וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקלה בתרגיל בדרום: "קצין הבטיחות התעלם מסטייה"

30.11.2011 / 16:10

פרסום ראשון: מתחקיר האירוע בו נפלו שני פגזים במרחק מאות מטרים מהרמטכ"ל בני גנץ, עולה כי קצין הבטיחות זיהה סטייה בקנה - אך לא פעל לעצירת הירי. "אירוע חמור, עם חשד לרשלנות"

חשד לרשלנות בתרגיל בצאלים במהלכו נחתו פגזים סמוך למקום בו שהה הרמטכ"ל בני גנץ: קצין הבטיחות של סוללת התותחנים שירתה את שני הפגזים זיהה סטייה בקנה בטרם הירי – ולא ייחס לכך חשיבות. כך עולה מתחקיר ראשוני של האירוע החמור שאירע הבוקר (רביעי) בבסיס האימונים בדרום. יודגש כי סטייה בקנה, גם קלה ביותר, בכוחה להביא לשינוי משמעותי ביעד הנפגע. קצין בזרוע היבשה אמר כי "זהו אירוע חמור מאוד, עם חשד לרשלנות".

הרמטכ"ל בני גנץ מבקר בעוצבת געש שבפיקוד הצפון, מאי 2011. דובר צה"ל
הפגזים נחתו מאות מטרים ממנו. הרמטכ"ל גנץ/דובר צה"ל

בעקבות האירוע, הורה הרמטכ"ל לעצור את התרגיל בו נכח. איש לא נפגע בתקרית, ולא דווח על נזק. אימוני הארטילריה במערכת שממנה נורו הפגזים הושבתו עד לבירור התקלה. באימון השתתפו גם אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי, ומפקד זרוע היבשה, אלוף סמי תורג'מן, שמונה על ידי הרמטכ"ל לעמוד בראש ועדת חקירה, שתבחן את הנסיבות שהובילו לתקרית.

"האירוע יטופל ביסודיות"

קצין תותחנים ראשי, תת-אלוף דוד סויסה, החל לתחקר באופן אישי את האירוע. כפי המסתמן, כאמור, קצין הבטיחות זיהה את הסטייה – אך לא עצר את הירי. קצין בזרוע היבשה הסביר כי "זוהתה היסחפות קנה בסטייה של 110 אלפיות, וקצין הבטיחות כנראה התעלם מהנתונים, ובמקום לבצע סדרת פעולות טכניות, תוך כדי הערה ברורה לצוות בסוללה, הפעילות נמשכה". קצין אחר בזרוע היבשה אמר כי "האירוע יטופל ביסודיות, כדי לאתר את הסיבה לכשל ולמנוע אירועים דומים בעתיד". יצוין כי לדברי הקצין בזרוע היבשה, חטיבת המילואים שהתאמנה ביצעה תרגיל "על יבש" בשבוע שעבר לפני התרגיל "על רטוב" שבוצע בימים האחרונים וטרם הסתיים.

גנץ הגיע לאימון בשעות הבוקר, כדי לקבל סקירה מהמפקדים על אודות מתווה התמרון ועל היעדים שהוצבו לחיילי המילואים שהשתתפו בו. שני הפגזים נורו לעבר מטרות מדומות, סטו ממסלולם ונחתו מחוץ לתחום שהוצב להם.

לדברי הרמטכ"ל, מדובר בתקרית חמורה מאוד, ובתקלה שיש להסיק מיד מה גרם לה. גורם צבאי העריך כי לולא נכח הרמטכ"ל באופן אישי באימון והבחין בעצמו בתקלה, הרי ש"יכול היה להיגרם אסון". גורם צבאי אחר אמר כי מכיוון שטרם התברר לחלוטין אם מקור התקלה הוא בבעיה טכנית במערכת הארטילרית או בכיול שגוי שלה, שכתוצאה ממנה לא נודע למפעיליה כי בתחום הירי נמצאים חיילים, בשלב זה הוחלט לעצור את השימוש במערכת.

עוד בנושא:
פגזים נפלו ליד הרמטכ”ל: ”כנראה בשל טעות אנוש”
חיילים שיגרו בשוגג טיל נ”ט לעבר חבריהם
חייל נורה בגבו באימון בגולן, מצבו קשה

לפניות לכתב:
amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully