וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנה בת"א: "לשחרר ישראלים העצורים בגאורגיה"

גלעד גרוסמן

24.1.2011 / 14:36

קרובי משפחה וחברים של רוני פוקס, החשוד יחד עם שותפו זאב פרנקל בניסיון לשחד את ממשלת גאורגיה, יצאו היום להפגין מול השגרירות בת"א על "העוקץ" לדבריהם של הממשלה הגאורגית

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל)

כ-20 קרובי משפחה וחברים של רוני פוקס, איש העסקים הכלוא בגאורגיה באשמת שוחד, הפגינו היום (שני) מחוץ לשגרירות גאורגיה בתל אביב, בניסיון להעלות מודעות למשפטו וכן להזהיר אנשי עסקים ישראלים מלנהל עסקים במדינה. בית דין לבוררות של האיחוד האירופי קבע בעבר כי גיאורגיה חייבת לפוקס ולשותפו סכום של 100 מיליון דולרים בגין תיווך שהשניים ערכו בעסקת גז גדולה.

לאחר שנים של מאבקים משפטיים מול הממשלה בטביליסי שעיכבה את מתן התשלום, הוזמנו פוקס ושותפו לפגישה עם סגן שר האוצר המקומי. בפגישה, שתועדה על ידי השלטונות, הוקלט פוקס משיב בחיוב להצעה לפיה המדינה תשלם לו 72 מיליון דולרים, והוא לכאורה ישיב להם שבעה מיליון דולרים - הסכום אותו מגדירה הממשלה כדמי שוחד.

במשפטם של פוקס ושותפו זאב פרנקל, שנפתח לפני כשבועיים,
טענו השניים כי "תפרו" להם תיק בכוונה להימנע מלשלם לפוקס את הכספים המגיעים לו. לדבריהם, במסגרת ויתור על חלק מהכספים שהייתה חייבת הממשלה לשניים, ובכדי להגיע להסדר מהיר, הם התחייבו לשלם את השוחד - וכך נפלו במלכודת.

השניים הציגו הזמנה שקיבלו מראש הממשלה הגאורגי ניקא ג'ילאורי, שהודיע להם כי הוא משוכנע שבעקבות המשא ומתן שניהלו עם משרד האוצר המקומי, ניתן יהיה למצוא פתרון לסכסוך בין הצדדים, וביקשם להגיע למדינה. השניים טוענים עוד כי חתמו על עסקה עם סגן השר לאחר ששאלו אותו אם קיבל אישור לכך מראש הממשלה, וגם דרשו לקבל קבלה על הכסף שיחזירו.

"פרשה פוליטית יותר מאשר משפטית"

לדברי עיתונאי גאורגי שעוקב אחר המשפט, מומחים פוליטיים במדינה מציינים את העובדה כי מעצרם של השניים, וכן חקירות נוספות שנפתחו נגד אנשי עסקים ישראלים, מתרחשים בתקופה שבה גאורגיה מנסה לחמם את יחסיה עם אירן.

במקביל, לפני כשבועיים פנו פרקליטיו של פוקס לבית הדין האירופי לזכויות אדם בשטרסבורג, בטענה שממשלת גאורגיה טמנה לו פח וכי למעשה הוא מוחזק כבן ערובה במטרה שלא לשלם לו את הכספים המגיעים לו. השניים אינם מורשים להיפגש עם בני משפחותיהם, והותר להם להיפגש רק עם עורכי דינם. "אני רוצה לקוות שלא מדובר במשפט מכור, שהגיאורגים יתנהגו בצורה הוגנת כראוי למדינת חוק ושהם יצאו זכאים", אמרה איריס, בתו של פרנקל, עם פתיחת המשפט.

במקביל למשפט, פרקליטו של פרנקל, עו"ד מרדכי ציבין, פנה לחברי פרלמנט אירופים במטרה להוביל לכך שתוקם ועדת חקירה לפרשה או שיישלח משקיף מטעם האיחוד לבית המשפט בטיבילסי. זאת, בניסיון להפעיל לחץ פוליטי, על מקרה אותו הגדיר גורם הקשור למשפט כ"פרשה פוליטית יותר מאשר משפטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully