וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיאורגיה: עונשי מאסר כבדים לישראלים שהואשמו בשוחד

1.4.2011 / 10:49

בימ"ש בטביליסי גזר 7 שנות מאסר על רוני פוקס ו-6.5 שנות מאסר על זאב פרנקל - שני אנשי העסקים הישראלים שהואשמו בניסיון לשחד את סגן שר האוצר של גיאורגיה

בית משפט בטביליסי בירת גיאורגיה, גזר הבוקר (שישי) עונשי מאסר על אנשי העסקים הישראליים רוני פוקס וזאב פרנקל, שהואשמו בניסיון לשחד את סגן שר האוצר המקומי, אבטאנדיל חראידג'ה. פוקס נשלח לשבע שנות מאסר בפועל ואילו פרנקל נשלח ל-6.5 שנות מאסר בפועל. על פוקס הוטל גם קנס בסך 500 אלף לארי ואילו על פרנקל הוטל קנס בשיעור 100 אלף לארי.

פרקליטו הראשי של פוקס בגיאורגיה, עו"ד ארצ'יל קבילשווילי, אמר כי מרשו יערער על הרשעתו ויתבע את גיאורגיה בבית המשפט לזכויות האדם בשטרסבורג. "התנהגותה של המדינה מפרה את כללי היסוד של זכויות האדם והחוק הבינלאומי בכל היבט של משפט זה", אמר קבילשווילי.

איריס פרנקל, ביתו של אחד מהמורשעים, אמרה הבוקר לוואלה! חדשות כי "זה יום מאוד קשה. לא הופתענו מההרשעה, אבל לא ציפינו שהעונש יהיה כל כך קשה". היא הביעה חשש שתנאי המעצר של פוקס ופרנקל יוחמרו בעקבות גזר הדין. "מונעים מאתנו כבר חצי שנה להיפגש אתם. ההתנהלות של הרשויות בגיאורגיה לא תאמן, וזה הופך את זה לאפילו יותר קשה".

מאז מעצרו פרנקל מתכתבת עם אביה, אולם לדבריה היא לא יודעת עד כמה הדברים שהוא כותב לה אכן נכונים, וכמה מהם עברו סינון מצד הרשויות המקומיות."אני מקווה שממשלת ישראל תמשיך להפעיל לחץ על ממשלת גיאורגיה, כי לכולם ברור שמדובר בתרגיל שנועד לגרום לאבא שלי ולרוני פוקס לוותר על הכסף שחייבים להם", טענה פרנקל.

סגן השר הקליט את שיחת השוחד

פוקס ופרנקל נעצרו לפני כארבעה חודשים, ומאז הם מכחישים בתוקף את ההאשמות, וטוענים כי הרשויות בגיאורגיה "תפרו להם תיק" כדי להתחמק מתשלום פיצויים בסך קרוב ל-100 מיליון דולר לפוקס ולשותפו היווני, כפי שהורה בית הדין לבוררות של הבנק העולמי. זאת, לאחר שממשלת גיאורגיה חזרה מהסכם שנחתם עם פוקס בתחילת שנות ה-90, שהעניק לו רישיון בלעדי לשנע ולמכור נפט וגז מגאורגיה במשך 30 שנה.

רשויות החוק בגיאורגיה טענו כי פרנקל, יזם המתגורר בגיאורגיה כבר 25 שנה ובעל קשרים ענפים עם צמרת השלטון והכלכלה שהיה איש קשר של פוקס בעת שנחתם ההסכם ב-93', נפגש עם סגן השר בשליחותו של פוקס, והציע לו שוחד של חמישה מיליון דולר כדי להאיץ את העברת הכספים. פוקס ופרנקל, יחד עם שותפם היווני, נפגשו שוב עם חראידזה באוגוסט האחרון, באיסטנבול, והציעו לו שבעה מיליון דולר שוחד.

הפגישה הוקלטה על ידי חראידג'ה ונכח בה גם סוכן סמוי שהוצג כמתורגמן. בפגישה נקבע כי ממשלת גיאורגיה תשלם 72 מיליון דולר לפוקס, בתנאי שיחזיר להם שבעה מיליון, שהם דמי השוחד. כמו כן, הם נדרשו להצהיר כי בכוונתם להשקיע 50 מיליון דולר בגיאורגיה.

כחודש לאחר מכן הגיעו השניים לגיאורגיה, לאחר שקיבלו הזמנה מראש הממשלה ניקא ג'ילאורי, שהודיע להם שהוא משוכנע שבעקבות המשא ומתן שניהלו עם משרד האוצר, ניתן יהיה למצוא פתרון לסכסוך בין הצדדים. כאשר הגיעו פוקס ופרנקל לעיר באטומי, הם נפגשו עם סגן השר במסעדה, שם הם נעצרו על ידי המשטרה. השניים טוענים מנגד, כי חתמו על עסקה עם סגן השר לאחר ששאלו אותו אם קיבל אישור לכך מראש הממשלה, וגם דרשו לקבל קבלה על הכסף שיחזירו. פרקליטו של פרנקל, עו"ד מרדכי ציבין, אמר לפני תחילת המשפט כי הוא משוכנע שהשניים יורשעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully