וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנינה לשני הישראלים שנכלאו בגיאורגיה באשמת שוחד

טל שלו וגלעד גרוסמן

2.12.2011 / 15:09

נשיא גיאורגיה מיכאיל סאאקשווילי נענה לבקשת הנשיא פרס לחון את שני הישראלים. השניים נחתו בישראל לפני זמן קצר. לפני כחצי שנה שלח אותם בית המשפט המקומי למאסר בפועל

אנשי העסקים רוני פוקס וזאב פרנקל, שנכלאו בגיאורגיה באשמת ניסיון שוחד לסגן שר האוצר המקומי, שוחררו מהכלא נחתו לפני זמן קצר (שישי) בישראל. המהלך אירע לאחר פנייתו של הנשיא, שמעון פרס, לעמיתו הגיאורגי מיכאיל סאאקשווילי, בבקשה כי יחון את שני הישראלים. בשדה התעופה בטיליביסי ליווה אותם שגריר ישראל במדינה, יצחק גרברג.

רוני פוקס, ששוחרר מהכלא הגיאורגי לאחר שהורשע בניסיון לנתינת שוחד. דרור עינב
רוני פוקס לאחר נחיתתו בישראל/דרור עינב

שר החוץ, אביגדור ליברמן, שוחח עימם לפני זמן קצר ואמר כי הוא שמח שלאחר זמן רב יוכלו לשוב ולעשות את השבת בארץ. פוקס ופרנקל הודו לשר על מאמצי משרד החוץ ושאר הגורמים בישראל להביא לסיום הפרשה. גם בבית הנשיא הביעו שביעות רצון מהחלטתו של נשיא גיאורגיה, ומהיענותו לבקשת הנשיא לשחרר את שני האזרחים הישראלים.

בתו של פרנקל, איריס, סיפרה כי הבוקר קיבלה הודעה על השחרור הצפוי של אביה. "זה יום שישי שמח. תהיה לנו ארוחת שישי מאוד שמחה", אמרה. "זאת פעם ראשונה אחרי למעלה משנה שאני רואה אותו, ואנחנו רוצים לראות שהכול בסדר. זה הדבר הכי חשוב כרגע". במשפחתו של פוקס ביקשו להודות באופן אישי לנשיא שמעון פרס, לשרים לחברי כנסת ולגורמים רבים נוספים שלקחו חלק בסיוע לשחרורו של רוני. הם אף ציינו כי "הדבר שרוני זקוק לו כעת יותר מכל אחרי התקופה הקשה שעבר הוא מנוחה וזמן עם בני משפחתו".

זאב פרנקל ורוני פוקס ששוחררו מהכלא בגיאורגיה נוחתים בשדה דב. דרור עינב
רוני פוקס וזאב פרנקל/דרור עינב

לוואלה! חדשות נודע ששר החוץ אביגדור ליברמן פעל רבות כדי לקדם את השחרור, ונפגש פעמיים עם נשיא גיאורגיה ודן עמו על הנושא. גם נשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון, ניסה להתערב לטובת שני הישראלים. לאחר שהושגה הסכמה עקרונית בין ליברמן לנשיא גיאורגיה, פנה הנשיא פרס אל מקבילו הגיאורגי. עוד נודע, כי במהלך המשא ומתן לשחרורם של השניים, עלתה הצעה לשחררם בתמורה לכך שקבוצת רוכשים ישראלית תרכוש את בנין הפרלמנט הישן של גיאורגיה תמורת 140 מיליון דולר, כאשר 100 מיליון מתוכם יקוזזו תמורת החוב של שלטונות גיאורגיה לפוקס ופרנקל. אולם, ההצעה לא יצאה לפועל לאחר שקבוצת הרוכשים הישראלית חששה שהדבר לא יבטיח את השחרור.

פרקליטו של פרנקל, עו"ד מרדכי ציבין, אמר כי מדובר בפרשה סבוכה במדינה שעדיין נגועה במחלות מעבר מדיקטטורה לדמוקרטיה. "יש לברך את שר החוץ אביגדור ליברמן, אשר לולא התערבותו כנראה לא היתה הפרשה באה לסיומה הטוב. ישראלים הפועלים במדינות שאינן דמוקרטיות צריכים לחשוש וללמוד לקח חשוב מפרשיה זו".

נשלחו ל-7 ו-6.5 שנות מאסר בפועל

לפני כחצי שנה גזר בית המשפט בטיבילסי עונשי מאסר על שני אנשים העסקים הישראלים. פוקס נשלח לשבע שנות מאסר בפועל ואילו פרנקל נשלח ל-6.5 שנות מאסר בפועל. על פוקס הוטל גם קנס בסך 500 אלף לארי (כמיליון שקלים), ואילו על פרנקל הוטל קנס בשיעור של 100 אלף לארי (כ-200 אלף שקלים).

רשויות החוק בגיאורגיה טענו כי פרנקל, יזם המתגורר בגיאורגיה כבר 25 שנה ובעל קשרים ענפים עם צמרת השלטון והכלכלה שהיה איש קשר של פוקס בעת שנחתם ההסכם ב-93', נפגש עם סגן השר בשליחותו של פוקס, והציע לו שוחד של חמישה מיליון דולר כדי להאיץ את העברת הכספים. פוקס ופרנקל, יחד עם שותפם היווני, נפגשו שוב עם חראידזה באוגוסט האחרון, באיסטנבול, והציעו לו שבעה מיליון דולר שוחד.

הפגישה הוקלטה על ידי חראידג'ה ונכח בה גם סוכן סמוי שהוצג כמתורגמן. בפגישה נקבע כי ממשלת גיאורגיה תשלם 72 מיליון דולר לפוקס, בתנאי שיחזיר להם שבעה מיליון, שהם דמי השוחד. כמו כן, הם נדרשו להצהיר כי בכוונתם להשקיע 50 מיליון דולר בגיאורגיה.

כחודש לאחר מכן הגיעו השניים לגיאורגיה, לאחר שקיבלו הזמנה מראש הממשלה ניקא ג'ילאורי, שהודיע להם שהוא משוכנע שבעקבות המשא ומתן שניהלו עם משרד האוצר, ניתן יהיה למצוא פתרון לסכסוך בין הצדדים. כאשר הגיעו פוקס ופרנקל לעיר באטומי, הם נפגשו עם סגן השר במסעדה, שם הם נעצרו על ידי המשטרה. השניים טוענים מנגד, כי חתמו על עסקה עם סגן השר לאחר ששאלו אותו אם קיבל אישור לכך מראש הממשלה, וגם דרשו לקבל קבלה על הכסף שיחזירו.

עוד בנושא
גיאורגיה: עונשי מאסר כבדים לישראלים שהואשמו בשוחד
היום בגיאורגיה: משפט לשני אנשי עסקים ישראלים
הפגנה בת”א: ”לשחרר ישראלים העצורים בגאורגיה”

(עדכון אחרון: 19:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully