וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית: הורדוס לא השלים בניית הכותל המערבי

בחפירה בסמוך לתעלת הניקוז העתיקה של ירושלים, שעברה בסמוך ליסודות "קשת רובינסון" המחוברת לחלק העליון של הכותל, התגלו מטבעות מתקופה מאוחרת להורדוס

מי בנה את האתר הקדוש ביותר ליהדות, הכותל המערבי? עד לאחרונה האמונה הרווחת בקרב החוקרים והציבור הרחב הייתה כי המלך הורדוס הגדול, שליט יהודה המגלומן בין השנים 37 לפני הספירה ועד ל-4 לפני הספירה, הוא הבנאי של חומות בית המקדש השני. אלא שממצאים חדשים שהתגלו בחפירה של פרופ' רוני רייך מאוניברסיטת חיפה ואלי שוקרון מרשות העתיקות מעידים על כך שהורדוס, הקבור בהרודיון מדרום לירושלים, החל בבניית כתלי בית המקדש, אולם לא השלים את הבנייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המקווה שנמצא/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בחפירות הארכיאולוגיות בצד תעלת הניקוז העתיקה של ירושלים, הסמוכה לכותל, התגלה לאחרונה מקווה טהרה קדום, שמערער את התפיסה הארכיאולוגית המקובלת בנוגע לאחריותו הבלעדית של הורדוס על הבנייה", מסרו מרשות העתיקות. החפירות, שנערכו במטרה לתחזק את הריצוף ברחוב הראשי של ירושלים של לפני 2,000 שנים, הוביל לחשיפת תעלת ניקוז שעברה מתחת לרחוב ועברה מבריכת השילוח בעיר דוד ועד למה שהיום הוא הגן הארכיאולוגי של העיר, השוכן בסמוך לכותל המערבי.

בחפירה מתחת לרחוב המרוצף שליד "קשת רובינסון" (החלק הדרומי של הכותל המערבי) נחשפו קטעים של יסודות הכותל המושתת על הסלע - שהוא גם יסודה המערבי של הקשת שנשאה גרם מדרגות שהוביל מן הרחוב הראשי של ירושלים אל הכניסה למתחם בית המקדש.

"המפעל הגדול ביותר שידעו בני אדם"

לדברי פרופ' רייך, "במהלך העבודות התברר כי בסלע הטבעי מצויים שרידים חצובים של מתקנים שונים, ובהם בורות מים, מקוואות טוהרה ומרתפים. אלה השתייכו לשכונת בתי מגורים שהתקיימו במקום, לפני שהמלך הורדוס החליט על הרחבת מתחם הר הבית. ההיסטוריון היהודי בן התקופה יוסף בן מתתיהו, סיפר שהורדוס החל במפעל ההרחבה של המתחם בשנה ה-18 למלכותו (22 לפני הספירה), והגדיר את ההרחבה כ"מפעל הגדול ביותר ששמעו עליו בני אדם מעולם".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שתיים מ-17 המטבעות שנמצאו בחפירות/מערכת וואלה!, צילום מסך

החוקרים טוענים, כי משהוחלט על ההרחבה, הופקע השטח והוסרו קירות הבתים עד הסלע. "את המתקנים החצובים בסלע מילאו בעפר ובאבנים כדי שניתן יהיה לבנות עליהם. משנקבעו פינות הר הבית והוחל בהנחת הנדבך הראשון, התברר כי אחד ממקוואות הטהרה ממוקם בדיוק בתוואי הכותל המערבי. הבנאים מילאו את המקווה בעפר, הניחו על העפר שלוש אבנים שטוחות גדולות, ובנו את הנדבך הראשון של הכותל על גבי סתימה זו", נמסר מרשות העתיקות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בניפוי העפר מתוך המקווה התגלו שלושה נרות חרס מן הסוג שרווח במאה הראשונה לספירה. בנוסף, הוצאו בניפוי 17 מטבעות ברונזה הניתנות לזיהוי. ד"ר דונלד אריאל, אוצר המטבעות של רשות העתיקות, קבע כי המטבעות המאוחרים ביותר (ארבעה מבין ה-17 שנחשפו) נטבעו בידי הנציב הרומי ולריוס גרטוס בשנת 18 או 17 לספירה. פירוש הדבר שקשת רובינסון, ואולי חלק ארוך יותר של הכותל המערבי, נבנו לאחר שנה זו – כלומר: לפחות 20 שנה אחרי מותו של הורדוס שכאמור מת לפי הסברה הרווחת בשנת 4 לפני הספירה.

"נתון ארכיאולוגי זה ממחיש את העובדה שבניית כותלי הר הבית וקשת רובינסון הייתה מפעל אדיר שנמשך על פני עשרות שנים, והוא לא הושלם בימיו של הורדוס", טוענים ברשות העתיקות, "ממצא דרמטי זה מאשש את תיאוריו של יוסף בן מתתיהו המספר כי רק בימיו של המלך אגריפס השני (נינו של הורדוס) הסתיימה העבודה".

עוד בנושא:
ארה"ב: מגנים ההתבטאות הפלסטינית אודות הכותל
לכבוד יום ירושלים: צעדה משייח ג'ראח לכותל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully