וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום בגיאורגיה: משפט לשני אנשי עסקים ישראלים

גלעד גרוסמן

11.1.2011 / 2:30

משפטם של אנשי העסקים הישראלים רוני פוקס וזאב פרנקל, ייפתח היום בגיאורגיה. השניים המואשמים בניסיון לשחד את סגן שר האוצר המקומי, וטוענים להתנכלות בעקבות חוב גיאורגי לפוקס

לאחר דחיה של שבוע, ייפתח היום (שלישי) בטביליסי בירת גיאורגיה משפטם של שני אנשי עסקים ישראליים, רוני פוקס וזאב פרנקל, המואשמים בניסיון לשחד את סגן שר האוצר המקומי, אבטאנדיל חראידג'ה. "זאת פרשה פוליטית יותר מאשר משפטית", אמר גורם המעורב בפרשה.

פוקס ופרנקל נעצרו לפני כחודשיים, ומאז הם מכחישים בתוקף את ההאשמות , וטוענים כי הרשויות בגיאורגיה "תפרו להם תיק" כדי להתחמק מתשלום פיצויים בסך קרוב ל-100 מיליון דולר לפוקס ולשותפו היווני, כפי שהורה בית הדין לבוררות של הבנק העולמי. זאת, לאחר שממשלת גיאורגיה חזרה מהסכם שנחתם עם פוקס בתחילת שנות ה-90, שהעניק לו רישיון בלעדי לשנע ולמכור נפט וגז מגאורגיה במשך 30 שנה.

לטענת רשויות החוק בגיאורגיה, פרנקל, יזם המתגורר בגאורגיה כבר 25 שנה ובעל קשרים ענפים עם צמרת השלטון והכלכלה שהיה איש קשר של פוקס בעת שנחתם ההסכם ב-93', נפגש עם סגן השר בשליחותו של פוקס, והציע לו שוחד של חמישה מיליון דולר כדי להאיץ את העברת הכספים. פוקס ופרנקל, יחד עם שותפם היווני, נפגשו שוב עם חראידזה באוגוסט האחרון, באיסטנבול, והציעו לו שבעה מיליון דולר שוחד. הפגישה הוקלטה על ידי חראידג'ה ונכח בה גם סוכן סמוי שהוצג כמתורגמן. בפגישה נקבע כי ממשלת גאורגיה תשלם 72 מיליון דולר לפוקס, בתנאי שיחזיר להם שבעה מיליון, שהם דמי השוחד. כמו כן, הם נדרשו להצהיר כי בכוונתם להשקיע 50 מיליון דולר בגאורגיה.

כחודש לאחר מכן הגיעו השניים לגיאורגיה, לאחר שקיבלו הזמנה מראש הממשלה ניקא ג'ילאורי, שהודיע להם שהוא משוכנע שבעקבות המשא ומתן שניהלו עם משרד האוצר, ניתן יהיה למצוא פתרון לסכסוך בין הצדדים. כאשר הגיעו פוקס ופרנקל לעיר באטומי, הם נפגשו עם סגן השר במסעדה, שם הם נעצרו על ידי המשטרה. השניים טוענים מנגד, כי חתמו על עסקה עם סגן השר לאחר ששאלו אותו אם קיבל אישור לכך מראש הממשלה, וגם דרשו לקבל קבלה על הכסף שיחזירו.

"מקווים שלא מדובר במשפט מכור"

פוקס הינו איש עסקים המקורב לפוליטיקאים, אנשי עסקים ואנשי תקשורת בישראל. גורם המעורב בפרשה הוסיף כי גורמים בכל העולם, בהם פוליטיקאים באירופה וארה"ב ובישראל, נרתמו לסייע לו ושוקלים לפנות בשמם של השניים למוסדות בינלאומיים. "לא ברור לנו על מה הם מוחזקים שם, אני מקווה שהמאמצים הרבים יביאו לשחרורם", אומרת איריס, בתו של פרנקל. "ברור שזה תרגיל עוקץ, ואין להאשמות נגדם שום קשר למה שקרה בפועל".

פרנקל סיפרה כי מאז המעצר לא ניפגשה עם אביה ולא שוחחה אותו, מכיוון שמותר לו להיפגש רק עורך דינו ועם השגריר הישראלי. "שמעתי שמתייחסים אליהם בסך הכל בסדר, אבל מדובר בתנאים לא קלים. לאבא שלי לא היה חלק בתביעה של פוקס ואין לו דרישות כספיות מגאורגיה, הוא בסך הכל ניסה לתווך בין שני הצדדים. כנראה שהרשויות רוצות שפוקס יוותר על הכסף, אבל אבא שלי ממש לא צד לזה". פרנקל הביעה חשש מתוצאות המשפט. "אני רוצה לקוות שלא מדובר במשפט מכור, שהגיאורגים יתנהגו בצורה הוגנת כראוי למדינת חוק ושהם יצאו זכאים".

פרקליטו של פרנקל, עו"ד מרדכי ציבין, שהביא לשחרורו של סא"ל יאיר קליין ממאסר ברוסיה, אמר כי הוא משוכנע שהשניים יזוכו. "נוכיח כי בכל הפרשה הזאת מדובר בעסקים לגיטימיים וכי לא היה כאן שום מעשים פליליים", אמר לפני צאתו לגאורגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully