבנות של עיוות צדק. אני כל כך מצטער שדחיתי על כל הסף את כל העתירות האלה. כעת אני מאמין שחלק מהאנשים האלה היו חפים מפשע". קצב אף רמז במהלך הראיון כי למוצאו המזרחי יש חלק נכבד בהחלטה להרשיע אותו. לדבריו, "העובדה היא שאני יליד מדינה מוסלמית וגדלתי בעיירת פיתוח".

משה קצב נכנס לכלא - כותרות אחרונות:
קצב בדרך לכלא: מוציאים אדם להורג, קברתם אדם חי
קצב ל"ניו יורק טיימס": "לעולם לא אתן לקונספירציה לנצח"
מחשש שיתאבד: סוהר יוצמד לקצב עם כניסתו מחר לכלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully