וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נכנע: ליברמן ינסה למנות מקורב לשגריר בסופיה

טל שלו, כתבתנו המדינית

20.11.2011 / 7:02

לאחר שנכשל בניסיונו למנות את שאול כמיסה לשגריר במצרים, כעת מנסה שר החוץ לסדר למקורבו את תפקיד השגריר בבולגריה. "למשרות במקומות רגישים יש צורך באמון מיוחד", אמר ליברמן בעבר

שר החוץ, אביגדור ליברמן, מתכוון למנות את מקורבו הפוליטי, שאול כמיסה, לתפקיד שגריר ישראל בבולגריה, כך נודע לוואלה! חדשות. לפני כשנתיים, נאלץ ליברמן לוותר על כוונתו למנות את אלוף-משנה (במיל') כמיסה, לשעבר ראש מועצת חצור הגלילית, לתפקיד השגריר במצרים, בשל הביקורת שעורר המהלך במשרד החוץ. בניסיון נוסף לקדם את מקורבו, תובא ההחלטה על מינויו של כמיסה לשגריר בבולגריה בפני נציבות שירות המדינה בשבועות הקרובים.

ביולי 2009 ביקש שר החוץ למנות לתפקיד השגריר בקהיר את כמיסה, בן 55, שמילא בעבר תפקידים שונים בצה"ל, בהם קצין המודיעין של אוגדת עזה, וכן כיהן, כאמור, כראש מועצת חצור הגלילית עד 2008. המהלך עורר סערה במשרד החוץ. ועד עובדי המשרד הודיע שיתנגד ושגרירים לשעבר ביקרו את המהלך והתריעו מהנזק המדיני שעשוי להיגרם ליחסים עם מצרים בעקבות מינויו הפוליטי של כמיסה, איש צבא ולא דיפלומט או איש מקצוע בתחומי מדיניות החוץ. לפי דיווחים שונים, גם מצרים הביעה את התנגדותה לצעד והעבירה מסרים, בדרגים בכירים ביותר, נגד הכוונה למנות לתפקיד מינוי פוליטי.

"למשרות במקומות רגישים יש צורך באמון מיוחד", אמר אז ליברמן בדיון בוועדה לביקורת המדינה על מינויים בשירות החוץ וקרא לחקור את ההדלפות ממשרדו. בראיון ל"קול ישראל" שיבח ליברמן באותה תקופה את מקורבו ואמר כי "אני חושב שבן אדם, שהיה קצין מודיעין מהטובים שהיו בצה"ל, איש שהיה סגן מפקד יק"ל, איש שהיה כבר בשליחות מדינית והיה הנציג של צה"ל ברומניה ובאוקראינה, הוא בהחלט איש לגיטימי עם קבלות ונתונים. אף אחד לא יכול לפסול אותו רק על בסיס השתייכות לישראל ביתנו". עם זאת, באוקטובר 2009 דווח כי ליברמן חזר בו מכוונתו לבצע מינוי פוליטי לתפקיד, ובסופו של דבר מונה השגריר הוותיק, יצחק לבנון, לתפקיד השגריר בקהיר.

"ליברמן הופך את שירות החוץ לסניף של מפלגה פוליטית"

לדברי מקורבים לכמיסה, יו"ר ישראל ביתנו מעוניין לקדם את כמיסה ובימים אלה מתבשל מהלך למינויו לתפקיד חדש, כשאחת האפשרויות הנבחנות היא, כאמור, תפקיד השגריר בבולגריה. השגריר הישראלי הקודם בסופיה, נח גל גנדלר, סיים את תפקידו בחודשים האחרונים ושב לישראל. בלשכת שר החוץ אישרו את הדברים, אך כמיסה עצמו סירב להתייחס לדברים.

מינויו של כמיסה למצרים לא היה המקרה היחיד בו ליברמן נתקל בבעיות באישור מינויו הפוליטיים. בדצמבר 2009 החליט שר החוץ על מינויה של מנהלת רדיו רק"ע ברוסית, דורית גולנדר, לתפקיד השגרירה במוסקבה, וההחלטה עוררה ביקורת במשרד החוץ בשל חוסר ניסיונה הדיפלומטי. באותה שנה, כשביקש ליברמן למנות את מקורבו, איש המוסד לשעבר ראובן דינאל, לתפקיד השגריר בטורקמניסטן, נאלץ לבסוף למנותו לשגריר באוקראינה בעקבות התנגדות בטורקמניסטן. כמו כן, מינויו של העיתונאי יוסף שאגאל לתפקיד השגריר בבלרוס, שאושר בחודש שעבר בממשלה, זכה לתגובה זועמת של התנועה לאיכות השלטון, שהתריעה על הסכנה במינוי מקורב לליברמן למדינה בה מתקיימים חיקורי דין כחלק מחקירתו המתארכת של שר החוץ.

שר החוץ הודיע גם על כוונתו למנות את יעל מצר לשגרירה בברלין, אך מינויה טרם אושר בממשלה, ועורר אף הוא תגובות נזעמות במשרד החוץ. החודש החליט ליברמן למנות את רחמים אלעזר, לשעבר מנהל רדיו רק"ע באמהרית, לנציג העדה האתיופית הראשון שיכהן כשגריר באדיס אבבה, וכן דווח כי החליט על מינויו של אל"מ אלי טסמן לשגריר ישראל בקזחסטן. לפני כשלושה חודשים זעם ועד העובדים במשרד החוץ על מינויו של דניאל טאוב לתפקיד השגריר בלונדון. "שר החוץ מנסה לנהל את שירות החוץ כאילו מדובר בסניף של מפלגה פוליטית", האשימו אז במשרדו של ליברמן. למרות שטאוב עצמו, איש משרד החוץ, אינו מהווה מינוי פוליטי, הזעם נבע בשל מינויו של טאוב, "עובד זוטר", לתפקיד ראש נציגות חשובה כל כך.

יצוין, כי לשר החוץ ישנה מכסה, לפי חוק, של 11 תקנים למינויים פוליטיים למשרות של ראשי נציגויות דיפלומטיות, הפטורים ממכרז. שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, כמעט ולא ניצלה מכסה זו, פרט לתפקיד השגריר באו"ם והשגריר בוושינגטון.

מלשכת שר החוץ נמסר כי "כל המינויים שהביא השר ליברמן במסגרת המינויים המוקצים למינוי ישיר על ידי השר הם של אנשים שיכולותיהם וכישוריהם כבר הוכחו, הן בשליחויות בחו"ל והן במסגרת גופים גדולים אותם ניהלו. אלה מהמינויים שכבר נכנסו לתפקידם הוכיחו זאת עד כה במילוי תפקיד השגריר. הביקורת הקבועה של אלה שחשקו בתפקידים ולא נבחרו להם הינה ביקורת חסרת בסיס".

עוד בנושא מינויים פוליטיים במשרד החוץ:
”ליברמן מנהל את משרדו כסניף של ישראל ביתנו”
ליברמן נגד רה”מ: ארד לא יהיה שגריר בלונדון

בהכנת הידיעה השתתף גם קובי דוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully