וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש שיתאבד: סוהר יוצמד לקצב עם כניסתו מחר לכלא

בשירות בתי הסוהר חוששים לחייו של נשיא המדינה השמיני, שיתחיל מחר בבוקר לרצות שבע שנות מאסר על עבירות המין שבהן הורשע. נציב השב"ס: במידת הצורך - הוא יועבר אגף

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף; עריכה: יאיר דניאל)

בשירות בתי הסוהר חוששים לחייו של משה קצב, ועם כניסתו לכלא מחר בבוקר (רביעי) יוצמד לו סוהר צמוד מחשש שיתאבד. נציב שירות בתי הסוהר, רב-גונדר אהרון פרנקו, דיבר היום בכנסת בישיבה של הוועדה לביקורת המדינה, שעסקה בהתאבדויות אסירים בבתי הכלא, ואמר כי השרות משקיע מדי שנה כ-11 מיליון שקלים כדי למנוע התאבדויות של עצירים ואסירים מאחורי הסורגים.

ממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ רוברט טיבייב מקדימה, אמר כי אם קצב יתאבד בבית הכלא יהיה זה "אסון למדינה ולשירות בתי הסוהר". רב גונדר פרנקו אמר כי בבית הכלא יעקבו אחרי התאקלמותו של הנשיא לשעבר בבית הכלא, ובמידת הצורך ישנו את מקום הכליאה שלו. במקביל, דנה הבוקר תת-ועדה ועדת הפנים בהצעה של ח"כ נסים זאב מש"ס, בדרישה לאפשר לקצב לרצות את עונשו בבית עם אזיק אלקטרוני.

פרקליטיו של הנשיא השמיני של מדינת ישראל, עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואבי לביא, אמנם הודיעו על כוונתם להגיש בקשה לדיון נוסף בבית המשפט העליון, אולם בכל מקרה קצב ייקלט בבית הסוהר מעשיהו כבר מחר, בגין עונש המאסר שנגזר עליו על הרשעתו בשני מעשי אונס, מעשים מגונים, הטרדה מינית ושיבוש הליכי משפט.

משה קצב בבית המשפט , ערעור על פסק דינו, נובמבר 2011. דרור עינב
בש"ס עדיין מקדמים יוזמה להעברתו של קצת למעצר בית/דרור עינב

שרות בתי הסוהר הודיע לקצב כי עליו להתייצב במתחם שב"ס ברמלה עד השעה 10:00 בבוקר. בכניסתו, הוא ייפרד מבני משפחתו, מביתו ומאורח החיים אליו היה מורגל, אך בעיקר ישאיר מחוץ לכותלי הכלא את החירות שלו. כניסתו של קצב לכלא תזכה ככל הנראה לתשומת לב רבה, אך גורמים בשב"ס צופים לנשיא לשעבר כניסה חלקה יחסית, לעומת זו של אריה דרעי, בשנת 2000, ושל שלמה בניזרי ב-2009. את שני השרים ליוו מאות תומכים, והתקהלו מול שערי בית המאסר. במקרה של קצב, בשב"ס לא צופים מפגן תמיכה בסדר גודל דומה.

מחר זה היום האחרון

"אני מקווה שבית המשפט יחליט שמשה קצב לא אשם, ושהוא לא יכנס לכלא", סיפר משה בוזגלו מקריית מלאכי, שהגיע הבוקר לביתו של משה קצב, יום לאחר שחגג הנשיא לשעבר את יום הולדתו. "צריך לחקור את האמת, אני לא מאמין שהוא עשה את הדברים האלה בכוונה, למרות שבית המשפט הרשיע אותו. באתי לכאן לחזק אותו ולעודד אותו", אמר בוזגלו. "הרי זה מה שאני יכול לעשות. אני מקווה שהוא יחזור הביתה מהר, ואני מקווה שהוא לא יכנס לכלא. אבל אם הוא יכנס - אני אבקר אותו הרבה".

אנשי התקשורת, שהיו באותה שעה לפני הכניסה, הציצו ונזכרו בראיונות שערכו עם קצב על מדשאת הבית, בימים שהעיר כולה חיבקה אותו. היום, העיר הזאת מתנערת ממנו. "מחר זה היום האחרון שלכם כאן, אה?" אמר שכן אחד, בחיוך מריר.

קריית מלאכי סוערת בעקבות מתן גזר דינו של משה קצב, מרץ 2011. אלברטו דנקברג
עוד כמה ימים, קריית מלאכי כבר לא תהיה מוקד עליה לרגל/אלברטו דנקברג

"מקום מגוריו" החדש של קצב נחשב למתקן כליאה קל, יחסית לשאר בתי הסוהר במדינה. מאחורי הדימוי הזה עומדת בעיקר העובדה שבית הסוהר קולט אסירים השפוטים לתקופה של עד שבע שנות מאסר בלבד. מרבית האסירים המוחזקים בו מסווגים בקטגוריות הנחשבות ברמת מסוכנות נמוכה יחסית, וזכאים לצאת לחופשה. במעשיהו שוהים גם אסירים שנידונו ליותר משבע שנות מאסר, אך נמצאים בתהליך שיקום ויוצאים לחופשות, דוגמת הרוצח עמי פופר.

כלא מעשיהו: רוצחי פלסטינים וחוזרים בתשובה

סוג נוסף של אוכלוסיה הכלוא במעשיהו, עליו מפקד תת גונדר מאיר שמחון, הם אסירים השפוטים לתקופות ארוכות יותר, אך כאלה שכבר ריצו חלק ממאסרם בבתי סוהר אחרים, ושנותרה להם תקופת מאסר של לא יותר משבע שנים. בתנאי שהתנהגותם במהלך מאסרם הייתה משביעת רצון, המעבר למעשיהו מהווה "צ'ופר" עבורם. אולם, למגינת לבו, במעשיו יפגוש קצב עשרות אסירים שסירב לחון בתקופת כהונתו כנשיא. משב"ס נמסר כי הארגון אינו צופה סכנה לקצב בהקשר הזה.

הוא יפגוש שם גם אסירים מפרשות מפורסמות, בהם אישי ציבור לשעבר, כמוהו. המוכר בהם הוא השר לשעבר בניזרי, ואסיר נוסף אותו יזהה קצב ככל הנראה, הוא עמי פופר, שהורשע ברצח שבעה פועלים פלסטינים ונידון לשבעה מאסרי עולם מצטברים ועוד 20 שנה. ב-2007, גרם פופר לתאונת דרכים, שבה נהרגו אשתו ובנו הצעיר, ונידון לשישה חודשי מאסר נוספים. פופר חזר בתשובה בכלא ושוהה באגף התורני.

במעשיהו "מתגורר" גם עובדיה כהן, לשעבר מנהל אגף הכספים בהסתדרות העובדים, שהורשע בעבירות מרמה בפרשת הירשזון. פוליטיקאים אחרים, שריצו מעצר באגף התורני במעשיהו, הם חברי הכנסת לשעבר עופר חוגי ויאיר לוי מש"ס, שהורשעו במרמה ובזיוף והשתחררו בינתיים.

בניזרי נכנס לכלא. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
את קצב לא צפוי ללוות "מצעד המכובדים" כמו זה שליווה את בניזרי לכלא/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

האגף בו ישהה קצב, לפי החלטת ועדת המיון הארצית של שב"ס, הוא האגף התורני הידוע של מעשיהו. הוא מוכר בעיקר בשל אסירים מפורסמים ששהו או שוהים בו, בהם חבר הכנסת והשר לשעבר שלמה בניזרי, שנידון לארבע שנות מאסר, ואריה דרעי, שהשתחרר ממעשיהו בשנת 2002 אחרי שנתיים. באגף התורני מוחזקים אסירים המנהלים אורח חיים חרדי. אין בו טלוויזיה, והאסירים לומדים בו מבוקר עד ערב בשתי המדרשות הפועלות במקום. מתקיימים בו שיעורי דת ותפילות באופן קבוע, ולקראת כל חג, מתקיימת באגף היערכות מיוחדת, כגון קנייה מאורגנת של סופגניות וחלוקתן באגפים האחרים, הכשרת כלים לקראת חג הפסח ובניית סוכה.

היום באגף התורני מתחיל כבר ב-04:45 בבוקר, כשהאסירים קמים לתפילת שחרית. לאחר מכן יוצאים אסירי העבודה ליומם במפעלים בתוך בית הכלא, ואסירי המדרשה הולכים ללימודי תורה, על פי תכנית לימודית מובנית של רבנות שב"ס. בצהריים, יכולים האסירים לצאת לחוגים המתקיימים בכיתות החינוך והתעסוקה, או לקורסי העשרה שונים. בערב, מתכנסים כלל אסירי האגף לשיעור תורה שהינם בגדר חובה, וממשיכים לתפילת ערבית משותפת. ב-21:30 נסגרים האסירים בתאיהם. האורות באגף כבים ב-23:30.

משה קצב הולך לכלא - עוד כותרות
הערעור בעליון נדחה, ייכנס לכלא מחר בבוקר
תוקף בתקשורת: "העדויות פוגעות בערעור"
לא מוותר: מבקש דיון נוסף ומורחב בעניינו

בהכנת הידיעה השתתף רמי שני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully