וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקלת הבטיחות בתרגיל צה"ל: "גם אזרחים היו בסכנה"

1.12.2011 / 13:50

בצה"ל ממשיכים לחקור את נסיבות התקרית שבמהלכה התפוצצו שני פגזים במרחק של כ-100 מטרים מהרמטכ"ל גנץ. הביקורת מופנית למתכנני התרגיל, קציני מערך הבקרה ולקצין הבטיחות

בצה"ל ממשיכים גם היום (חמישי) לחקור את תקרית הבטיחות החמורה שאירעה אתמול בתרגיל בצאלים, במהלכה סטו שני פגזים ממסלולם והתפוצצו במרחק של כ-100 מטרים מהרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ ומפקד פיקוד המרכז אלוף אבי מזרחי. פרטיו הראשונים של התחקיר יוצגו ככל הנראה כבר היום למפקד זרוע היבשה אלוף סמי תורג'מן. התרגיל החטיבתי של אוגדת חיצי האש הסתיים היום, לאחר שאתמול אישר הרמטכ"ל גנץ להמשיך את התרגיל ללא שימוש בארטילריה.

במסגרת התחקיר התברר כי אחד הפגזים פגע בקו מתח גבוה של חברת החשמל וגרם לניתוק זרם החשמל למאות בתי יישובים באזור, בין היתר בקיבוצים צאלים, רתמים ורביבים. תושבים שמתגוררים באזור טוענים כי אזרחים שנסעו על כביש 222 נשקפה סכנה כתוצאה מחריגת גבולות הגזרה של התרגיל. אחד התושבים אמר כי "עבירת הבטיחות שנעשתה סיכנה לא רק חיילים, אלא גם אזרחים. בנס זה נגמר ללא נפגעים".

גורם צבאי שלל את טענת התושבים לפיה אנשי חברת החשמל התעכבו בתיקון הפגיעה בתשתית החשמל באזור. הגורם הצבאי הסביר כי מיד עם קבלת התלונה, המתינו אנשי המרכז לאימוני יבשה במקום וליוו את הטכנאים מהכביש לעבר קו המתח בבטחה. לדברי הגורם הצבאי, "מרגע בו התקבלה הידיעה על הפגיעה בחשמל, נציגי צה"ל בשטח עשו את הכל כדי לכוון את עובדי חברת החשמל לנקודה ולא נשקפה להם סכנה כלל מאחר והירי הארטילרי פסק בהוראת הרמטכ"ל. מה שכן היה נדרש תיאום מול צה"ל".

ממצאים ראשוניים של התחקיר מפנים ביקורת כלפי הקצינים שתכננו את התרגיל, הקצינים שנמנו על מערך הבקרה וכפי שפורסם כבר אתמול לקצין הבטיחות של התרגיל. במסגרת התחקיר ייבדקו ההכשרות המתאימות לבקרי התרגיל ולקציני הבטיחות, ריענון הנהלים וכן יינתן דגש מרכזי לתפקודו של קצין הבטיחות של סוללת התותחנים. קצין בזרוע היבשה אמר אמש כי בשלב זה נדחו טענות של קציני בטיחות, לפיהן מדובר בטעות בשיקול דעת מאחר שהוא היה חשוף לנתונים שהעידו על סטייה חדה בקנה.

עוד בנושא:

הדיווח הראשוני על תקרית הבטיחות החמורה בתרגיל
התקלה בתרגיל בדרום: "קצין הבטיחות התעלם מסטייה"

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully