וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגזים נפלו ליד הרמטכ”ל: ”כנראה בשל טעות אנוש”

30.11.2011 / 9:00

חיילים מחטיבת מילואים שהשתתפו בתמרון סמוך לבסיס צאלים ירו שני פגזים, שהתפוצצו סמוך למקום בו עמד רב-אלוף גנץ. איש לא נפגע והתרגיל הופסק. השימוש במערכת התקולה הושבת בכל הצבא

שלושה חודשים בלבד אחרי שחיילים מחטיבת כפיר שיגרו בטעות טיל לעבר חבריהם לכוח, שוב תקרית אימונים חמורה בצה"ל: הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הורה לעצור תרגיל צבאי בו נכח הבוקר (רביעי) בדרום הארץ, אחרי ששני פגזים שנורו במהלכו נפלו עשרות מטרים מחיילים שהשתתפו בו, וכמאה מטרים בלבד מהמקום שבו עמד בעצמו.

איש לא נפגע בתקרית, שנערכה באימון של חטיבת מילואים, ולא דווח על נזק. אימוני הארטילריה במערכת שממנה נורו הפגזים הושבתו עד בירור התקלה. באימון השתתפו גם מפקד פיקוד מרכז, אלוף אבי מזרחי, ומפקד זרוע היבשה, אלוף סמי תורג'מן, שמונה על ידי הרמטכ"ל לעמוד בראש ועדת חקירה, שתבחן את הנסיבות שהובילו לתקרית. מבדיקה ראשונה מסתמן שמדובר בטעות אנוש של חיילי התותחנים שהיו מעורבים בתרגיל, ולא בתקלה טכנית. גורם צבאי אמר כי מפקד הגדוד העביר לחיילים נתונים על מטרות מסוימות שעליהם להפגיז, אך החיילים, ככל הנראה, הזינו למערכת נתונים שגוים.

הרמטכ"ל בני גנץ בתרגול פתע בחטמ"ר הבקעה. דובר צה"ל
הרמטכ"ל איפשר להמשיך את התרגיל, אך ללא ירי ארטילרי/דובר צה"ל

בתום התייעצות עם אלוף פיקוד מרכז, אבי מזרחי, שערך גם הוא בדיקה בשטח, ווידא שאיש לא נפגע, אישר גנץ לחיילים להמשיך בתרגיל, אך ללא ירי ארטילרי. ועדת החקירה תבדוק את תקרית האימונים החמורה, כדי לאתר את הסיבות שהובילו לחריגה ממגבלות הבטיחות שהוצבו בתרגיל, ולסטייה ממסלול הירי של הפגזים.

"היה יכול להיגרם אסון"

גנץ הגיע לאימון בשעות הבוקר, כדי לקבל סקירה מהמפקדים על אודות מתווה התמרון ועל היעדים שהוצבו לחיילי המילואים שהשתתפו בו. שני הפגזים נורו לעבר מטרות מדומות, סטו ממסלולם ונחתו מחוץ לתחום שהוצב להם.

לדברי הרמטכ"ל, מדובר בתקרית חמורה מאוד, ובתקלה שיש להסיק מיד מה גרם לה. גורם צבאי העריך כי לולא נכח הרמטכ"ל באופן אישי באימון והבחין בעצמו בתקלה, הרי ש"יכול היה להיגרם אסון". גורם צבאי אחר אמר כי מכיוון שטרם התברר לחלוטין אם מקור התקלה הוא בבעיה טכנית במערכת הארטילרית או בכיול שגוי שלה, שכתוצאה ממנה לא נודע למפעיליה כי בתחום הירי נמצאים חיילים, בשלב זה הוחלט לעצור את השימוש במערכת.

עוד בנושא
חיילים שיגרו בשוגג טיל נ”ט לעבר חבריהם
חייל נורה בגבו באימון בגולן, מצבו קשה
מכונאי מוטס נפל ממסוק של צה”ל ונפצע קל


לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully