וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: תוקם ממשלת חירום, בחירות לנשיאות עד יולי

ניר יהב

22.11.2011 / 17:50

על פי אחד הדיווחים, בכיר האופוזיציה מוחמד אל-בראדעי, התבקש להקים את הממשלה הבאה. בבירה נאספים בינתיים רבבות משתתפי "הפגנת המיליון", הדורשים את הדחת המועצה הצבאית

ביומו החמישי של גל המחאה החדש הסוחף את מצרים, צפוי ראש המועצה הצבאית השולטת במדינה, מוחמד חוסיין טנטאווי, לשאת היום נאום (שלישי) לאומה. לפי הודעת הטלוויזיה המצרית, טנטאווי צפוי למסור הודעה בתום פגישת המועצה הצבאית עם ראשי התנועות הפוליטיות במדינה, הנערכת בניסיון להרגיע את הרוחות במדינה, בעוד המונים נאספים שוב בכיכר א-תחריר במרכז הבירה קהיר, לקראת מה שזכה לכינוי "הפגנת המיליון". מטרת ההפגנה היא לדרוש את התפטרותה של המועצה - ואת הדחתו של טנטאווי. כעת נמצאים במקום רבבות בני אדם.

בפגישה של המועצה הצבאית העליונה עם נציגי הפלגים הפוליטיים ועם מועמדים בולטים לנשיאות מצרים, ביניהם מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא, הוחלט הערב להפסיק את האלימות, וכן לחקור ולהעמיד לדין את אלו הנושאים באחריות לפציעתם של מפגינים. עוד סוכם לפצות את בני משפחות ההרוגים ולממן טיפול בפצועים, כמו גם לשחרר את כל מי שנעצר במהלך העימותים בימים האחרונים.

במקביל, דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית במצרים כי המועצה הצבאית הסכימה להקים ממשלת חירום לאומית. אחד מראשי האופוזיציה במצרים, אבו אל-עלא מאדי, שהשתתף בפגישה עם המועצה הצבאית העליונה, סיפר לרשת הטלוויזיה אל-ג'זירה כי הושגה הסכמה להקים ממשלת חירום לאומית ולקיים את הבחירות לנשיאות מצרים לפני חודש יולי הקרוב. לדבריו, המועצה הצבאית תפרסם הודעה סביב ההסכמות שהושגו בפגישה.

לקראת נאומו של טנטאווי, החלו לצוץ הערכות רבות באשר להמשך צורת השלטון במדינה. ערוץ הטלוויזיה המצרי "אל-חיאת" דיווח מוקדם יותר כי המועצה הצבאית תעביר את סמכויותיה לידי נשיא בית הדין החוקתי במצרים או לנשיא בית המשפט העליון. הדיווח כאמור, התברר כלא נכון. ההערכות בנושא התגברו עם שובו המפתיע היום של נשיא בית הדין החוקתי, פארוק מכי, משהות באיסטנבול שבטורקיה.

גל המחאה במצרים - עוד כותרות:
מצרים נערכת ל"הפגנת המיליון" - ללא האחים המוסלמים
בחזרה לתחריר: אלבום מהמחאה המצרית המתחדשת
הממשלה ביקשה להתפטר - המועצה הצבאית דחתה
35 הרוגים במצרים: "העם רוצה להפיל את טנטאווי"
מאחורי מהומות תחריר: מי מושך בחוטים? / ניר יהב

הפגנת המונים נגד המועצה הצבאית העליונה בכיכר תחריר, קהיר, מצרים, 22 בנובמבר 2011. רויטרס
כיכר תחריר, היום/רויטרס

לפי דיווח אחר היום, באתר החדשות "אל-יום א-סאבע", בכיר האופוזיציה מוחמד אל-בראדעי, לשעבר מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) קיבל הצעה להרכיב את הממשלה הבאה, אולם אמר כי יכהן כראש הממשלה בתנאי שיועברו אליו סמכויות נרחבות ובתנאי שהמועצה הצבאית לא תתערב בענייני ניהול הממשלה. לא ברור אם דרישתו נענתה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

העימותים בכיכר נמשכים

פגישת המועצה העליונה עם נציגי המפלגות מתקיימת על רקע העימותים האלימים בקהיר בימים האחרונים, ועל רקע התפטרותה של ממשלת מצרים אמש - אותה סירבה המועצה הצבאית לקבל עד כה, אולם ככל הנראה תקבל אותה היום. המועצה הצבאית מתייעצת עם נציגי המפלגות והתנועות על זהות ראש הממשלה הבא שימנה ממשלה חדשה במקום זו שהתפטרה.

הפגנת המונים נגד המועצה הצבאית העליונה בכיכר תחריר, קהיר, מצרים, 22 בנובמבר 2011. רויטרס
כיכר תחריר, היום/רויטרס

במהלך היום המשיכו ההמונים להפגין בכיכר, ומדי פעם אף פרצו עימותים בינם לבין כוחות הביטחון, שכללו ירי גז מדמיע. בעימותים נפצעו כמה מפגינים, אולם לא דווח היום על הרוגים. משרד הבריאות המצרי עדכן היום כי עד כה נהרגו בעימותים 28 בני אדם - נתון נמוך מהדיווח שהתקבל אתמול מחדר המתים של אחד מבתי החולים בקהיר, בדבר 35 הרוגים.

תנועת "האחים המוסלמים", שפעיליה הובילו את המחאה בימים האחרונים, הבהירה כי לא תשתתף בהפגנה היום, ככל הנראה מחשש שהתנועה - שיזמה את גל ההפגנות הראשוני ביום שישי האחרון - תיתפס כמי שגוררת את המדינה למעגל של אלימות.

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

(עדכון ראשון: 15:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully