וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: המהומות נמשכות, הרוג ראשון באלכסנדריה

ניר יהב

23.11.2011 / 9:05

ההמונים דוחים את דברי טנטאווי ואלפים מסרבים לעזוב את כיכר תחריר. המהומות מתפשטות לעוד ערים, 37 הרוגים נמנו. אל-בראדעי, המועמד לראש ממשלת החירום: "משתמשים בגז עצבים, זה טבח"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

לילה לא שקט עבר על המפגינים בכיכר תחריר שבלב קהיר לאחר "הפגנת המיליון" שנערכה בה אמש (שלישי), וגם הבוקר עדיין נמצאים בה אלפי בני אדם. המפגינים דוחים בתוקף את החלטת המועצה הצבאית העליונה, השולטת במדינה, על הקמת ממשלת חירום, ואת הדברים שנשא אמש העומד בראשה, מוחמד חוסיין טנטאווי. רבים מהם העבירו את שעות הלילה בכיכר, כשהם מיידים אבנים לעבר השוטרים שהוצבו להגן על משרד הפנים השוכן בסמוך אליה. לדברי המפגינים, השוטרים השתמשו בגז מדמיע וירו כדורי גומי לעברם.

במקביל, המשיכו הלילה המהומות להתפשט לערים נוספות במדינה, ואדם אחד נהרג בעימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון בעיר החוף אלכסנדריה - ההרוג הראשון מחוץ לקהיר בגל המהומות הנוכחי. בכך עולה מספר ההרוגים מאז החלו ההפגנות ביום שישי ל-37.

מפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בכיכר תחריר, קהיר, נמצרים, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
העימותים נמשכים בכיכר תחריר, הבוקר/רויטרס

לאחר ההחלטה על פירוק הממשלה והקמת ממשלת חירום, התחדשו ביתר שאת המהומות בכיכר א-תחריר וברחובות הסמוכים לה, לאחר מספר שעות בהן שרר שקט יחסי במוקדי ההפגנות. בשעות הערב המאוחרות צעדו אלפי מפגינים ברחובות העיר לעבר כיכר רמסיסי, בדרישה להפיל את שלטון המועצה הצבאית - כשהם קוראים: "איננו מפחדים, המועצה צריכה ללכת".

"טנטאווי רוצה שיישפך דם", קראה אחת המפגינות בכיכר, סלווה אימאם. "בגלל מה שהוא אמר יישפכו נהרות של דם. הייתי רוצה לומר לו: 'הוד מעלתך, חיכינו שתאמר שתשחרר אסירים, רצינו שתאמר שתדאג למפגינים הפצועים ושתעביר את הכוח לידי בית הדין לענייני חוקה, אבל עכשיו הולך להישפך דם תודה לך'". מפגין בשם חאלד סמיר הוסיף: "לא נעזוב, אנחנו כאן עד שנראה שינויים, אבל כלום לא השתנה, לא ניתן להטעות אותנו. הנשיא הקודם ניסה לשקר לעם, אבל הוא נכשל ולבסוף
נענה לדרישות האנשים".

ההפגנה הגדולה במצרים , כיכר תחריר, נובמבר 2011. רויטרס
כיכר תחריר, הלילה/רויטרס

מוחמד אל-בראדעי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לשעבר ששמו עלה אתמול בכמה דיווחים כמועמד לעמוד בראש ממשלת החירם החדשה, טען בעמוד הטוויטר שלו כי במהלך פיזור ההפגנות עושה הצבא שימוש בגז מדמיע המשולב בגז עצבים וכן בתחמושת חיה. לטענתו "מדובר בטבח". עדי ראייה דיווחו כי כוחות הביטחון אכן ירו גז מדמיע לעבר המפגינים, שחלקם נפצעו והועברו לטיפול בבתי החולים.

אלכסנדריה: הצתות וכדורי גומי

באלכסנדריה, לדברי עדי ראייה, השליכו המפגינים בקבוקי מולוטוב לעבר מטה של כוחות הביטחון בעיר, ובתגובה ירו הכוחות גז מדמיע. עוד דווח כי המפגינים הציתו אש במספר מוקדים בכביש הראשי המוביל למטה כוחות הביטחון בעיר, ובתגובה ירו כוחות הביטחון כדורי גומי לעברם. על פי הדיווחים בכלי התקשורת, עשרות מפגינים נפצעו, חלקם מכדורי גומי וחלקם מחנק כתוצאה משאיפת גז מדמיע.

"מטרתנו היחידה כעת היא להשיב את הביטחון לרחוב המצרי", אמר טנטאווי בנאומו אמש. "ניהול המדינה בתקופת הביניים בתשעת החודשים האחרונים לא הייתה משימה קלה כלל וכלל. מה שעומד בפנינו הוא האינטרס הלאומי. בכל פעם שהתקרבנו למועד הבחירות, המתיחות הלכה וגברה באופן בלתי מוסבר. לא אכפת לנו מי ינצח בבחירות, אנחנו מכבדים את רצון העם. אנחנו לא נוטים לטובת אף אחד בבחירות. יש כאלה המאשימים אותנו בנטייה לטובת גורמים מסוימים, אך אנו דוחים את ההאשמות הללו. המועצה הצבאית אינה תחליף לרצון העם. אנחנו מקבלים את התפטרותה של ממשלת מצרים בראשות ד"ר עיסאם שרף".

ההפגנה הגדולה במצרים , כיכר תחריר, נובמבר 2011. רויטרס
לטענת אל בראדעי כוחות הביטחון עושים שימוש בגז מדמיע משולב בגז עצבים. מפגינים בקהיר, הערב/רויטרס

טנטאווי אמר שהוא מקבל את התפטרות ממשלת מצרים, אך ציין כי הורה לה להמשיך בעבודתה עד להקמת ממשלה חדשה. טנטאווי לא אמר מי יעמוד בראש הממשלה הבאה. "הבחירות לפרלמנט ייערכו במועדן בשבוע הבא והבחירות לנשיאות ייערכו עד סוף חודש יוני", הוסיף. "איננו נאחזים בכוח בשלטון. אנו מוכנים להעביר באופן מידי את השלטון. המועצה הצבאית אינה תחליף לרצון העם".

עוד באותו הנושא
מצרים: הממשלה תתפטר, ממשיכות ההפגנות האלימות
מצרים: תוקם ממשלת חירום, בחירות לנשיאות עד יולי
מצרים נערכת ל"הפגנת המיליון" - ללא האחים המוסלמים

ההפגנה הגדולה במצרים , כיכר תחריר, נובמבר 2011. רויטרס
כיכר תחריר, אמש/רויטרס

לפניות לכתב: לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

עדכון ראשון: 1:16

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully