וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קדאפי הבן התחזה לרועה גמלים כדי לנסות לחמוק"

מפקד היחידה שעצרה את סייף אל-איסלם סיפר היום על המעמד. בבריטניה חוששים שבמשפטו של קדאפי - שעוד לא ברור אם ייערך בטריפולי או בהאג - יתגלו סודות אפלים על קשריו עם טוני בלייר

סייף אל-איסלם קדאפי, בנו השני ויורשו המיועד של מועמר קדאפי, והאדם הבכיר ביותר ממשטרו שנלכד ונותר בחיים, יזכה ל"משפט צדק" - כך חזר והבהיר היום (ראשון) ראש ממשלת לוב, עבד א-רחים אל-קייב, אם כי הוא לא סיפק תשובה ברורה לשאלה היכן ייערך המשפט הזה. אל-קייב דיבר לאחר שביקר בעיירה זינטן שליד הבירה טריפולי, אליה הוטס אתמול קדאפי לאחר שנלכד בדרום המדינה.

סייף אל-איסלם לאחר לכידתו: "נפצעתי, אך אני חש בטוב"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רשת "על-ערבייה" פרסמה היום תמונה נוספת של סייף אל-איסלם, שנטען כי צולמה מיד לאחר מעצרו/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם משפטי בכיר בלוב מסר היום ל-BBC כי בהמשך היום צפויה להתחיל חקירתו של קדאפי. הגורם נמנע מציון מקום אחזקתו הנוכחי של קדאפי - שהוא ככל הנראה בזינטן או בעיר מיסרתה.

שאלת מקום משפטו של קדאפי נותרה פתוחה, שכן הוא מבוקש גם על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. בשבוע הבא צפוי לבקר בלוב לואיס מורנו אוקמפו, התובע הכללי בבית הדין בהאג, כדי לדון עם ההנהגה הלובית בשאלת מיקומו של המשפט.

צווי מעצר בינלאומיים של האינטרפול הוצאו בזמנו נגד שלושה: קדאפי האב והבן, ומפקד המודיעין עבדאללה סנוסי (שהיה גם גיסו של קדאפי). האחרון, שהיה גם גיסו של קדאפי, נלכד היום, יום לאחר סייף אל-איסלם, שעמו ככל הנראה נמלט. לפי הודעת ממשלת המעבר בטריפולי, הוא נלכד בבית אחותו בדרום המדינה. עוד נמסר כי הוא מנהל משא ומתן על תנאי כניעתו והסגרתו.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

ניסה להציע שוחד לאחר לכידתו

שר המשפטים הזמני של לוב, מוחמד אל-אלגי, התעקש אתמול בראיון לרויטרס כי קדאפי יועמד לדין בלוב עצמה, והוסיף כי הוא יואשם בפשעים חמורים, הנושאים עונש מוות בצדם. "הוא הסית אחרים להרוג, השתמש באופן לא חוקי בכספי ציבור ועסק בגיוס שכירי חרב נוספים", אמר. בתשובה לשאלה האם הוא עלול לקבל עונש מוות, הוא השיב בחיוב, ואמר כי "קדאפי הוביל לזה". לדבריו, "יש לנו מספיק דרכים כדי להבטיח משפט הוגן עבורו. אנחנו נשפוט אותו לפי הסטנדרטים הבינלאומיים. כולנו יודעים שהוא מבוקש על ידי בית הדין הבינלאומי בגין פשעים נגד האנושות, ואני לא חושב שבית הדין הלובי ידרוש להעמידו לדין על פחות מזה".

סייף אל איסלם קדאפי, בנו של שליט לוב נלכד בדרום המדינה. רויטרס
סייף אל-איסלם קדאפי במטוס שהביא אותו אתמול מדרום לוב לזינטן/רויטרס

בתוך כך, המשיכו היום להצטבר עדויות לגבי נסיבות לכידתו של קדאפי, שנעצר ככל הנראה בזמן שניסה להימלט לניז'ר השכנה. בין היתר, דיווח הבוקר ערוץ טלוויזיה לובי הוא הציע למפקד הגדוד שעצר אותו שוחד בתמורה לכך שישחרר אותו ויאפשר לו לברוח לחו"ל. מקורות לובים אמרו לערוץ כי ההצעה מעידה על כך שבידיו של סייף אל-איסלם נמצא עדיין "כסף רב השייך לעם הלובי ונגנב ממנו".

ה"גרדיאן" הבריטי ציטט היום את אחמד עמור, מפקד היחידה שלכדה את קדאפי הבן, שסיפר כי עם לכידתו, ניסה קדאפי להתחמק כשטען כי אינו אלא רועה גמלים תמים. "הוא אמר לנו, 'אני עבד א-סאלם, רועה גמלים'", סיפר עמור. "זה היה מטורף". עוד סיפר כי יחידתו פיטרלה באזור במשך יותר מחודש בחיפושים אחר סייף אל-איסלם, עד שלבסוף קיבל בשבוע שעבר טיפ מודיעיני, לבדוק מה קורה באזור העיר אוברי.

סייף אל איסלם נלכד. רויטרס
קדאפי בתא בו הוחזק מיד לאחר מעצרו/רויטרס

"ידענו שזאת מטרת-אח"מ, אבל לא ידענו מי", סיפר עמור, שהיה מרצה לביולוגיה ימית בטריפולי לפני שהחלה ההתקוממות. לדבריו, בעקבות המידע הציבה יחידתו מארב באזור העיר - וכך נלכד היעד. "כשראינו את המכונית הראשונה ירינו באוויר, כאזהרה, והם עצרו", סיפר. "אז הגיעה המכונית השנייה, ובה סייף. ירינו שוב באוויר, וסייף ועוזרו יצאו". בשלב זה, לדבריו, נפל סייף אפיים ארצה והחל למרוח עפר על פניו. "הוא ניסה להסוות את עצמו, אבל אני ידעתי מי הוא. כשהבין שזיהיתי אותו, הוא ביקש שנירה בו. אבל אנחנו מוסלמים, לא יורים באדם שנלכד. לקחנו אותו לבסיס שלנו בזינטן, ועכשיו הממשלה אחראית עליו".

עסקאות נפט במיליונים

אולם רוב כלי התקשורת בבריטניה התמקדו היום דווקא בהיבט אחר של לכידת קדאפי: העלאת תהיות בשאלה, אם במידה ויישפט, מה הוא עלול לגלות במשפטו על קשריו עם בכירים בריטים.

קדאפי התחנך בבריטניה, והוא בעל תואר דוקטורט (מפוקפק כנראה) מבית הספר היוקרתי לכלכלה של לונדון (LSE). הוא היה ה"מערבי" ביותר מבין אחיו, מנומס, נעים הליכות ודובר שפות רבות, ועד לתחילתה של ההתקוממות בלוב הוא היה יקיר המערב, וייצג את אביו בעניינים רבים באירופה. בין היתר, הוא היה מצוי בקשרים ענפים עם ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר; עם הדוכס מיורק, הנסיך אנדרו (בנה השני של המלכה אליזבת); עם הפוליטיקאי הוותיק ממפלגת הלייבור, לורד פיטר מנדלסון, שכיהן כשר בממשלותיהם של בלייר ושל גורדון בראון; ועם אישים מעולם העסקים הבריטי, בהם אולג דריפסקה ונאט רוטשילד.

מועמר קדאפי עם טוני בלייר, מאי 2007. Leon Neal, AP
קשרים הדוקים. מועמר קדאפי עם טוני בלייר, מאי 2007/AP, Leon Neal

הפרטים המביכים ביותר שעשויים להיחשף במשפט של קדאפי קשורים כנראה לבלייר, שלפי טענתו של סייף אל-איסלם, שימש כ"יועץ" של אביו - טענה שבלייר הכחיש, אם כי הודה כי היה מעורב בתעשיית הנפט הלובית. בפועל, ככל הנראה קיבל בלייר בשנים האחרונות (לאחר פרישתו מראשות הממשלה) משכורת של מיליונים תמורת ייעוץ לתאגיד הנפט הלאומי הלובי. בין היתר, לפי פרסומים שונים, היה בלייר מעורב בסגירת עסקאות ענק בין לוב לענקית הנפט הבריטית BP. לפי טענות שפורסמו כבר בעבר אך לא זכו לביסוס, במסגרת אחת העסקאות הללו הוסדרה החנינה שניתנה לעבד אל-באסט אל-מגרהי, המחבל הלובי שתיכנן את פיצוץ מטוס פאן-אם מעל לוקרבי ב-1986.

מלבד, סייף אל-איסלם, לקדאפי היו עוד שבעה ילדים. שלושת הבנים הצעירים - מועתסם, סייף אל-ערב וחמיס נהרגו במהלך מלחמת האזרחים (מועתסם נהרג יחד עם אביו); הבן סעדי (שהיה כדורגלן כושל) נמלט ככל הנראה לניז'ר, ואילו הבנים מוחמד (הבכור) וחניבעל והבת עיישה נמצאים ככל הידוע באלג'יריה, יחד עם אמם סאפיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully