וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: כך הפך זיוף חשבוניות למיזם משומן בעולם התחתון

אמיר זוהר

26.11.2011 / 0:05

השיטה השתכללה, הפעולות הסתמיות הפכו למיזם כלכלי מתוכנן וחברות רבות מצאו עצמן נשלטות בידי ארגוני פשע. כך הפכו החשבוניות המזוייפות לטרנד החדש של העבריינים בארץ

הפצת חשבוניות פיקטיביות הפכה בעשור האחרון ללהיט של ארגוני פשיעה בסדר הגודל של ריקו שירזי ושלום דומרני. אלה הבינו שאין צורך לסחור בסמים, לייבא נשים או להפעיל הימורים בלתי חוקיים, אם אפשר למכור פיסות נייר בעשרות מיליוני שקלים. אמנם מדובר בעבירה כלכלית מוכרת, עוד מהימים בהם מס הכנסה ומס ערך מוסף היו שני גופים נפרדים ועברייני הניירות היו דגי רקק ונוכלים מדופלמים, אלא שמאז כניסת ארגוני הפשיעה לענף הם שיכללו את השיטה.

לא עוד הפצה סתמית של חשבוניות פיקטיביות ומזויפות, אלא מיזם כלכלי מתוכנן היטב שמתבסס על שתי שיטות עיקריות. האחת, מתן הלוואות בריבית של השוק האפור לחברות במצוקת נזילות חריפה, ובהמשך - השתלטות על החברה ואילוץ הבעלים לפעול לפי הוראות ארגון הפשע, כשבראש ובראשונה מדובר בקבלת חשבוניות פיקטיביות.

השיטה השנייה מוכרת בשם "הונאת הקרוסלה" - אז יוצר ארגון הפשע מערך שלם של חברות שהוא השתלט עליהן, ושלמעשה מופעלות על ידי אנשי קש. כדי לשלשל לכיסם את תשלומי המע"מ, החברות מעבירות חשבוניות מהאחת לשנייה ועד לחברת הקצה, שבראשה עומד "קוף" - עבריין זוטר או נרקומן אומלל, שבתמורה לכמה אלפי שקלים מוכן להודות באשמה ולספוג את העונש.

האתגר הגדול של רשות המסים והיחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית של המשטרה (יאל"כ, להב 433) הוא לפצח את ה-"קופים" הללו ולהוכיח מי עומד בראש הפירמידה שמסובבת את הקרוסלה. עורכי הדין מהמחלקה המשפטית של רשות המסים טוענים כי כתב האישום שהוגש נגד שירזי יעמוד באתגר הזה. מנגד, הסנגורים טוענים כי בקרוב מאוד ישוחרר הלקוח שלהם למעצר בית.

תיק בן דוד

את המודל המשמעותי הראשון של "הונאת הקרוסלה" הפעיל בישראל יניב בן דוד, בן 32 מיהוד, עבריין אגרסיבי וברוטלי למדי. לפני מספר שנים הדהים בן דוד את הקהל הרחב כאשר התפרסם כעבריין שהשתלט על חברת "אשור", חברת ההתקנות הגדולה של "יס" ו"הוט", אלא שבקרוסלה שלו הסתובבו אז לפחות שש חברות נוספות. על חלקן הוא השתלט באמצעות הזרמת אשראי, האחרות היו פשוט פיקטיביות. בן דוד הפעיל בחברות הללו אנשי קש שבאמצעותם הוא גלגל חשבוניות פיקטיביות שנאמדו בעשרות מיליוני שקלים, ו-"סיפק" כוח אדם פיקטיבי לקבלנים ולחברות בתמורה לחשבוניות פיקטיביות, כמובן.

באחת הפרשות משנת 2007, שחשפו את בן דוד גם ליחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה), תועדו אנשיו של בן דוד מעבירים לקבלן בעז יונה "שקיות ענקיות עם כסף מזומן". מדובר בהלוואות אשר ניתנו לקבלן פושט הרגל, שבתמורה מסר לחברת בילבו של בן דוד צ'קים של חברת חפציבה, והסכים לקבל מבילבו חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מיליוני שקלים.

בן דוד ואחיו הראל הפעילו כבר משנת 2000 מערך ארגוני היררכי, עם אנשי קש מהימנים, ביריונים ברוטלים, רואי חשבון ממולחים ויועצים משפטיים מקצועיים. המערך הפיץ חשבוניות פיקטיביות ופעל גם בשוק האפור באמצעים אלימים וחוקיים. חלפו כשבע שנים עד שיצחק אברג'ל וחברו הטוב דאז, שלום דומרני, הבחינו בתזרים המזומנים העצום של בן דוד, וכמו שקורה תמיד בעולם התחתון, הם כפו עליו את השותפות שלהם.

חוקרי להב 433 שעקבו אז אחרי אברג'ל ודומרני נדהמו לגלות את סדר הגודל של המיזם ולקחו לידיהם את הטיפול בתופעה, שעד אז זכתה לטיפול רפה של רשות המסים. אברג'ל ודומרני חמקו אמנם מהרשעה פלילית, אבל ב-2008 נעצרו כמה מאנשיהם, וביניהם פעיל בכיר של מפלגת קדימה באשקלון, איתן קסנטיני, בחשד שקיבל מחברות קש של בן דוד חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כשני מיליון שקלים.

קסנטיני, שלפי המשטרה ניהל עם דומרני את הפאב "פישנזון" במרינה של אשקלון, טען בחקירה שלו כי הוא "נעקץ" על ידי החברות של בן דוד, בסופו של דבר לא הוגש נגדו כתב אישום והוא אף נבחר למועצת העיר אשקלון, עם זאת השבוע הורשע בן משפחתו, מוטי קסנטיני, בתיק קרטל הגז בשדרות יחד עם דומרני.

מה שמעניין הוא שבשנים הראשונות לפעילותו של בן דוד, עד פרשת חפציבה וכניסתם למיזם של אברג'ל ודומרני, הוא נהנה מחסינות תמוהה ברשות המסים. לדוגמה, כאשר הרשות העמידה לדין חברה שקיבלה חשבוניות פיקטיביות, והבעלים שלה הודיע כי הוא מתכוון לטעון בבית המשפט שבן דוד כפה עליו את החשבוניות, מיהרו התובעים להציע לו עסקת טיעון אטרקטיבית. "אנחנו עלינו על זה שלרשות המסים יש קשרים מיוחדים עם בן דוד", אומר סנגור באחד התיקים הללו, "הם דחו את הטיפול בו והציעו לנו עסקת טיעון של שישה חודשי עבודות שירות. לבעלים של חברת אשור, שבן דוד השתלט עליה ואילץ את בעליה לקבל חשבוניות פיקטיביות במיליוני שקלים, הציעו תשעה חודשים בלבד, בתנאי שבן דוד לא יידרש לעלות לדוכן העדים. הוא הלך על זה".

מדוע, אם כן, ויתרה רשות המסים על העמדה לדין של בן דוד? אפשרות אחת היא, שבן דוד שיתף פעולה. האפשרות השניה היא שגורמים ברשות המסים שיתפו פעולה איתו. לאור הכסף הגדול של בן דוד ולנוכח רמת המוסר הירודה שהתגלתה ברשות המסים באותם ימים, האפשרות השניה נראית הרבה יותר ריאלית. ברשות המסים מסבירים שנגד בן דוד נוהלו שתי חקירות, בראשונה הראיות היו חלשות, ואילו בשניה נמצאו ראיות טובות. הוא הורשע ונידון למאסר של שש שנים וחצי בעסקת טיעון.

כך או כך, בעולם התחתון לא מפסיקים לפזול אל הכסף הגדול של בן דוד, שמתוך הכלא ממשיך לנהל בטלפון בנק הלוואות גדול בשוק האפור. עבריינים, שהם גם שכנים שלו מאור יהודה, חברו אל העבריין עיזאת חאמד מיפו, ולפי כתב האישום שהוגש נגדם בחודש מרץ, הם סחטו את האסיר בן דוד בדרך המקורית הבאה: אנשי אור יהודה הביאו לחאמד מידע על לקוחות הבנק של בן דוד, ואנשיו של חאמד הודיעו להם כי מעכשיו החוב שלהם לבן דוד עובר לארגון שלהם. בן דוד לא יכול לעשות הרבה בעניין הזה, בטח לא מתוך הכלא, בינתיים הוא מופיע כעד תביעה באישום מספר אחד נגד חאמד, האם הוא יאשר את טענות התביעה? ימים יגידו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

שירזי ודומרני

ואיך כל זה קשור לשירזי? חומר הראיות עדיין לא הועבר לסנגורים, כך שתמלילי עדויות הסתר ועוצמת הפרטים שמסר עד המדינה עדיין לא ברורה, אבל לפי גורמים בחקירה "שירזי פשוט העתיק את השיטה של בן דוד. הוא גם נתן הלוואות לעסקים במצוקה, גם השתלט ככה על חברות וגם הפעיל אנשי קש שהפיצו חשבוניות פיקטיביות במיליוני שקלים". מלבד זאת, עיון ברשימת הנאשמים והחשודים בתיק שירזי מלמד שחלק מהם קשורים לדומרני, או לפחות לסביבה שבה דומרני הוא כל יכול, שזה אזור ראשון לציון, אשדוד ואשקלון. פגישות המחזור היהירות והמתוקשרות של השניים בנתניה יכולות לתת רמז נוסף על רמת שיתוף הפעולה בין שני ארגוני הפשיעה, שבפיצוח שלהם הושקעו לא פחות מיליונים מאלה שהם גנבו בעצמם.

עוד בנושא:
"שירזי ללווה: אם לא תחזיר כסף אעיף לך את הראש"
אישום ראשון בפרשת החשבוניות במעורבות ריקו שירזי
נעצר עובד במע"מ בחשד שסייע לעבריין ריקו שירזי
הוארך מעצר שירזי ודומרני: "סערה סתמית"


לפניות לכותב הפרשנות: amir_z@netvision.net.il

(עדכון ראשון - 16:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully