וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בצפון מכפור שיהרוס גידולים טרופיים רבים

קובי דוד

27.11.2011 / 15:13

בעוד הטמפרטורות הולכות ויורדות והלילות נעשים קרים, החקלאים נהיים מודאגים. קיים חשש שתופעת הקרה - שפגעה בגידולים רבים ב-2008 - תחזור על עצמה גם השנה ותגרום לנזק בלתי הפיך

מזג האוויר הקר שצפוי להמשך השבוע על כל מאפייניו, הרוחות העזות ובעיקר הטמפרטורות הנמוכות בלילות, גורמים לחקלאים רבים בצפון, המגדלים בעיקר פירות טרופיים, להיכנס לכוננות גובהה. תופעת הקרה המפורסמת, בה הטמפרטורה על גבי הקרקע יורדת אל מתחת לאפס מעלות צלזיוס, יוצרת קרה - שכבת קרח שמצטברת על הצמחים בדרך כלל קרוב לקרקע - שעלולה לפגוע בגידולים ולגרום לנזק בלתי הפיך.

עיקר הגידולים הרגישים לתופעת הקרה, הינם גידולים טרופיים כגון: אבוקדו, ליצ'י, בננה ומנגו, הזקוקים לטמפרטורות חמות על מנת להבשיל ולתת פרי עסיסי וצבעוני. בחודשי החורף הקרים נתונים הפירות הטרופיים לסכנת קרה, המתקרבת בצעדי ענק ללילות הקרובים.

"אין לנו תחזית ברורה למה שיקרה השבוע, נאלץ להתמודד עם מה שיגיע", סיפר חקלאי העוסק בגידול ושיווק מטעי בננות בגליל המערבי, עופר אריאל. לדבריו, "ברגע שתגיע קרה יהיה לנו פחות פרי לשווק. אנחנו מקווים שזה לא יפגע בעבודה השוטפת שלנו". חקלאי נוסף העוסק בגידול אבוקדו בקיבוץ דן שבעמק החולה הביע אף הוא דאגה. "אבוקדו הוא פרי טרופי שלא שורד את תופעת הקרה. הלילות האחרונים היו קרים, אך לא הגיעו מתחת לאפס. בנוסף, אורך הקרה עלול להגדיל את הנזק - ברגע שמדובר במספר שעות של קרה הפירות נושרים".

הטראומה של שנת 2008

בעקבות הצפי כי תחול ירידה משמעותית בטמפרטורות ולאור פגעי הקרה החמורים שאירעו בשנת 2008, במהלכם נפגעו רוב גידולי הפירות הטרופים, גובר החשש בקרב החקלאים כי המצב יחזור על עצמו גם השנה. "החשש תמיד קיים", אמר אריק אייזנמן העוסק בגידול מטעי אבוקדו וליצ'י בקיבוץ בית העמק הסמוך לנהריה. הוא הוסיף כי "ההיערכות היא גבוהה על מנת למזער נזקים. ישנה מערת השקיה שתפקידה לצנן את הטמפרטורות הנמוכות על ידי הזרמת מים".

חרף העובדה שהטמפרטורות עדיין לא צנחו מתחת לאפס, יש מי שזיהה סימנים המעידים על הבאות. ירון וייסמרק, חקלאי מקיבוץ געתון בגליל המערבי העוסק בגידולי אבוקדו, הבחין כבר בניצנים של ברד על השתילים. לדבריו, "אין הרבה מה לעשות במצב של קרה", אולם, "יש שתילים שניתן לעשות בהם ריסוס ובכך ליצור הפרדה עם מזג האוויר הקר". וייסמרק אף תיאר את ההשלכות שיכולות להתרחש בעקבות פגעי הקרה, "החשש הגדול הוא שהקרה של שנת 2008, שנמשכה כ-13 לילות בהם הטמפרטורה ירדה מתחת לאפס, תכה בנו שוב. אז יהיה נזק כבד שייפגע גם בגידולים של השנים הבאות".

לעומתו, יש מי שמנסה להרגיע את הרוחות. מיקי נוי, מדריך לגידולים טרופיים מטעם משרד החקלאות, אמר כי "התחזית של השירותים המטאורולוגיים לא צופה תופעת קרה בשלושת הימים הקרובים. יחד עם זאת, לא ניתן לדעת מתי זה יגיע אלינו".

נראה עוד, כי לא רק הגידולים הטרופים סובלים מנחת זרועה של הקרה, אלא גם הרפתנים שאמורים לחמם את הבקר שנמצא ברשותם. "זה טירוף לצאת לחלוב בשלוש לפנות בוקר", סיפר הרפתן רוני ליטבק מקיבוץ עמיר בגליל העליון. "הפרות סובלות מהקור הכבד וכדי לחמם את גופן הן אוכלות יותר מהרגיל, ובמקביל מייצרות את אותה כמות חלב. כתוצאה מהלילות הקרים, אנחנו חייבים לספק להן מזון נגיש, זמין ובכמויות גדולות מהרגיל".

עוד באותו נושא:
רק הקיץ: בזכות החורף הקריר השוק יוצף בפירות
"היקף נזקי החקלאות ב-2010: 170 מיליון שקל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully