וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מאחזים: בג"ץ "הלבין" 300 יחידות בשטחים

יהושע בריינר

21.11.2011 / 12:22

הרכב בג"ץ דחה עתירה שהגישו תושבי כפר פלסטיני, שביקשו למנוע הקמת 300 יחידות דיור שחסמו, לדבריהם, את הגישה לאדמותיהם החקלאיות. ביניש: היו פגמים, אך לא כאלה שפוסלים את ההיתר

בג"ץ "הלבין" שכונה שנבנתה בהתנחלות טלמון הסמוכה לרמאללה, אף על פי שבתיה הוקמו בניגוד לחוק. עם זאת, השופטים מתחו ביקורת קשה על הבנייה במקום. מדובר בשכונת גבעת הבריכה. על פי תוכנית המתאר שהוגשה, השכונה כוללת 300 יחידות דיור. עוד לפני קבלת האישורים המתאימים מהמינהל האזרחי, כבר נבנו במקום 56 בתים. בעקבות הבנייה, הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי שני פלסטינים, תושבי אל ג'אניה, שטענו כי הבנייה חוסמת את הגישה לאדמות חקלאיות השייכות לכפר.

שופטי בג"ץ דחו את העתירה, שהוגשה בשיתוף נציגים מארגוני "יש דין" ו-"במקום". השופטים אמרו כי אין מקום להתערב בהחלטה של ועדת התכנון העליונה של המינהל האזרחי להכשיר את השכונה של תושבי טלמון, וקבעו כי צה"ל יאפשר לפלסטינים גישה מלאה לאדמותיהן. עם זאת, מתח השופט עוזי פוגלמן ביקורת קשה על הבנייה הבלתי-חוקית שבוצעה בגבעת הבריכה, שיצאה לפועל מבלי לקבל אישורים כחוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההתנחלות טלמון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הבנייה פוגעת פגיעה קשה בשלטון החוק", כתב פוגלמן בהחלטתו, "אישורה בדיעבד מכרסם בכושר ההרתעה של רשויות האכיפה, ובאמון הציבור במוסדות השלטון. הוא עלול לעודד עבריינות בנייה ועלול להשתמע ממנו מסר של 'יצא החוטא נשכר'". עם זאת הוסיף פוגלמן כי קיבל את עמדת המדינה, לפיה אישור המבנים בדיעבד, יסודו בשיקול תכנוני ענייני ולא חותמת גומי, כלשונו. גם הנשיאה דורית ביניש הצטרפה לעמדה זו: "נפלו פגמים בהליכי התכנון ובהכשרה בדיעבד של שכונה בנויה", אמרה, ואמרה שמדובר בפגמים "שאינם מבוטלים", אך ציינה: "עם זאת, אין הפגמים מצדיקים את ביטול החלטת מוסדות התכנון".

"מערכת המשפט מיישרת קו עם מערכת התכנון באפליה"

ב"יש דין" מחו על פסק הדין. עו"ד שלומי זכריה, מהצוות המשפטי של הארגון, אמר: "התוצאה האופרטיבית של פסק הדין היא תקדים מדאיג, ואינה נותנת מזור לבעיות של תושבי אל ג'אניה. הכשרתו בדיעבד של המאחז הבלתי מורשה, מובילה לאישורה בפועל של חסימת הדרך המובילה מהכפר אל אדמותיהם החקלאיות. פסיקה זו, למעשה, נמנעת מלהציב תמרור 'עצור' בולט דיו למאבק כנגד בנייה בלתי חוקית, אשר מובילה לקיפוח זכויותיהם של חקלאים פלסטינים."

אדריכל אלון כהן-ליפשיץ, מעמותת "במקום", אמר: "ככל הידוע לנו, זהו מקרה ראשון שבו תכנית מתאר שכל מטרתה היא הכשרת מאחז בלתי חוקית זוכה לגיבוי בית המשפט העליון. מערכת המשפט מיישרת היום קו עם מערכת התכנון באפליה ובפגיעה האנושה בזכויות האדם של הפלסטינים תושבי אל ג'אניה".

עוד בנושא
חקלאים מג'אניה: "שרפו את המטעים שלנו"
הפגנת שמאל בטלמון בעד המשך ההקפאה
שוטר הותקף בעימות עם מתנחלים בטלמון

לפנייה לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully