וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאט"ו מסתבכת בפקיסטן: מי פתח באש ראשון?

בפקיסטן ובאפגניסטן נפוצות גרסאות שונות לגבי האופן בו החלה התקרית בשבת, בה נהרגו 24 חיילים פקיסטנים בהפצצה. בנאט"ו מתנצלים עמוקות, אך הפקיסטנים עדיין חוסמים את האספקה שלהם

המצוקה אליה נקלעו כוחות נאט"ו באפגניסטן ופקיסטן רחוקה מסיומה, ובערי פקיסטן נמשכות גם היום (שני) ההפגנות הנזעמות על התקרית בשבת האחרונה, בה הפציצו מטוסי הברית הצפון אטלנטית בשוגג עמדות של הצבא סמוך לגבול אפגניסטן, והרגו 24 מהם. מעבר הגבול מפקיסטן לאפגניסטן עדיין סגור, זה היום השני ברציפות, בהוראת הרשויות האפגניות, וכמחצית האספקה המיועדת לכוח העצום של נאט"ו באפגניסטן תלויה על בלימה.

בנאט"ו ובארה"ב הביעו צער רב, מיהרו להתנצל על התקרית והבטיחו חקירה מלאה ושקופה שלה. מזכ"ל הברית, אנדרס פוג רסמוסן, שיגר מכתב לראש ממשלת פקיסטן, יוסוף ריזא גילאני, בו ביקש "להבהיר כי מותם של חיילים פקיסטנים הוא בלתי מקובל וראוי לגנאי בדיוק כמו מוות של אנשי נאט"ו או חיילים אפגנים".

הפגנות בפקיסטן נגד נוכחות ארה"ב ונאט"ו, 28 בנובמבר 2011. רויטרס
הפגנה נגד ארה"ב ונאט"ו בעקבות התקרית, היום בקראצ'י/רויטרס

ובכל זאת, ברור כבר כי הדעות חלוקות לגבי מה שהתרחש בשבת לפנות בוקר באותו אזור נידח במחוז מוחמנד. גורמים רשמיים באפגניסטן טענו אמש בעילום שם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי את היריות הראשונות בתקרית ירו דווקא החיילים הפקיסטנים, לעבר כוח משולב של צבא אפגניסטן וכוחות הקואליציה שפעלו מעבר לגבול - ובעקבות זאת הוזעק הסיוע האווירי שהפציץ את החיילים.

בפקיסטן מיהרו לדחות את הטענה הזו מכל וכל. "אין זו האמת", אמר הבוקר לעיתונאים דובר צבא פקיסטן, גנרל עתאר עבאס. "הם ממציאים תירוצים? מי בדיוק נפגע אצלם? היו להם אבידות?". עוד הוסיף כי ההפצצה על החיילים הפקיסטנים ארכה קרוב לשעתיים, ונמשכה גם לאחר שמפקדים פקיסטניים מקומיים יצרו קשר עם נאט"ו וביקשו להפסיקה.

בפקיסטן ממשיכים לעמוד בתוקף על הגרסה לפיה באזור לא הייתה כל פעילות עוינת, וכי רוב החיילים נמו את שנתם כשהחלה ההפצצה. מקורות בטחוניים פקיסטניים מסרו לסוכנות AP כי החיילים שהיו ערים בעמדות השמירה שמעו יריות שנפתחות לעברם מכיוון הגבול האפגני, השיבו אש לעבר מקורות הירי - ואז החלו מטוסים להפציץ אותם. הפקיסטנים טוענים גם כי מיקום העמדות שהופצצו הופיע על מפות השליטה המשותפות לשני הצדדים, ובנאט"ו היו אמורים לשער שמדובר בבסיסים ידידותיים.

משאיות אספקה לכוחות נאט"ו תקועות במעבר הגבול מפקיסטן לאפגניסטן, שנסגר על ידי הרשויות, 27 בנובמבר 2011. רויטרס
משאיות אספקה תקועות במעבר הגבול מפקיסטן לאפגניסטן, אתמול/רויטרס

יש לציין כי אזור הגבול ההררי היווה פעמים רבות מוקד לעימות בין פקיסטן לארה"ב ונאט"ו, שהתלוננו לא פעם כי אנשי מיליציה יורים לעברם מעמדות הסמוכות לעמדות של הצבא הפקיסטני, שמואשם לעתים קרובות במתן חסות לחמושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully