וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים ידונו: ארגוני שמאל יוגבלו בפניות לבג"ץ

פנחס וולף

24.11.2011 / 14:28

ח"כ דני דנון יוזם הצעת חוק, לפיה לא ניתן יהיה לעתור לבג"ץ במקרה שבו קיים "נפגע ישיר" או במקרים שאין "חשיבות חוקתית מהותית". הקואליציה תנסה לכפות על סיעת העצמאות לתמוך בהצעה

הסערה הבאה? ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בשבוע הבא בהצעת חוק שתגביל אפשרות לעתירה לבג"ץ מצד ארגוני שמאל - בין היתר גם נגד בניה לא חוקית בהתנחלויות ובמאחזים. על פי הצעת החוק של ח"כ דני דנון (ליכוד), שתידון בוועדה כבר ביום ראשון, עותר המוגדר "עותר ציבורי", יוכל לעתור לבג"ץ רק אם אין נפגע ישיר מעתירתו או שהנפגע הישיר ממנה מצטרף לעתירה כמשיב. תנאי נוסף להגשת עתירה, לפי ההצעה, היא שניתן יהיה להגיש אותה רק אם היא בעלת "חשיבות חוקתית מהותית בסדרי השלטון או שפגיעתם בציבור היא מהותית".

כמו כן, ההצעה קובעת כי גוף ציבורי שיעתור לבג"ץ יחויב לדווח על גורמי המימון הזרים התומכים בפעילותו. זאת, לטענת דנון, כדי ששופטי בג"ץ "יוכלו לוודא שלא יוכנסו לשערי בית המשפט העליון מניעים זרים של גופים אינטרסנטיים או עוינים, במסווה של עתירה בשם הציבור". לדברי דנון, "במערכת הדה לגיטימציה המתנהלת זה מספר שנים כנגד הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מנסים גופים עוינים להשפיע על פעולותיהן של הרשויות בישראל, במסווה של עתירות ציבוריות מטעם הציבור. הפרמטרים שנקבעו בהצעה יאפשרו לבית המשפט לוודא כי אין מניעים וגופים זרים העומדים מאחורי העותר הציבורי". דנון פנה לשרי הממשלה בדרישה שיתמכו בהצעת החוק: "ממשו את אחריותכם כהנהגה ימנית במדינת ישראל ותמכו בחוק". בפנייתו, הפציר דנון בשרים כי "חייבים לעצור את מבול העתירות שמשתק את בג"ץ ואת המדינה".

בשל העובדה שמדובר בשינוי של חוק יסוד: השפיטה, ההערכה היא שוועדת השרים לחקיקה תעביר את הדיון בנושא להנהלת הקואליציה, משום שעל פי ההסכמים הקואליציוניים שינוי חוק יסוד צריך להיעשות בהסכמת כל הסיעות החברות בקואליציה. מסתמן שסיעת עצמאות תתנגד להצעת החוק, אך יתכן שראשי הקואליציה תחליט לקדמה בכל זאת, בשל העובדה שחברי הסיעה הפרו בעבר משמעת קואליציונית: הם לא התייצבו להצבעה בחוק החרם ובהצבעה על שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים.

יו"ר מפלגת העבודה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ', קראה לשרים להתנגד להצעת החוק. לדבריה, "ההצעה לא תפגע כהוא זה בבעלי הון ותאגידים לעתור ולהוכיח כי שמורה להם זכות העמידה. היא תפגע אך ורק בקבוצות מוחלשות שאין באפשרותן לעתור ולקחת חלק בהליך המשפטי. עתה לא יוכלו אפילו ארגונים חברתיים להשמיע את קולם של עניים וחלשים".

עוד בנושא:
נתניהו: משטרת מחשבות? מחזקים את הדמוקרטיה
תשעה נעצרו בהפגנה למען חופש הביטוי בתל אביב
ליברמן מתכנן הצבעה עוקפת על הגבלת השמאל

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully