וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בלונדון: השגריר בישראל סובל מנאמנות כפולה?

טל שלו, כתבתנו המדינית

4.12.2011 / 2:02

חבר פרלמנט בריטי עורר מהומה כשטען שהצבת השגריר היהודי, מת'יו גולד, בישראל מעוררת סימני שאלה בנוגע לנאמנותו לממלכה. בבריטניה מיהרו לדחות הטענה: "הוא שגריר מהשורה הראשונה"

התבטאות של חבר פרלמנט בריטי שרמז לכך ששגריר בריטניה בישראל, מת'יו גולד, סובל מ"נאמנות כפולה" עקב היותו יהודי, עוררה לאחרונה סערה בבריטניה. בימים האחרונים זוכה חבר הפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור, פול פלין, לגינויים חריפים בעקבות ביקורת ששטח על הצבתו של גולד בישראל, כאשר טען כי דתו של גולד מעוררת סימני שאלה בנוגע לנאמנותו לממלכה, והדגיש כי הוא סבור שבריטניה זקוקה ל"שליח עם שורשים בריטיים שלא ניתן להאשימו בנאמנות יהודית".

שגריר בריטניה בישראל, מת'יו גולד, שנכנס לתפקידו לפני קצת יותר משנה, הוא השגריר הבריטי היהודי הראשון שמוצב בארץ. קודם לכן, שירת גולד כיועץ לראש ממשלת בריטניה לענייני חוץ, כראש מטה משרד החוץ וכסגן השגריר הבריטי באירן, שם גם שמר על קשר עם הקהילה היהודית. "כשהצטרפתי למשרד החוץ ב-1993", אמר גולד בעבר, "הזהירו אותי חבריי ובני משפחתי כי מדובר בקן של אנטישמיות, אולם בכל שנותיי שם לא חוויתי רגע של אנטישמיות או אפילו רמז לכך".

דבריו של חבר הפרלמנט עוררו תגובות חריפות בבריטניה. "ההצעה לפיה חלקים מהשירות הציבורי הם מחוץ לגבולות עבור יהדות בריטניה היא מטרידה מאוד", נמסר בהצהרה שפרסמו ראשי הארגונים היהודים בבריטניה, "והכפשה של מקצוענותו של שגריר בריטי שידוע בתור מי שמייצג נאמנה וביעילות את האינטרסים הבריטיים". חברי פרלמנט רבים קראו לפרישתו של פלין, ביקשו להבהיר כי אין אפליה דתית בשירות הדיפלומטי הבריטי ודחו בתקיפות את הטענה לפיה יהודים אינם יכולים לשרת בישראל.

"השגריר הצהיר על עצמו בעבר כציוני"

גם השר הבריטי לענייני המזרח התיכון, אליסטייר ברט, גינה את התבטאותו של פלין. "פול פלין צריך לשקול מחדש את הערותיו", אמר, "אין סיבה שהשגריר שלנו לישראל לא יהיה יהודי. כל טענה בנוגע להטיה של מת'יו גולד חסרת בסיס. הוא שגריר מהשורה הראשונה". גם בתוך מפלגת הלייבור זכה פלין לגינוי חריף והוא אף נקרא על ידי מצליפי המפלגה להבהיר את עמדותיו, ולפי דיווחים שונים, ראש המפלגה, אד מיליבנד, הביע מורת רוח מההתבטאויות, אותן מצא כ"בלתי מתקבלות על הדעת".

התבטאויותיו של פלין הן נדבך נוסף בפרשה שהסעירה את בריטניה בחודשים האחרונים, ואף הובילה להתפטרותו של שר ההגנה הבריטי, ליאם פוקס, לאחר שנחשפו הקשרים בינו לבין ידידו הקרוב, אדם וריטי, שנהג להציג עצמו בפגישות כיועץ של פוקס, ואף התלווה אליו למספר גדול של ביקורים רשמיים, אף שלא היה לו כל מעמד רשמי. לפי דיווחים שונים בבריטניה, וריטי פיתח קשרים עם המוסד הישראלי ואף היה מעורב בתוכנית להדחת נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, בניגוד לעמדתה הרשמית של ממשלת בריטניה.

פלין הופיע בפני ועדת החקירה של הקבינט הבריטי, שהוקמה לחקור את הקשרים של וריטי ופוקס, ודרש לקבל מידע אודות הדיווחים שהופיעו בחודש שעבר בתקשורת הבריטית, לפיהם פוקס ווריטי נפגשו עם גולד בישראל כמה פעמים, ולפי הערכות דנו בנושא האירני. "איני מאמין בתיאוריות קונספירציה", אמר פלין, "אבל השגריר הצהיר על עצמו בעבר כציוני ואף שירת בעבר באירן, כחלק משירות החוץ שלו". לדבריו, הספקות שלו לגבי נאמנותו של גולד עלו בעקבות טענות של שניים מעצורי המטס לישראל ביולי, שהתרשמו בפניו כי גולד "מייצג את האינטרס של הממשלה הישראלית ולא של האזרחים הבריטים".

פלין המשיך במגמה כאשר התראיין בתגובה ל"ג'יואיש כרוניקל", ואמר: "בעבר לא היה שגריר יהודי בישראל ואני חושב שזו היתה החלטה טובה – כדי למנוע האשמות שהוא מזוהה עם המקומיים". בפוסט שפרסם בבלוג שלו דחה את הטענות לפיהן ההערות שהשמיע היו אנטישמיות. "אני חבר ותיק של ישראל ושל גופים יהודיים. ביקרתי בישראל ארבע פעמים, כולל בחופשה פרטית משפחתית, ובהזדמנויות רבות אף הואשמתי בהיותי נחמד מדי לישראל", כתב פלין.

עוד בנושא:
שגריר ישראל בבריטניה: יש מחלות אנטישמיות בתקשורת הבריטית
שגריר ארה”ב בישראל: ”אנו מתואמים בנושא אירן”

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully