וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טנטאווי: "לא נאחז בשלטון"; ההפגנות נמשכות

ניר יהב

22.11.2011 / 19:32

ראש המועצה הצבאית הודיע כי תוקם בקרוב ממשלת חירום וכי הבחירות לנשיאות יתקיימו עד יולי. "מטרתנו היחידה כעת היא להשיב את הביטחון לרחוב המצרי", אמר. מאות אלפים מפגינים בקהיר

תאגיד כאן

(צילום: הערוץ הראשון)

עתיד חדש למצרים? ראש המועצה הצבאית השולטת במדינה, מוחמד חוסיין טנטאווי, נשא הערב (שלישי) נאום לאומה בו הודיע כי קיבל את התפטרותה של הממשלה בראשותו של ד"ר עיסאם שרף. טנטאווי הודיע עוד כי תוקם ממשלת חירום, כי הבחירות לפרלמנט ייערכו במועדן בשבוע הבא וכי הבחירות לנשיאות ייערכו עוד לפני חודש יולי הקרוב. במקביל, נאספו בכיכר תחריר שבבירה מאות אלפי בני אדם שחלקם עדיין דורשים את התפטרות המועצה הצבאית.

הפגנת המונים נגד המועצה הצבאית העליונה בכיכר תחריר, קהיר, מצרים, 22 בנובמבר 2011. ערוץ ההיסטוריה
חלק מהמפגינים עדיין דורשים את התפטרות המועצה הצבאית/ערוץ ההיסטוריה

טנטאווי הוסיף וציין בנאומו כי הורה לממשלה להמשיך בעבודתה עד להקמת ממשלה חדשה. טנטאווי לא אמר מי יעמוד בראש הממשלה הבאה. "הבחירות לפרלמנט ייערכו במועדן בשבוע הבא והבחירות לנשיאות ייערכו עד סוף חודש יוני", הוסיף. "איננו נאחזים בכוח בשלטון. אנו מוכנים להעביר באופן מידי את השלטון. המועצה הצבאית אינה תחליף לרצון העם".

רבבות המפגינים בכיכר תחריר תקפו את נאומו של הגנרל מוחמד טנטאווי וקראו למועצה הצבאית לסיים את תפקידה: "על הצבא לשוב לבסיסים ולהעביר את השלטון לממשלה זמנית", אמרו בכיכר. המפגינים הציבו אוהלים והבהירו כי לא יעזבו את הכיכר עד להקמת ממשלת חירום לאומית. בעקבות הנאום התחדשו העימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון המצרים ברחוב מוחמד מחמוד הסמוך לכיכר תחריר ובכיכר תחריר עצמה.

מוחמד אל-בראדעי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ואחד המועמדים לנשיאות מצרים דיווח באתר טוויטר כי הצבא עושה שימוש בגז מדמיע המשולב בגז עצבים וכן בתחמושת חיה. לטענתו המדובר הוא בטבח. עדי ראייה דיווחו כי כוחות הביטחון אכן ירו גז מדמיע לעבר המפגינים, שחלקם נפצעו והועברו לטיפול בבתי החולים. בשעות האחרונות שרר דווקא שקט באזור הכיכר, שהופר עם נאומו של טנטאווי.

"מטרתנו היחידה כעת היא להשיב את הביטחון לרחוב המצרי", אמר טנטאווי. "ניהול המדינה בתקופת הביניים בתשעת החודשים האחרונים לא הייתה משימה קלה כלל וכלל. מה שעומד בפנינו הוא האינטרס הלאומי. בכל פעם שהתקרבנו למועד הבחירות, המתיחות הלכה וגברה באופן בלתי מוסבר. לא אכפת לנו מי ינצח בבחירות, אנחנו מכבדים את רצון העם. אנחנו לא נוטים לטובת אף אחד בבחירות. יש כאלה המאשימים אותנו בנטייה לטובת גורמים מסוימים, אך אנו דוחים את ההאשמות הללו. המועצה הצבאית אינה תחליף לרצון העם. אנחנו מקבלים את התפטרותה של ממשלת מצרים בראשות ד"ר עיסאם שרף".

טנטאווי נאם בתום פגישת המועצה הצבאית עם ראשי התנועות הפוליטיות במדינה, שנערכה בניסיון להרגיע את הרוחות במדינה. בפגישה נכחו נציגי הפלגים הפוליטיים וכן מועמדים בולטים לנשיאות מצרים, ביניהם מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא, והוחלט בה להפסיק את האלימות, וכן לחקור ולהעמיד לדין את אלו הנושאים באחריות לפציעתם של מפגינים. עוד סוכם לפצות את בני משפחות ההרוגים ולממן טיפול בפצועים, כמו גם לשחרר את כל מי שנעצר במהלך העימותים בימים האחרונים.

עוד באותו נושא
מצרים: תוקם ממשלת חירום, בחירות לנשיאות עד יולי
מצרים נערכת ל"הפגנת המיליון" - ללא האחים המוסלמים
פרשנות: מאחורי מהומות תחריר: מי מושך בחוטים?

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully