וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה פנטה נזף בישראל: אתם תורמים לבידודכם

בנאום הפתיחה בכנס סבן הזהיר פנטה שבירושלים פועלים כדי לערער את מעמד הרשות הפלסטינית, ולא עושים מחוות שיחדשו את הקשר עם טורקיה. הוא הבהיר: תקיפה צבאית באירן אינה הפתרון

שר ההגנה האמריקני, לאון פנטה, מזהיר כי ישראל הולכת ונעשית מבודדת במזרח התיכון, ומתרה בה לחזק מחדש את קשריה עם טורקיה ומצרים. בנאום בפתיחת "כנס סבן" בוושינגטון, אמר פנטה כי הוא מודאג מאוד מהתרופפות הקשרים המדיניים-ביטחוניים של ישראל עם ידידותיה באזור נוכח התמורות הרבות שהתחוללו בו, ומתח ביקורת על הזנחתה את תהליך השלום.

פנטה הבהיר לפנות בוקר (שבת) כי מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל גדולה יותר מאי פעם. לדבריו, "ישראל יכולה לסמוך על שלושה עקרונות – מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל, מחויבותה ליציבות אזורית ומחויבות למנוע מאירן להתחמש בנשק גרעיני".

שר ההגנה של ארצות הברית, לאון פאנטה. AP
מודאג. פנטה/AP

פנטה היה הנואם הפותח ב"כנס סבן" בוושינגטון, פורום המתקיים מדי שנה, שבו נערכים דיונים ביטחוניים-מדיניים וכינוסים שונים בנושאי המזרח התיכון ויחסי ארצות הברית-ישראל. מרבית הפורומים בכינוס סגורים לתקשורת. ביל קלינטון, לשעבר נשיא ארצות הברית, אמור לנאום באחד הפורומים הפתוחים, כמו גם יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני.

שר הביטחון, אהוד ברק, שהתבטא רבות בנושא תקיפה באירן – ובמקביל, מתח ביקורת על ה"קרנבל התקשורתי" בנושא - היה אמור לבוא לוועידה. מלשכתו נמסר כי צאתו לוושינגטון בוטלה בשל "אילוצי לוח זמנים". כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה בשעתו את שרי הממשלה לא להתבטא בפומבי בנושא האירני, אך לא נמסר אם יש קשר בין הדברים, אם כי יצוין כי אחד הנואמים שדווקא אישרו את בואם לכנס הוא מאיר דגן, שהשמיע דברים חריפים לאחרונה על השר ברק, ונואם נוסף שצפוי להגיע לוושינגטון הוא הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי.

הזהיר: תקיפה באירן אינה יעילה כפי שחושבים

השר פנטה, שנאם במשך יותר ממחצית השעה, התייחס בדבריו גם לדו"ח סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית), שחשף את חתירתה של אירן לנשק גרעיני. הוא אמר כי אם אירן אכן תתחמש בנשק מסוג זה, היא תהווה "איום גדול ביותר על המזרח התיכון".

הוא הזהיר כי המשטר בטהרן מקיים קשרים הדוקים עם ארגוני טרור, דוגמת חיזבאללה וחמאס. לדבריו, בוושינגטון מעדיפים לפי שעה לנקוט צעדים דיפלומטיים כדי למנוע מאירן להשיג פצצה גרעינית, ומעוניינים להצר את צעדיה באמצעים כלכליים ועל ידי סנקציות חמורות, אך הבהיר כי הנשיא ברק אובמה "אינו מסיר מהשולחן אף אפשרות". כשהתבקש להבהיר את עמדתו, אמר שר ההגנה כי יש לזכור שהאפשרות לתקיפה צבאית באירן היא אפשרות "חמורה מאוד", אך אמר כי תקיפה אווירית אינה יעילה כפי שמניחים, ולכל היותר תעכב את תכנית הגרעין של אירן "בשנה או שנתיים".

בהתייחסו לדיווחים כי ישראל מתכוננת לקראת תקיפה צבאית אפשרית באירן, ולדיווחים לפיהם היא עלולה לצאת לצאת אליה מבלי להודיע קודם לכן לארצות הברית, אמר פאנטה כי ברור לו שמדובר ב"ימים של חרדה", והבהיר: "בכל מערכת יחסים הדוקה, חייב להיות אמון וביטחון הדדי, וגם לישראל יש אחריות לדאוג ליעדים המשותפים שלנו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אבו מאזן נפגש עם בכירי "ישראל יוזמת" בראמללה, אפריל 2011. עומר מירון
לדברי פנטה, ישראל מנסה לערער את מעמד הפלסטינים. אבו מאזן/עומר מירון

בהתייחסו לבחירות במצרים, פנטה אמר כי על ישראל להתפייס עמה מחדש, כמו גם עם טורקיה. "אין זה בלתי-אפשרי", הבהיר, וציין שיש מחוות מסוימות שיש לקדמן, אולי ברומזו להתנצלות לגבי המשט לעזה, שטורקיה תולה בה את חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. כמו כן, פאנטה בירך על קיום הבחירות במצרים, אך אמר כי יש לקדם את המעבר לשלטון אזרחי, וקרא לכל שלטון חדש לשמור על הסכם השלום מול ישראל.

התרה בישראל: "שבו כבר לשולחן המו"מ המזורגג"

פנטה ציין כי תהליך השלום מול הפלסטינים "גוסס" זה שנה, ואמר כי האינטרס של ישראל צריך להיות להחיותו ולא לערער את מעמדה של הרשות הפלסטינית.

בהתייחסו לקיפאון המדיני, קרא בתקיפות לישראל: "שבו (עמם) כבר לשולחן המזורגג". הוא הפציר בישראל להמשיך להעביר את כספי המסים שהחרימה מהפלסטינים, ולחפש כל דרך של שיתוף פעולה אפשרי. כדוגמה, ציין את מנגנוני הביטחון המשותפים לישראל, לפלסטינים ולארצות הברית

בתוך כך, יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, נועדה לפנות בוקר בוושינגטון עם שר ההגנה פנטה. השניים דנו ביחסי ישראל וארצות הברית, על רקע המאבק בגרעין האירני והקיפאון בתהליך המדיני עם הפלסטינים. "העולם צריך לעצור את אירן. סנקציות חריפות וקשות יותר נדרשות ללא דיחוי", אמרה לבני לפנטה והוסיפה כי "הקיצונים במזרח התיכון מנצלים את הדמוקרטיה להתחזק". לדבריה, השינויים במזרח התיכון, לצד האיום האירני, "מחייבים את ישראל וארה"ב להדק את הברית האסטרטגית ביניהן כתשתית לכל אסטרטגיית פעולה אזורית שתשמור על בטחון ישראל ועל האינטרסים של ארצות הברית באזור".

עוד ציינה לבני כי "המאבק נגד אירן גרעינית והתנעתו מחדש של משא ומתן מדיני עם הפלסטינים יחזקו את מחנה הפרגמטים באזור", והוסיפה כי הברית האסטרטגית בין ישראל לארה"ב, "בכלל התחומים, ובראש ובראשונה במישור הביטחוני, חייבת להישמר מכל משמר".

עוד בנושא:
השמינייה הפשירה את כספי המסים של הרשות הפלסטינית
ברק על אירן: לא מפחדים, אך ייתכן שניאלץ לעמוד במבחן
השר פאנטה בביקור בישראל: נפעל יחד נגד האיום האירני

(עידכון ראשון: 01:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully